کد خبر: 197276 - تاریخ: شنبه، 18 ژانویه 2020 - 15:22

برگزاری نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان گیلان

تخریب ابنیه تاریخی ماهیان خاویاری بندر کیاشهر |تنها ۵۶ بنا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی است

نهمین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان گیلان درسالجاری با موضوع پیشگیری از تخریب ابنیه تاریخی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان برگزار شد.

به گزارش خوبان، دهمین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان گیلان درسالجاری با موضوع پیشگیری از تخریب ابنیه تاریخی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان برگزار شد.

حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و جمعی از هموطنان در حادثه هوایی تصریح کرد: ما در برابر میراث گذشتگان مسئول هستیم و شایسته نیست تا با دست خود آن را از بین ببریم.

وی با اشاره به تخریب ابنیه تاریخی واقع در محوطه اداره ماهیان خاویاری بندر کیاشهر گفت: کسانی که به هر نحو وظیفه قانونی خود را انجام نداده و موجب خسارت شده اند، باید پاسخگو باشند.

رئیس شورای قضایی استان با اشاره به طرحی که در راستای بازسازی این بناهای تاریخی تدوین شده است، خواستار مشخص شدن متولی و ارائه برنامه زمانبندی ظرف مدت یکماه برای اجرای آن شد و خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی در اجرای این پروژه از جنبه های حقوقی و قضایی، از سازمان های متولی حمایت خواهد کرد.

در ابتدای این نشست نیز جان احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه مجموعه ابنیه تاریخی ماهیان خاویاری بندرکیاشهر میراثی ملی است که در زمان قاجار جهت استحصال خاویار به یک شرکت روسی اجاره داده شده بود، گفت: این مجموعه ارزشمند در زمینی به مساحت ۷ هکتار احداث شده و بیش از ۱۱ بنای تاریخی در آن موجود است.

وی همچنین ابراز داشت: با توجه به ارزش تاریخی و معماری، این بنا در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

میراث فرهنگی حق هزینه کرد برای آثار تاریخی در تملک دستگاه‌های دولتی را ندارد

در ادامه این نشست نیز مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با ارائه گزارشی از وضعیت آثار و ابنیه تاریخی استان، اظهار کرد: گیلان با آثار طبیعی همچون کوه و دریا شناخته می‌شود این در حالی است که این استان دارای بیش از هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی است.

شهرود امیر انتخابی با اشاره به جایگاه چهارم استان گیلان از نظر تراکم آثار تاریخی در سطح کشور، افزود: شرایط جوی استان گیلان و همچنین میزان رطوبت موجود در این استان یکی از عوامل تخریب آثار و ابنیه تاریخی است.

وی در ادامه با بیان اینکه محدودیت‌های مالی و منابع انسانی تخریب این آثار را دو چندان کرده است، تأکید کرد: نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری و استانی در راستای حفظ و مرمت آثار هستیم.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه از تعداد ۵۲۷ بنای تاریخی ثبت شده تنها ۵۶ بنا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی گیلان است، تصریح کرد: ۲۲۰ اثر در مالکیت ارگان‌های دولتی است و بر اساس ماده ۹۸ قانون برنامه پنج ساله ششم کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان از هزینه کرد برای مرمت بناهای مذکور منع شده است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی گیلان حتی در صورت وضعیت اضطراری برای هر کدام از ۲۲۰ بنای تاریخی تحت تملک ارگان‌های دولتی، به لحاظ قانونی مجاز به هزینه کرد و اجرای فعالیت مرمتی و رفع خطر نخواهد بود.

 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads