کد خبر: 196630 - تاریخ: پنج‌شنبه، 2 ژانویه 2020 - 10:03

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان:

ورود سالانه ۷۰ گونه پرنده مهاجر به گیلان

سالانه در فصل مهاجرت حدود ۷۰ گونه انواع پرنده مهاجر به تالاب‌های گیلان سفر می‌کنند به‌طوری‌که هزاران قطعه انواع پرنده مهاجر در اکوسیستم‌ها و تالاب‌های استان برای زمستان گذرانی فرود می‌آیند.

به گزارش خوبان، گیلان با داشتن تالاب‌های زیبا و مناطق حفاظت شده در بسیاری از نقاط خود یکی از مهم‌ترین میزبانان پرندگان مهاجر محسوب می‌شود به‌طوری‌که سالانه هزاران قطعه انواع پرنده مهاجر در اکوسیستم‌ها و تالاب‌های منحصر به‌فرد این استان سرسبز برای زمستان گذرانی فرود می‌آیند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان در پاسخ به این پرسش که امسال وضعیت ورود پرندگان مهاجر به این استان چگونه بوده است عنوان کرد: تاکنون شاهد فرود آمدن تعداد زیادی از انواع گونه‌های مختلف پرنده مهاجر در گیلان بودیم که در مجموع در مقایسه با سنوات قبل رضایت‌بخش است.

ساسان اکبری‌پور با بیان اینکه در حال حاضر با شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر در سراسر استان گیلان روبه‌رو نیستیم تصریح کرد: امنیت و آرامش موجود در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان برقرار است فقط در محدوده شرق استان واقع در لاهیجان و لنگرود شاهد شکار غیرقانونی پرندگان مهاجر هستیم.

 وی از برخورد عوامل یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان با شکارچیان متخلف و دام‌گذاری‌های انجام شده غیرقانونی در دو حوزه لنگرود و لاهیجان خبر داد و اظهار داشت: در چند روز گذشته پایش و کنترل مناطق شرق استان گیلان در دستور کار قرار گرفت و مقادیری تورآلات و ابزار شکار غیرقانونی نیز از متخلفان به دست آمد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان در مورد شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان نیز خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی استان گیلان مرجع رسمی اعلام این موضوع است و بر اساس نمونه‌هایی که به این دستگاه ارجاع شده تاکنون مورد خاصی که آنفلوآنزای فوق حاد در آن مثبت شده باشد به ما گزارش نشده است.

اکبری‌پور با اشاره به اینکه بلافاصله پس از اعلام مثبت بودن نتیجه آزمایش نمونه‌های ارجاع شده به دامپزشکی روند شکار پرندگان متوقف می‌شود تصریح کرد: پرندگان مهاجر از پسماند‌های شالیزار‌ها و لارو حشرات به‌ویژه کرم ساقه‌خوار برنج تغذیه کرده و پس از لانه‌سازی و جوجه‌آوری به سمت موطن اصلی خود مهاجرت می‌کنند.

وی مهم‌ترین تالاب‌هایی که در گیلان میزبان پرندگان مهاجر هستند را برشمرد و گفت: پرندگان مهاجر از شمال اروپا و سیبری برای زمستان‌گذرانی به گیلان مهاجرت و در تالاب‌های استان شامل تالاب بین‌المللی انزلی، پارک ملی بوجاق، امیرکلایه لاهیجان، استیل عباس آباد آستارا، سرخانکل و سلکه صومعه‌سرا فرود می‌آیند.

انتهای پیام/۶۱۴/ح

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads