کد خبر: 194693 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 نوامبر 2019 - 09:16

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

۴۳ میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر ۴۳ میلیون نسخه کتاب در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد.

به گزارش خوبان،  مهدی صباغ  در مراسم تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر(ص) اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیش از ۳ هزار و ۵۲۰ کتابخانه در کشور و ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی متعهد و متخصص یکی از نهاد‌های فرهنگی اثرگذار جامعه است.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وجود ۴۳ میلیون نسخه کتاب در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی با تدابیر عالمانه در جهت افزایش تعداد کتابخوانان و افزایش سرانه، فضا، عضو، منابع و امانت در کتابخانه‌ها تلاش می‌کنند. 

صباغ با بیان اینکه در ۸ ماهه نخست امسال ۱۰۰ هزار برنامه فرهنگی و اجتماعی اثرگذار با ۲ میلیون شرکت‌کننده در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا شد تصریح کرد: این برنامه‌ها با هدف تبدبل محیط کتابخانه به یک مرکز پویا و فعال اجتماعی در کتابخانه‌ها اجرا شدند.

 مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به لزوم فعالیت‌ و اجرای برنامه‌های فرهنگی اثرگذار در مناطق کم‌برخوردار عنوان کرد: طرح ویژه تقدیم کوله کتاب به مخاطبان در مناطق کم‌برخوردار استان گیلان به خوبی اجرا شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

وی به برخی شاخصه‌های کتابدار موفق اشاره و بیان کرد: عدم تأثیر مشکلات شخصی یا سازمانی در برخورد با مخاطب، لزوم داشتن اطلاعات فرهنگی همچون شناخت کتاب، نویسندگان و آشنایی کتابداران با راه‌های جدید جذب و ارتباط با مخاطب از جمله ویژگی‌های کتابداران موفق است.

صباغ با اشاره به برخی رویکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: تعامل سازنده با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌های مختلف تأثیرگذار، توجه ویژه به ارتقاء سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه ویژه به بخش کودکان و قصه‌گویی از رویکردهای مهم نهاد کتابخانه‌ها است.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: برای تشویق نسل جدید به مطالعه کتاب و افزایش سرانه کتابخوانی باید همواره تلاش کنیم البته تشویق والدین نیز در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

۴۰۰۰۰ گیلانی در جشنواره رضوی شرکت کردند‌

‌پریسا کرمی ‌‌مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز ضمن تبریک روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به تمام فعالان این عرصه گفت: گیلان از استان‌های پیشرو در تجلیل از کتابداران و کتابخوانان است و امیدواریم که با افزایش حضور مردم در کتابخانه‌ها شاهد رونق حوزه مطالعه، کتابخوانی و ارتقاء دانش مخاطبان خود باشیم.

کرمی با اشاره به اجرای ۴۵۴ برنامه در گیلان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی افزود: برگزاری ۴۳ نشست کتابخوان دانش‌آموزی، جلسات قصه‌خوانی، برگزاری مسابقات نقاشی و کتابخوانی، ۱۵ جلسه نقد و بررسی و برپایی نمایشگاه کتاب از جمله برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در گیلان است.

وی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در حوزه کتاب و کتابخوانی گیلان بیان کرد: اجرای برنامه‌های متنوع برای اقشار خاص جامعه در کتابخانه‌ها و ارائه خدمات به مردم مناطق عشایری و ییلاقی با تقدیم کوله‌های کتاب و معرفی منابع کتاب به مخاطبان در گیلان از برنامه‌هایی است که اجرا شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره بزرگ رضوی در استان گفت: ۴۰ هزار نفر از مردم استان با حضور و شرکت در این جشنواره نشان دادند که توجه خاصی به ولایتمداری و کتابخوانی دارند و شرکت ۶۷ درصدی جوانان نیز یکی دیگر از شاخصه‌های این جشنواره است.

کرمی بیان کرد: اجرای طرح ابتکاری “شهر می‌خواند”، برگزاری جشنواره “هدهد سفید”، نخستین جشنواره قصه‌گویی کودکان در گیلان که به میزبانی این استان نیز برگزار شد همچنین ارائه نمایشنامه‌خوانی با فعالیت‌های متنوع فرهنگی و گروه‌های مردمی و طرح کتابخانه-مدرسه با همکاری آموزش و پرورش در استان اجرا شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های جشنواره “هدهد سفید” نیز شکل‌گیری ارتباط خوب بین خردسالان، نوجوانان و مخاطبان کتاب با نویسندگان بود و امروز نیز از سه نفر از برگزیدگان این جشنواره تقدیر می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت گفت‌وگو اظهار داشت: گفت‌وگو در فرهنگ عمومی بسیار اهمیت دارد بنابراین باید گفت‌وگوها افزایش یابد.

فیروز فاضلی با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب در استان گیلان ابراز داشت: استان گیلان از استان‌های پیشگام در نشر کتاب است و امروز از صفر تا ۱۰۰ نشر کتاب در استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت افزایش مطالعه و توجه به کتابخوانی خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند که وضعیت مطالعه و  کتابخوانی در استان گیلان خوب نیست اما بنده معتقدم که نوجوانان و جوانان گیلانی رابطه خوبی با کتاب و کتابخوانی دارند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads