کد خبر: 196591 - تاریخ: چهارشنبه، 1 ژانویه 2020 - 10:24

استاندار گیلان:

جامعه عشایری در حراست از عرصه های طبیعی بیشتر مشارکت داده شوند

استاندار گیلان در جلسه شورای عشایری، عشایر را حافظان واقعی منابع طبیعی خواند و تأکید کرد که لازم است جامعه عشایری را بیش از پیش، در حراست از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت داد.

به گزارش خوبان،  ارسلان زارع شامگاه سه شنبه در جلسه شورای عشایری استان ، جامعه عشایری را جامعه ای مولد و کم توقع خواند که بهره‌وری بالایی دارند و اظهار داشت: روستاییان و عشایر در بخش اقتصادی اثرگذار هستند و میتوان آنان را کانون اصلی خودکفایی کشور در حوزه تامین و امنیت مواد غذایی دانست.

وی اقتصاد مقاومتی را راهبرد کنونی توسعه کشور بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب دانست که دولت تدبیر و امید نیز برنامه های خود را منطبق بر این استراتژی تدوین و عملیاتی کرده و افزود: معتقدم جامعه عشایری کشور نمونه آشکاری از عمل به اقتصاد مقاومتی هستند به گونه ای که چادرهای عشایر عزیز و غیرتمند ما، علاوه بر ظرفیت های فرهنگی، کارگاه های تولیدی هم محسوب می شوند.

استاندار گیلان به تنگناهای امروز کشور در تامین مالی اشاره و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید همچنان به تقویت زیرساخت های روستایی و امور عشایر اهتمام ورزیده است.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: حمایت دولت از طرح و لوایح مجلس همچون ارزش افزوده و بهره گرفتن از صندوق توسعه ملی، در بهبود معیشت و اشتغال‌زایی جامعه عشایری تاثیرات به‌سزایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مناسبی در حوزه اشتغال به روستاییان و عشایر با کمترین سود اعطا شده، بیان کرد: هیچ محدودیتی در تسهیلات اشتغالزایی عشایر نداریم.

وی بر لزوم استمرار اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان واجد شرایط جامعه عشایری گیلان تاکید کرد و گفت: معتقدم ایجاد فرصت های شغلی، بهبود معیشت و اقتصاد، با استفاده از منابع روستاها و عشایر و بهره گیری درست و اصولی از ظرفیت منابع انسانی، خلاقیت و ابتکار امکان پذیر است.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: لازم است با استفاده از فرصت اشتغالزایی استان و توجه به ظرفیت اقتصادی تولیدات عشایر، شاخص های اقتصادی گیلان را ارتقاء داده و در تقویت اقتصاد ملی نیز نقش آفرین بود.

دکتر زارع حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست را امری ضروری در کشور به ویژه استان گیلان دانست و افزود: عشایر حافظان واقعی منابع طبیعی هستند.

استاندار گیلان استفاده از ظرفیت جوامع محلی و مشارکت دادن آنان در جهت حفظ منابع طبیعی را امری موثر خواند و گفت: لازم است جامعه عشایری کشور را بیش از پیش در حراست از سطح مراتع و جنگل ها مشارکت داد و نسبت به ارائه آموزش و ارتقاء سطح آگاهی مردم و جلب مشارکت آنان در اجرای طرح های جنگل و مرتع‌داری اقدام کرد.

دکتر زارع با تاکید بر لزوم آگاهی‌بخشی و ارتقاء سواد، دانش و مهارت در جوامع عشایری، تصریح کرد:‌ باید از ظرفیت‌های آموزشی استان برای توانمندسازی عشایر به صورت ویژه استفاده کنیم.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت توجه ویژه به بخش های فرهنگی و مذهبی حوزه عشایری در کنار بخش اقتصادی تأکید و خاطرنشان کرد:‌ باید به همه شهرستان‌های عشایرنشین خدمات مناسب ارائه شود.

وی عدم انطباق آمار واقعی عشایر گیلان با آمار مرکز آمار را موجب بروز مشکلاتی در حوزه خدمات و یارانه تخصیصی به عشایر استان دانست و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، امور عشایری و جهاد کشاورزی باید به صورت مستمر در رفع تناقض آماری تلاش کنند تا این مشکل مرتفع شود.

دکتر زارع به تخصیص بودجه برای تجهیز ساختمان مدیریت امور عشایری گیلان در سال آتی اشاره و از سازمان امور عشایری کشور برای اختصاص سه دستگاه خودرو به استان تقدیر کرد.

کرم‌علی قندالی رئیس سازمان امور عشایری کشور نیز در سخنانی؛ با بیان اینکه عشایر مردمانی کم توقع هستند که زبان گویایی ندارند، گفت : پایداری عشایر ایران در تحریم ها و مشکلات مختلف کشور مثال زدنی است به گونه ای که می توان از آنان به عنوان سمبل مقاومت یاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه عشایر جمعیتی تولیدکننده و دارای زندگی خودگردان هستند، افزود: خدمت به عشایر، خدمت به اقتصاد و توسعه مردم سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه شاخص توسعه انسانی در عشایر نسبت به روستا و شهر بسیار پایین است ، بر لزوم رفع و کاهش نابرابری ها تاکید کرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به تصویب طرح ویژه ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت و همچنین طرح ویژه فرهنگی و مذهبی افزود: برخی دستگاه های اجرایی هنوز نسبت به وظایف خود بی اطلاع یا بی توجه هستند این درحالیست که شاخص های برخورداری عشایر از هرگونه خدمات ، برای هر دستگاه به صورت مشخص اعلام شده است.

قندالی با تاکید بر ضرورت مطالعه جمعی عشایر استان گیلان و ارائه آخرین آمارهای مربوط به این بخش گفت: با توجه به اینکه زندگی در چادر بسیار سخت است باید شرایط لازم جهت مجوز ساخت سکونتگاه داده شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور به وضعیت نامناسب راه در مسیر عبور عشایر اشاره و بر لزوم فراهم نمودن مسیر دسترسی مناسب ضمن حفظ پوشش طبیعی تاکید کرد.

گیلان  15 طایفه عشایری دارد و بر اساس آخرین آمار تعداد ۷۵۶ هزار و ۳۳۹ راس دام سنگین و سبک در اختیار دارند. درآمد ناخالص تولیدات دامی جامعه عشایر استان یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads