کد خبر: 19508 - تاریخ: پنج‌شنبه، 21 فوریه 2013 - 23:18

راهکار مشکلات فعلی، کنترل احمدی نژاد است.

خوبان خبر: من نگران کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه رئیس جمهور هستم چون ممکن است در این نشست مسائلی مطرح شود که …

به گزارش خوبان به نقل از مهر، مصطفی کواکبیان در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان که در سالن امام رضا (ع) دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار شد، به انتقاد از عملکرد دولت در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها پرداخت و اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس این طرح باید در طول پنج سال اجرا می شد و در پایان اجرای این طرح نیز باید ضمن آزادسازی قیمت ها، یارانه ها نباید به شکل فعلی پرداخت می شد اما دولت در اجرای این طرح به قانون عمل نکرد.

وی با انتقاد از نقدینگی موجود در کشور، ادامه داد: در سال 84 نقدینگی موجود در جامعه 70 هزار میلیارد تومان بود اما هم اکنون این رقم شش برابر شده است و به این علت، تورم نیز افزایش داشته است.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: طبق قانون باید 30 درصد از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت ها در طرح هدفمندی به بخش تولید اختصاص پیدا می کرد که حتی یک ریال هم به این بخش کمک نشده است و بخش کشاورزی نیز با تصمیمات نادرست دچار زیان های بسیاری شده است.

کواکبیان با اشاره به شایعه پنج برابر شدن مبلغ یارانه نقدی، بیان داشت: هم اکنون نیز معلوم نیست دولت از کجا می خواهد پنج برابر یارانه بیشتر به مردم پرداخت کند چون در بهترین حالت فروش نفت، دولت تنها می تواند معوقات پیمانکاران و طلبکاران خود را بپردازد، مگر اینکه بخواهد شش برابر از جیب مردم بردارد و سپس پنج برابر یارانه بیشتر به مردم بدهد.

انتقاد از سیاست های کنترل ارز دولت

وی همچنین با انتقاد از سیاست های کنترل ارز دولت احمدی نژاد، خاطرنشان کرد: در پایان دولت میرحسین موسوی قیمت ارز 160 تومان بود که این قیمت در پایان دولت آقای هاشمی به 400 تومان و در پایان دولت آقای خاتمی به 800 تومان رسید که این ارقام به معنی وجود روندی طبیعی در تغییرات نرخ ارز بود اما در دولت های نهم و دهم خواستند ارز را به صورت بخشنامه ای کنترل کنند که این مسئله در بهمن ماه سال گذشته شوکی را به بازار ارز وارد کرد و امروز نیز قیمت ارز از سه هزار تومان هم فراتر رفته است.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: بالا رفتن ناگهانی قیمت ارز تبعات بسیار بدی را برای جامعه به همراه دارد و این روزها شاهد این هستیم که ارزش پول ملی و توان خرید مردم نصف شده است و طی یک سال گذشته حداقل 30 درصد از توان ملی خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

“بگم بگم” کار را خراب می کند

کواکبیان در مورد وجود اختلاف نظر میان مسئولان نیز گفت: وجود اختلافات در بحث های کارشناسی اشکالی ندارد و منطقی است و تنها راه برای رفع مشکل اختلافات نیز تمکین از قانون است اما زمانی که ماجرا به سمت “بگم بگم” و مسائل شخصی افراد پیش می رود وضع بدی ایجاد می شود و معلوم نیست افرادی که مدعی مبارزه با مفاسد هستند چرا نامهایی را که ادعا می کنند در جیبشان وجود دارد به دستگاه قضایی معرفی نمی کنند و با برخی اقدامات موجب تشدید اختلافات می شوند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با برقراری رابطه با انگلیس، تصریح کرد: در این خصوص مصوبه مجلس برای کاهش سطح روابط از سفیر به کاردار بسیار خوب بود اما حمله به سفارت انگلستان و آن گونه حرکات کار خوبی نبود که مورد تایید نیز قرار نگرفت اما در هر صورت ما باید مراقب رفتارها و اقدامات انگلیسی ها باشیم.

با مردم کمیته امدادی برخورد می شود

این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به مسائل اقتصادی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این خصوص احمدی نژاد به کارشناسان اعتقادی ندارد و در حالی که چند جلسه 70 کارشناس اقتصادی را جمع کرد سپس به آنها گفت که من از همه شما بیشتر می دانم این در حالی است که باید کار را به کارشناس بسپاریم.

کواکبیان اضافه کرد: من معتدقم که پرداخت یارانه نقدی نباید متوقف شود اما یک ریال نیز نباید این یارانه بیشتر شود و باید با تقویت تولید، قدرت خرید ملی را افزایش دهیم.

وی همچنین با انتقاد از پرداخت عیدی 70 هزار تومانی توسط دولت، بیان داشت: مردم برای شب عید خود مشکلات بسیاری دارند اما من نمی دانم چرا با مردم کمیته امدادی برخورد می کنیم چون با این 70 هزار تومان شکلی حل نمی شود و ما باید تلاش کنیم که مشکل نقدینگی رفع شود.

نگران نشست خبری رئیس جمهور هستم

دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه افزود: من همچنین نگران کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه رئیس جمهور هستم چون ممکن است در این نشست مسائلی مطرح شود که مردم را چندین روز درگیر کند و به نظرم راهکار مشکلات فعلی، کنترل احمدی نژاد و تن دادن به حاکمیت قانون و معیار قرار دادن قانون است.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به سفر احمدی نژاد به مصر اشاره کرد و اظهار داشت: در حالی که رئیس جمهور مصر تنها چهار ساعت در کشور ما حضور پیدا کرد اما احمدی نژاد چهار روز به مصر سفر کرد و حاشیه هایی همچون اتفاقات رخ داده در دیدار با شیخ الازهر این سفر را تحت الشاع قرار داد.

وی در مورد مسئله سوریه نیز گفت: در این خصوص معتقدم باید گفتگوهای ملی در سوریه تقویت شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری در پاسخ به سوالی در خصوص کاندیدا شدن هاشمی رفسنجانی و خاتمی در انتخابات آینده، عنوان کرد: به نظرم این دو نفر قصد نامزد شدن در انتخابات را ندارند چون شرایط این کار را آماده نمی بینند.

این جلسه قرار بود به صورت مناظره میان کواکبیان و کامران باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری برگزار شود که در ابتدای جلسه اعلام شد، لنکرانی به علت مشکلی نتوانسته به بندرعباس سفر کند و در جلسه حاضر نخواهد شد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads