کد خبر: 195735 - تاریخ: چهارشنبه، 11 دسامبر 2019 - 08:55

معاون میراث فرهنگی اداره کل گیلان:

شناسایی گونه‌هایی از تدفین اسلامی در لیارسنگ‌بن | مردم منطقه جنگجو و دامدار بودند

معاون میراث فرهنگی گیلان همچنین گفت: «با استناد به پنج فصل از کاوش های باستان شناسی، آنچه مشهود است اینکه مردم منطقه جنگجو و دامدار بودند؛ ابزارآلات آهنی به وفور در قبرها بدست آمده که جنگجو بودن مردم منطقه را تایید می کند

به گزارش خوبان، معاون میراث فرهنگی اداره کل گیلان از اتمام پنجمین فصل از کاوش های باستان شناسی «لیارسنگ‌بن» املش با شناسایی گونه هایی از تدفین دوره اسلامی خبرداد.
ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل گیلان و سرپرست کاوش های باستان شناسی محوطه «لیارسنگ‌بن» با اعلام این خبر گفت: «لیارسنگ‌بن یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی در استان گیلان است که در سال ۱۳۹۱ شناسایی و از سال ۱۳۹۲ گمانه زنی و کاوش های باستان شناسی در آن آغاز شد و این محوطه به همراه حرایم آن در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.»

وی در ادامه گفت: «در فصول گذشته کاوش، تدفین هایی از دوره های اشکانی و ساسانی در این محوطه شناسایی شدند که اطلاعات مهمی از فرهنگ مادی، ویژگی های جسمانی و تغذیه مردمان آن دوره در گیلان ارائه کرده است.»

جهانی اظهار داشت: «پنجمین فصل از کاوش های باستان شناسی این محوطه به شناسایی گونه هایی از تدفین که احتمالا مربوط به دوره اسلامی اند، منجر شده است. این یافته ها نشان می دهد در زمان ورود مسلمانان عرب به مناطق شمالی ایران، مردم لیارسنگ‌بن تا قرن دوم و سوم هجری قمری سنتهای پیشین خود را حفظ کرده اند که شواهد آن را می توان در گونه شناسی قبور لیارسنگ‌بن مشاهده کرد. بعضی از قبور با کمی تغییرات که شیوه ی خاکسپاری دوره ی اسلامی در آن رعایت شده، فاقد هرگونه شیء اند.»

معاون میراث فرهنگی گیلان همچنین گفت: «با استناد به پنج فصل از کاوش های باستان شناسی، آنچه مشهود است اینکه مردم منطقه جنگجو و دامدار بودند؛ ابزارآلات آهنی به وفور در قبرها بدست آمده که جنگجو بودن مردم منطقه را تایید می کند. کاوش ها همچنین نشان دهنده  تداوم سنتها در لیارسنگ‌بن بوده و مردم این منطقه در دراز مدت به سنتهای خود پایبند بوده اند. این تداوم سنتها از اواخر دوره ساسانی تا قرون دوم و سوم هجری قمری ادامه داشته است.»

جهانی در خاتمه گفت: «نظر قطعی در این خصوص به بررسی های بیشتر و نتایج مطالعات آزمایشگاهی نیاز دارد.»

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads