کد خبر: 195729 - تاریخ: چهارشنبه، 11 دسامبر 2019 - 08:39

رسانه مهدوی: بازخوانی نقش رسانه در توسعه فرهنگ مهدویت

علاوه بر نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در توسعه فرهنگ مهدویت، ستادهای تبلیغات دینی نیز باید اندیشه مهدویت را به‌گونه‌ای واقع‌بینانه و مطابق نیازهای بین‌المللی و با ادبیات جهانی و ابزار و امکانات پیشرفته، ارائه کنند.

به گزارش خوبان، رسانه‌ها در تغییر نگرش در جامعه مهم‌ترین نقش را بر عهده‌دارند، یکی از مهم‌ترین کارکردها و کار ویژه‌های رسانه‌ها ایجاد و توسعه هم‌بستگی اجتماعی است که به‌تبع آن می‌توان بسیاری از مسائل و موضوعات اجتماعی جامعه را سامان داده و هدایت کرد.

امروزه نقش بی‌بدیل رسانه‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست، چنان‌که می‌بینیم؛ رسانه‌ها در کوچک‌ترین اتفاقات زندگی انسان‌ها نقش بزرگی داشته و می‌توان نقش‌های مختلفی اعم از آموزشی، تفریحی، خبری و امثالهم برای آن قائل شد.

برخلاف گذشته که برتری نظامی، قدرت جهانی یک کشور را تعیین می‌کرد، امروزه قدرت جهانی یک کشور به توانایی دیپلماسی رسانه آن ارتباط دارد، بنابراین؛ در جامعه اسلامی نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ‌تر و عمیق‌تر است که عدم توجه به آن و غفلت از جهت‌دهی مناسب رسانه‌ای برای مقابله با رسانه‌هایی که هرروز و هر ثانیه در پی مقابله با آموزه‌ها و قواعد اسلامی برای ضربه زدن به جوامع اسلامی هستند، می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به فرهنگ و استقلال کشور و نیز افکار و باورهای مردم شود.

در جامعه امروز و شرایط کنونی جامعه اسلامی، آنچه در حوزه دین و باورهای مذهبی باید بدان توجه ویژه شود، مهدویت و اضطرار آن است، در جامعه و جوامعی که خود را شیعه دوازده‌امامی دانسته و به حقانیتِ رسالت و ولایت ۱۲ اختر تابناک آسمان امامت و ولایت باور دارند، باید رسانه برای استمرار این باور و اضطرار برای فرج آن ولی غائب نقش پررنگ‌تری داشته باشد اما متأسفانه باید اذعان کرد که در رسانه‌ها هنوز آن‌چنان‌که باید به آموزه مهدویت پرداخته نمی‌شود.

در تبیین وضعیت نامطلوب آموزه مهدویت در رسانه‌ها بایستی به رویکرد سطحی، حداقلی و عاطفی به آموزه مهدویت توجه داشت. آنچه در این جستار در پی آنیم، ارائه راهکارهایی است که بر ارتقای پیام مهدوی اثرگذار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عطایی معتقد است که در مقام امامت امام (ع) منتظر ماست و حفظ امام (ع) به دست امت است وگرنه قابلیت اجرای احکام و تشکیل حکومت جهانی فراهم نمی‌شود، هرچند که فاعلیت اجرا از طرف امام فراهم است.

به گفته استاد دانشگاه گیلان اقبال امت به امام زمینه‌ساز ظهور و حلقه واسط بین غیبت و ظهور است و انقلاب اسلامی ایران نیز با همین نظریه شکل گرفت تا به دنبال زمینه‌سازی ظهور و به فعلیت رساندن آن باشد.

بر این اساس، رسانه‌ها در کشور اسلامی ما ایران باید به رسالت خود در حوزه مهدویت بار دیگر نگاهی عمیق داشته باشند تا این امر مهم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند، یکی از مهم‌ترین ابعاد و مؤلفه‌های رسانه، مخاطبین آن و به‌تبع شناخت مخاطب برای ارائه خوراک رسانه‌ای متناسب با خواست و سلیقه آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

ارسال پیام باهدف تغییر نگرش مخاطب صورت می‌گیرد تا مخاطب در زندگی خویش از اصولی پیروی کند که در این پیام‌ها به آن پرداخته می‌شود، به همین منظور رسانه‌ها برای تقویت روحیه اضطرار در مخاطبین و توجه بیشتر به مسئله مهدویت باید بر اساس ذائقه مخاطبان خود برنامه‌ریزی کرده و در این حوزه از افراد صاحب‌نظر و مطلع نیز استفاده کند.

انتظار فرج، در شرایط فعلی، تلاش برای اعتلای اسلام و بسط و توسعه آن در جهان است، بنابراین؛ کوشش برای شکل‌گیری جهانی‌شدن انتظار ظهور، مصداق بارز انتظار فرج و تمهید مقدمات ظهور محسوب می‌شود، جهانی‌سازی انتظار، به معنای به پذیرش عمومی رساندن باورها، ارزش‌ها و نظام عقیدتی مبتنی بر باور داشت منجی موعود در سطح جهان است.

علاوه بر نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در توسعه فرهنگ مهدویت، ستادهای تبلیغات دینی نیز باید اندیشه مهدویت را به‌گونه‌ای واقع‌بینانه و مطابق نیازهای بین‌المللی و با ادبیات جهانی و ابزار و امکانات پیشرفته، ارائه کنند.

تبیین و ترویج اصول، آرمان‌ها و نیازهای گم‌شده بشری در عرصه بین‌الملل که اندیشه مهدویت پاسخ‌گوی آن است؛ همچون عدالت جهانی، صلح جهانی، امنیت جهانی، رفاه عمومی، رشد و بلوغ فکری، تعالی و کرامت انسانی در این زمینه راهگشا خواهد بود.

ازجمله مؤلفه‌های مهم در فرایند نهادینه‌سازی اندیشه مهدویت در رسانه، مرتبط بودن نیاز درونی، با پیام است، برای ترویج اندیشه مهدویت و تقویت باورهای مهدوی در جامعه روش‌های تحمیلی و اجباری نمی‌تواند به گونه شایسته و بایسته مؤثر واقع شود، بنابراین؛ تلاش رسانه‌ای در جهت بازترسیم دستاوردهای عظیم عصر ظهور، نظیر فرهنگ‌سازی جامع در عصر ظهور و بازسازی کرامت انسانی بسیار اثرگذار است.

 

باوجوداینکه بسیاری از مسؤولان امر تبلیغ در حوزه مهدویت دست روی دست گزارده‌اند اما جوانان این مرزوبوم هنوز برای احیای این فرهنگ تلاش کرده و برای نمایش انتظار خود بر خواسته‌اند.

جوانانی که ما نامشان را انقلابی می‌گذاریم از انقلابیون دیروزی که امروز بر کرسی‌های ریاستی که بعضاً بانام خدمت به امام زمان (عج) در مکان‌ها و سازمان‌های مربوط به امر فرهنگ و دین تکیه داده‌اند اما برای اشاعه این فرهنگ قدم بر قدم نمی‌گذارند، پیشی گرفته‌اند.

 

امروز و در ششمین قرار عاشقی، جوانان مهدوی حسینیه شهدا گمنام، بازهم با گمنامی توسلی به امام زمانشان کردند و با دادن نذری به مردم و ارائه احادیثی از جنس انتظار مردم رشت را به انتظار برای موعود دعوت کردند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads