کد خبر: 195569 - تاریخ: شنبه، 7 دسامبر 2019 - 10:06

تغییر ذائقه ایرانی‌ها به چای ناب ایرانی / تامین ۲۹ درصد چای مورد نیاز کشور در داخل

امسال حدود ۲۸ هزار و ۵۷۰ تن چای خشک در کشور تولید شد از طرف دیگر جایگاه این محصول داخلی در بین خانواده‌ها و مصرف‌کنندگان ایرانی ارتقاء پیدا کرده است.

به گزارش خوبان، امسال معادل ۲۹ درصد از چای مورد نیاز یعنی ۲۸ هزار و ۵۷۰ تن آن به همت کشاورزان و کارخانجات فعال فرآوری در دو استان گیلان و مازندران تولید و روانه بازار مصرف شد از سویی دیگر در سال‌های اخیر به موجب مدیریت بحث واردات، جایگاه چای تولید داخل در بین خانواده‌های ایرانی ارتقاء پیدا کرده است.

رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با بیان اینکه امسال چیزی در حدود ۱۲۶ هزار و ۷۵۲ تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شد عنوان کرد: مهم‌ترین هدف و برنامه ما در مجموعه سازمان چای کشور تولید محصول کیفی و در دست گرفتن سهم بیشتری از بازار مصرف چای داخلی است.

حبیب جهانساز با تأکید بر اینکه ذائقه مصرف‌کننده ایرانی به سمت خرید و مصرف چای داخلی در مقایسه با سال‌های گذشته کشش بیشتری پیدا کرده است تصریح کرد: امسال ۴۵ درصد از برگ‌های سبز خریداری شده درجه یک و حدود ۵۵ درصد آن نیز درجه دو بود که ارزش آن مجموعاً ۳۴۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی از افزایش ۱۱ درصدی میزان تولید چای خشک در کشورمان به نسبت سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی آن نسبت به سال قبل‌تر از آن خبر داد و گفت: علاوه بر فعالیت بسیار خوب کشاورزان و چایکاران گیلان و مازندران امسال تعداد کارخانجات فرآوری چای خشک که با سازمان چای قرارداد منعقد کردند به ۱۶۱ کارخانه افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان چای کشور ورود ۴۲ هزار چایکار به باغات چای جهت برداشت و تحویل برگ سبز به کارخانجات چای‌سازی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: حمایت همه‌جانبه از فعالان این حوزه، اجرای طرح‌های به‌زراعی باغات چای در کنار اعطای تسهیلات مورد نیاز کم‌بهره موجب رونق تولید برگ سبز چای در گیلان و مازندران شده است.

جهانساز در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سرانه مصرف چای در کشور به چه میزان است تصریح کرد: این موضوع در کشورمان همیشه محل مناقشه بوده و اعداد و ارقام متفاوتی درباره آن بیان شده حتی برخی از رسانه‌ها تا ۱۳۰ هزار تن را نیز به عنوان مصرف سرانه کل ایران مطرح کرده‌اند که البته به عقیده بنده صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات چای در ۱۰ سال گذشته هیچ وقت از عدد ۵۵ هزار تا ۶۰ هزار تن به صورت تقریبی فراتر نرفته است ابراز داشت: بررسی آمار و ارقام میزان چای تولید شده در داخل کشور و میزان واقعی چای وارداتی نشان می‌دهد مصرف سرانه ما حداکثر ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن یعنی زیر یک کیلوگرم برای هر ایرانی است.

رئیس سازمان چای کشور واردات ۳۰  هزار تن چای به داخل کشور در چهار ماهه نخست امسال را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: چای ایرانی از حیث کیفیت و سلامت تولید در سطح جهان جایگاه بسیار خوبی دارد و امیدواریم با اجرای برنامه‌های حمایتی دولت، این جایگاه چه در داخل کشور و چه در خارج مرزها روز به روز ارتقاء پیدا کند.

انتهای پیام/۶۱۴/ش


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads