کد خبر: 195869 - تاریخ: یکشنبه، 15 دسامبر 2019 - 08:05

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات گیلان:

اجازه ورود افراد فاقد صلاحیت در انتخابات مجلس داده نمی شود

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات گیلان با تأکید بر اینکه نباید اجازه ورود افراد فاقد صلاحیت به انتخابات مجلس را بدهیم، گفت: تاکنون ۱۳ داوطلب انتخابات در گیلان انصراف داده اند.

به گزارش خوبان،  احمد قنبریان عصر شنبه در نشست خبری ستاد نظارت بر انتخابات استان گیلان در رشت، اظهار کرد: براساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون بر عهده شورای نگهبان بوده که این نظارت استصوابی کاملا قانونی است.

وی افزود: نظارت استصوابی یعنی نظارت هدفمند و موثر است اینکه برخی از تفسیر و واژه های دیگر برای آن استفاده می کنند بی انصافی در حق نظام است.

سخنگوی ستاد نظارت بر انتخابات گیلان در ادامه با اشاره به اینکه انتخابات یکی از شاخص ها و نمادهای نظام های مردم سالار اجتماعی مبتنی بر دموکراسی و مردم سالاری است، ادامه داد: در نظام مقدس اسلامی مردم سالاری مبتنی بر دین است که وجه تمایز آن نیز همین پایبندی به دین و آموزه های دینی است.

هیئت های اجرایی از اختیارات قانونی خود استفاده کنند

وی با بیان اینکه انتخابات جزئی از مجموعه روابط و تعاملات اجتماعی است، تصریح کرد: همه این تعاملات و روابط اجتماعی در نظام اسلامی متأثر از دین و آموزه های دینی است.

قنبریان با اشاره به اینکه در ماده ۲۸ قانون انتخابات شرایط انتخاب شوندگان بیان شده و این شرایط حتما باید احراز و اثبات شود، بیان کرد: احراز صلاحیت داوطلبان هم بر عهده هیئت های اجرایی و هم شورای نگهبان است که براساس ماده ۵۰ قانون اساسی از طریق بررسی های محلی و طی مدت ۱۰ روز پس از ثبت نام و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور (استعلام ها) انجام می شود.

وی با تأکید بر لزوم بهره گیری هیئت های اجرایی از حدود اختیارات خود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مطالبات مردم این است که نباید اجازه دهیم افراد فاقد صلاحیت وارد انتخابات شوند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با بیان اینکه ۲۶ آذر آخرین روز بررسی احزار صلاحیت ها از سوی هیئت های اجرایی است، افزود: از ۲۸ اذر ماه تا یکم دی ماه داوطلبان رد صلاحیت شده مهلت دارند تا اعتراضات خود نسبت به نظر هیئت های اجرای را در استانداری با ارائه مستندات و دلایل اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از وصول شکایت ها از دوم تا ۲۱ دی ماه توسط هیئت های نظارت هم صلاحیت افراد رد صلاحیت شده و هم تمام داوطلبان بررسی می شود، افزود: ۲۲ دی ماه نظر هیئت نظارت به فرمانداری ها استان اعلام خواهد شد.

قنبریان با بیان اینکه مهمترین عنصر اثبات صلاحیت داوطلبان خود آنها هستند، اظهار کرد: داوطلبان باید دارای رزومه بوده و از سوابق و پیشینه اجتماعی و سیاسی درخشانی برخوردار باشند. بر اساس قانون نظر نهایی را شورای نگهبان می دهد و  تلاش می کنیم که اختلاف نظر بین هیئت نظارت استان و شورای نگهبان کمتر باشد.

بررسی صلاحیت ها حق الناس است

وی با تأکید بر اینکه بررسی صلاحیت ها حق الناس است، افزود: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اگر فردی به اشتباه رد صلاحیت شود حق الناس بوده و باید پاسخگو باشیم تلاش می کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات گیلان تعدد ثبت نام کنندگان را فرصت ندانست و ادامه داد: تلاش می شود این موضوع بر روی بررسی صلاحیت ها تاثیری نداشته باشند.

وی در ادامه به تبلیغات زودرس داوطلبان نیز اشاره و چنین رفتارهایی را تخلف عنوان کرد و گفت: چنین رفتارهایی در احراز صلاحیت داوطلبان بی تأثیر نخواهد بود در ضمن عوامل اجرایی نیز باید اصل بی طرفی را رعایت کنند.

قنبریان با بیان اینکه انجام مصاحبه، جانبداری از داوطلبان انتخاباتی، کمک به مساجد و هیئت های مذهبی، تیم های ورزشی و توزیع اقلام و لوازمی که برای فرد جنبه انتفاعی داشته باشد مصداق تخلف است، تأکید کرد: با افراد متخلف برخورد خواهد شد.  

وی در ادامه با اشاره به ثبت نام ۴۶۳ داوطلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی استان گیلان، گفت: از این تعداد هشت نفر در تهران ثبت نام کرده اند و تا به امروز نیز ۱۳ نفر انصراف داده اند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان به برخی آمارهای دوره دهم مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: در دوره دهم ۶۳۷ نفر داوطلب ثبت نام کردند که از این تعداد ۵۰ درصد تایید شده و ۵۰ درصد باقیمانده ۶ درصد انصراف دادند و بقیه هم رد صلاحیت و عدم احراز شدند.  

وی به راه اندازی شعب ویژه انتخابات در گیلان دادگستری اشاره و تصریح کرد: تخلفات اگر به موقع به این مراجع داده شود باید به قید فوریت بررسی و نتیجه فورا اعلام شود و اگرآن تخلف در صلاحیت فرد تاثیر گذار باشد باید در این دوره بررسی و انجام شود.

کد خبر 4797639
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads