کد خبر: 195690 - تاریخ: سه‌شنبه، 10 دسامبر 2019 - 08:35

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی گیلان خبر داد

کاداستر ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی گیلان

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه سال گذشته برای ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان نقشه کاداستر تهیه شده است، گفت: در سال جاری برای ۲۵۰ هزار هکتار دیگر نیز نقشه کاداستر تهیه شده است.

به گزارش خوبان، سهیل توکلی قانون حدنگار(کاداستر) را ذیل ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مکلف شده اراضی ملی و دولتی را کاداستر و وارد سامانه ثبت کند.

وی با بیان اینکه کاداستر موقعیت اراضی ملی، دولتی و مستثنیات قانونی اشخاص را مشخص می کند، افزود: این تکلیف در برنامه ششم به مساحت و برای تمام استان ها قید شده و اراضی ملی و دولتی در اختیار سازمان جنگل ها باید کاداستر و در سامانه ثبت املاک قرار گیرد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان هدف از اجرای کاداستر را تشخیص حدود و موقعیت اراضی ملی و دولتی و مستثنیات اعم از سنددار و بدون سند به منظور جلوگیری از تصرف و تجاوز به منابع طبیعی دانست و تصریح کرد: اجرای نقشه کاداستر منجر به تثبیت مالکیت دولت و اخذ سند تک برگی توسط سازمان جنگل ها می شود.

توکلی با اشاره به توجه ویژه قانون برنامه ششم به اجرای طرح کاداستر، گفت: به دنبال تخصیص اعتبارات قابل توجه از محل صندوق توسعه ملی برای احیای اراضی جنگلی و توسعه آبخیزداری در سطح استان ها از سال ۹۶ کاداستر اراضی ملی گیلان با جدیت دنبال می شود.

وی با بیان اینکه گیلان یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی اعم از جنگلی و مرتعی و جلگه ای و ساحلی دارد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۷ از طریق قرارداد و آگهی مزایده برای ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان نقشه کاداستر تهیه شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی گیلان از تخصیص دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح کاداستر استان در سال ۹۸ خبر داد و اضافه کرد: در سال جاری برای ۲۵۰ هزار هکتار دیگر نیز نقشه کاداستر تهیه شده است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای کاداستر برای سازمان جنگل ها و مدیریت منابع طبیعی گیلان، یادآور شد: از محل ارتقای شاخص های استانی نیز تفاهم نامه همکاری با استانداری امضا شده و در صورت تصویب این اعتبار برای ۲۰۰ هزار هکتار دیگر از اراضی ملی استان از محل تفاهم نامه تا پایان سال ۹۹ کاداستر تهیه خواهد شد.

توکلی، کاداستر را جزو طرح های نیازمند اعتبار دانست و گفت: بیش از ۹۵ درصد استان در اختیار سازمان جنگل هاست و لذا اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی ضرورت دارد.

معاون منابع طبیعی گیلان حفاظت را اصل اساسی در کاداستر دانست و اظهار کرد: کاداستر از زمین خواری و تصرفات بی رویه جنگل ها و مراتع و سواحل جلوگیری می کند. در گذشته نقشه های سنواتی اراضی ملی آنالوگ بود، اما به کمک کاداستر کلیه اراضی در سامانه ثبت می شود و کسی نمی تواند برای اراضی ملی سند دریافت کند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads