کد خبر: 195773 - تاریخ: پنج‌شنبه، 12 دسامبر 2019 - 09:26

چرا کتاب بهتر از فیلم است؟

این مسئله تقریباً انکارناپذیر است که نسخه کتاب از یک فیلم بسیار جذاب‌تر از خود آن فیلم است. معمولاً نیز گفته می‌شود که مطالعه یک کتاب نسبت به تماشای یک میز به مراتب بهتر و تأثیرگذارتر است، اما چرا؟ چه دلیل و یا دلایلی وجود دارد که این تفکیک و تفاوت بین تماشای یک فیلم و مطالعه یک کتاب وجود دارد؟

 به گزاش خوبان، این مسئله تقریباً انکارناپذیر است که نسخه کتاب از یک فیلم بسیار جذاب‌تر از خود آن فیلم است. معمولاً نیز گفته می‌شود که مطالعه یک کتاب نسبت به تماشای یک میز به مراتب بهتر و تأثیرگذارتر است، اما چرا؟ چه دلیل و یا دلایلی وجود دارد که این تفکیک و تفاوت بین تماشای یک فیلم و مطالعه یک کتاب وجود دارد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا با هم دلایلی را بررسی کنیم که نشان می‌دهد چرا کتاب بهتر از فیلم است؟

چرا کتاب بهتر از فیلم است؟

فیلم بعد از ترجمه تغییر زیادی می‌کند

یکی از مسائلی که در رابطه با ترجمه یک فیلم وجود دارد آن است که گاهی مفاهیم و اصطلاحات یک زبان و فرهنگ در زمان ترجمه به کلی تغییر شکل می‌دهد. این در حالی است که تبدیل آن مفهوم در ترجمه فیلم در کنار تصاویر تعریف‌شده‌ای که در فیلم وجود دارد گاهی ناهماهنگ و ناهمخوان می‌شود.

این در حالی است که وقتی یک مترجم دست به ترجمه کتابی می‌زند اول مفهوم را با زبان اصلی آن مطالعه می‌کند و بعد با برداشت خود و به گونه‌ای که با زبان و فرهنگ خود همراه و همخوان است آن را ترجمه می‌نماید، به همین دلیل هم هست که غالباً ترجمه یک کتاب تغییر بسیاری در نسخه اصلی آن ایجاد نمی‌کند و ضعف و خدشه‌ای نیز به آن وارد نمی‌نماید، اما با تماشای فیلمی ترجمه‌شده قطعاً تفاوت‌های ناهمخوانی از آن را شاهد خواهید بود.

تصورات مخاطب در فیلم و کتاب متفاوت است

چرا کتاب بهتر از فیلم است؟

وقتی یک کارگردان دست به ساخت فیلمی می‌زند تمامی صحنه‌ها، شخصیت‌ها، لباس‌ها و… همگی به شکلی مشخص و تعریف‌شده طراحی می‌شوند و تمامی آن‌ها در ذهن مخاطب مشخص می‌گردند، بدون آنکه مخاطب، خودش تأثیری در این تصویرسازی داشته باشد، اما در یک کتاب، شرح صحنه‌ها، شخصیت‌ها و تمامی جزئیات به صورتی انجام می‌پذیرد که مخاطب، خود و با کمک تخیلات خودش تمامی آن‌ها را تصور می‌کند، به همین دلیل نیز مطالعه یک کتاب تخیلات و استقلال ذهنی مخاطب را تقویت کرده و تأثیر مثبت بیشتری خواهد داشت.

در کنار این موضوع نیز می‌توان گفت که تصور مستقل مخاطب در رابطه با شخصیت‌هایی که منفی و یا مثبت هستند، بنا بر سلیقه خود آن فرد و باور‌هایی که در ذهن خود دارد می‌تواند باعث شود که شخصیت‌ها برای او باورپذیرتر باشند و جنبه‌های مثبت و یا منفی‌شان ملموس‌تر به نظر آیند، به همین دلیل هم هست که ما معمولاً با مطالعه یک کتاب با افراد و شخصیت‌های داستان همزادپنداری بیشتری می‌کنیم.

فیلم در زمان شرح داستان محدودیت دارد

یکی‌دیگر از ویژگی‌هایی که مطالعه یک کتاب را از تماشای فیلم بهتر می‌کند عدم محدودیت آن در تعریف و شرح داستان است. معمولاً یک فیلم زمان مشخصی در حدود یک ساعت و نیم تا سه ساعت را در دست دارد تا تمامی اتفاقات و جریان‌های داستان را ارائه دهد. این در حالی است که یک کتاب تقریباً بدون هیچ محدودیت زمانی با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند. شما می‌توانید ساعت‌هایی را صرف مطالعه یک یا دو صفحه از یک کتاب کنید و آن را با تمام وجود خود لمس نمایید.

فیلمنامه تمامی احساسات را نشان نمی‌دهد

چرا کتاب بهتر از فیلم است؟

ممکن است در یک فیلم گفتگو‌های بسیاری را میان شخصیت‌ها مشاهده کنید، اما مسئله‌ای که وجود دارد آن است که در ساخت یک فیلم هیچ‌گاه نمی‌توان گفتگو‌های درونی، احساسات خیلی شخصی و تفکرات فردی را به طور مشخص نشان داد. این در حالی است که در یک داستان معمولاً شما بخش زیادی از ذهن خود را با افکار درونی شخصیت‌ها همراه می‌کنید و گویی که پا به پای او در رابطه با مسئله می‌اندیشید، به همین دلیل هم هست که معمولاً یک فیلمنامه محدودیت‌های بیشتری برای ارائه احساسات شخصی دارد.

کتاب به شما کمک می‌کند که قسمت‌های مختلف را با هم ادغام نمایید

یکی‌دیگر از ویژگی‌های جذاب مطالعه کتاب آن است که شما می‌توانید تمامی ظرافت‌های داستانی را در کنار هم ادغام کنید. شرح بخش‌های متفاوتی از لوکیشن داستان، همراهی شخصیت‌هایی که در ذهن تصور کرده‌اید و همه و همه ویژگی کتاب است، آن هم به این صورت که این توانایی را در مخاطب ایجاد می‌کند تا تمامی آن‌ها را کنار یکدیگر قرار دهد و موقعیتی کلی را متصور شود.

این در صورتی است که تمامی قسمت‌ها، رخداد‌ها و لوکیشن‌های یک فیلم به شکل مشخصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و دیگر نیازی نیست که مخاطب، خودش آن‌ها را با کمک ذهنی خلاق ادغام کند. عدم وجود این ویژگی در کتاب نیز باعث رشد خلاقیت و فعالیت‌های ذهنی مخاطب می‌شود.

کتاب همیشه با شما می‌ماند

چرا کتاب بهتر از فیلم است؟

فیلم‌ها هیچ‌گاه یک جسم فیزیکی را به شما ارائه نمی‌دهند و بنابراین نیز شما هیچ‌گاه نمی‌توانید وجود آن‌ها را در کنار خود احساس کرده و آن‌ها را با خود همراه نمایید، اما این ویژگی در کتاب وجود ندارد. شما می‌توانید کتاب خود را همیشه همراهتان داشته باشید و در صورت نیاز آن بخش و یا صفحه‌ای که مدنظر دارید را به راحتی مطالعه کنید و به آن دسترسی یابید.

منبع: barnesandnoble

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads