کد خبر: 19739 - تاریخ: دوشنبه، 25 فوریه 2013 - 14:00

حذف تعطیلی روز تاسوعا و شهادت امام رضا(ع) !!؟

خوبان خبر: حال این سوال پیش می آید که ایامی که از اهمیت بالایی نزد شیعیان برخوردار بوده و هست، چگونه به عنوان تعطیلات اضافی تلقی می گردد در حالی که روز 13 فروردین یا همان سیزده بدر که پیوند بالایی با سنن خرافی دارد، در تعطیلات رسمی کشور جای دارد.

به گزارش خوبان به نقل از پایگاه 598، طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور که در سال های گذشته با جنجال های فراوانی از سوی موافقان و مخالفین این طرح همراه بوده است بار دیگر از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بار در مجلس نهم بیان می گردد.

روز گذشته ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم شهرستان های نجف آباد اصفهان در گفتگو با یکی از خبرگزاری با اعلام خبر کاهش تعطیلات رسمی کشور از طرح حذف تعطیلی تاسوعا و شهادت امام رضا(ع) سخن گفت.

این نماینده در توضیح این طرح در حال بررسی بیان داشته بود: طرح حذف 9 روز از تعطیلات رسمی کشور همانند روز 12 فروردین، تاسوعای حسینی، شهادت امام رضا(ع) و مواردی از این قبیل با امضای نمایندگان بررسی خواهد شد تا در صورت تصویب در مجلس اجرایی شود.

این طرح در حالی مطرح می شود که در مجلس هشتم نیز مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی  پیشنهاد کاهش شمار تعطیلات سراسری کشور از ۲۵ روز کنونی به ۱۶ روزو لغو  تعطیلی شماری از مناسبت‌های مذهبی را اعلام نموده بود و در این طرح علاوه بر لغو تعطیلات روزهایی چون روز شهادت و ولادت امام رضا(علیه السلام) و روز شهادت امام صادق(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)، تعطیلی روز تاسوعا نیز حذف گردیده است.

در همان زمان این خبر با واکنش برخی از مراجع تقلید و شخصت های مذهبی روبرو شده بود رئیس مجلس وقت(علی لاریجانی) با تکذیب این خبر، موضوع مطرح شده را نفی نموده بود.

به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم، معضل اصلی تعطیلات در ایران، تعطیلات پراکنده در کشور است و تعطیلات رسمی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر اقتصاد کشور وارد نموده است.

با نگاهی بر تعطیلات مورد بحث در این پیش نویس مشاهده می شود که روز شهادت و ولادت امام رضا(علیه السلام) و همچنین روز شهادت امام صادق(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) از تعطیلات رسمی کشور حذف گردیده است و تنها در استان های قم و مشهد تعطیل می باشد.
حال این سوال پیش می آید که ایامی که از اهمیت بالایی نزد مراجع معظم تقلید، امام راحل و مقام معظم رهبری و همچنین اعتقادات شیعه برخوردار بوده و هست، چگونه به عنوان تعطیلات اضافی تلقی می گردد در حالی که روز 13 فروردین یا همان سیزده بدر که پیوند بالایی با سنن خرافی دارد، در تعطیلات رسمی کشور جای دارد.

در همین رابطه به سخنان مقام معظم رهبری ‏در جمع فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏ در تاریخ ۱۳۷۶/۰۶/۲۶ در خصوص تعطیلی شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) که به عنوان اولین خاستگاه تعطیلی شهادت بانوی بزرگ اسلام می توان از آن نام برد، اشاره می شود: “طبق روایت، روز سه‌شنبه‌ى هفته‌ى آینده – سوم جمادى‌الثّانى – شهادت سیّده‌ى زنان عالم، فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) است. من از ملت ایران درخواست مى‌کنم که در آن روز، مغازه‌ها و محل کسبشان را تعطیل کنند و به فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) احترام نمایند. به دستگاهها و ادارات دولتى و کارخانجاتى که کارهاى خاصى دارند، چیزى نمى‌گوییم؛ لیکن کسبه و دکاندارها و بازارها و خیابانها احترام کنند. ان‌شاءاللَّه روز سه‌شنبه را تعطیل کنید تا بتوانیم از برکات فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه علیها) بهره‌مند بشویم.”

مرکز پژوهش‌ها در پیش‌نویس طرح خود پیشنهاد کرده است: تعطیلات رسمی قطعی در تقویم کشور عبارت باشند از: ۴ روز نخست نوروز، روز ۱۳فروردین ماه، روز عید فطر، روز عید غدیر، روز عید قربان، روز نیمه شعبان، روز ۲۸ ماه صفر، روز ۲۱ ماه رمضان، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، روز ۲۲ بهمن، روز ۱۴ خرداد و روز اربعین حسینی.تبصره این طرح می‌افزاید: روز ولادت و شهادت امام رضا(علیه السلام) در استان خراسان رضوی و روز شهادت امام صادق(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در استان قم تعطیل رسمی باشد.

در این ۴ روز در همه نقاط کشور ساعت کار یک ساعت دیرتر شروع ‌شود.روز ۲۹ اسفند نیز نیمه تعطیل و ساعت کاری تا ۱۲ ظهر باشد.یک ماده این طرح نیز تصریح می‌کند: چنانچه یک روز کاری در میان دو تعطیلی رسمی قرار گیرد، دولت مجاز است با اطلاع‌رسانی قبلی آن روز را تعطیل اعلام نماید. همچنین دولت می‌تواند در موارد لزوم با توجه به شرایط اقلیمی در ماه مبارک رمضان حداکثر به میزان دو ساعت، ساعات کار کارکنان ادارات دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری را کاهش دهد.

اهتمام مسئولین در تعطیل نمودن ایام عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) از اینرو بوده است که برپائی عزای حضرات معصومین با کیفیت هرچه بیشتر و حضور گسترده مردم به منظور ترویج فرهنگ غنی تشییع انجام گیرد. به همین منظور ایام مذکور با تاکید رهبر معظم انقلاب و هدایت و حمایت معنوی مراجع تقلید و علماء، تعطیل گردیده است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads