کد خبر: 193757 - تاریخ: یکشنبه، 20 اکتبر 2019 - 18:14

استاندار گیلان:

اجرای برنامه مدون اقتصاد مقاومتی لازمه رشد اقتصادی در شرایط کنونی

استاندار گیلان اجرای برنامه مدون اقتصاد مقاومتی را لازمه رشد اقتصادی در شرایط کنونی دانست و گفت: ۱۹ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۵۳ زیر پروژه در گیلان مصوب شده و در دست اجرا است.

به گزارش خوبان،  چهارمین نشست اقتصاد مقاومتی گیلان در سال جاری عصر امروز در سالن اجتماعات استانداری با حضور استاندار و اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی با چهار دستور کار برگزار شد.

اجرای برنامه مدون اقتصاد مقاومتی لازمه رشد اقتصادی در شرایط کنونی

استاندار گیلان با بیان اینکه آمارها حکایت از رشد اقتصادی طی شش ماه اخیر را دارد، اظهار کرد: کاهش نرخ ارز و رشد اقتصادی طی شش ماه اخیر، نشان‌دهنده استقرار آرامش روانی و اقتصادی در جامعه است.

ارسلان زارع اجرای برنامه علمی مدون و راهبردی اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری را لازمه رشد اقتصادی در شرایط کنونی برشمرد و افزود: ۱۹ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۵۳ زیر پروژه در گیلان مصوب شده و در دست اجرا است و در اجرای این پروژه‌ها حمایت همه‌جانبه را شاهد هستیم.

وی رویکرد توسعه‌ای استان را کشاورزی و گردشگری توأم با حفظ محیط‌زیست دانست و گفت: معتقدیم برای برون‌رفت از وضعیت کنونی و افزایش سهم اشتغال و توسعه با توجه به اینکه ۲۸ درصد سهم اشتغال در حوزه کشاورزی است باید به کشاورزی و گردشگری بیشتر توجه شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان افزایش راندمان آب و استفاده از شیوه آبیاری تحت‌فشار را برای توسعه کشاورزی ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به برنامه توسعه‌ای گیلان و تولید ناخالص ملی باید با استفاده از تخصص کارشناسان سازمان کشاورزی و شیلات بیشتر بهره برد.

زارع با بیان اینکه راهبرد اقتصاد مقاومتی راه برون‌رفت از شرایط کنونی است، خاطرنشان کرد: روحیه جهادی و انقلابی عمل کردن در حوزه اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات، سیاستی است که در اقتصاد مقاومتی دست‌یافتنی است.

وی با اشاره به پیوستن ایران به اوراسیا بیان کرد: ظرفیت بسیار خوبی برای گیلان در حوزه صادرات با توجه به معافیت‌های صادراتی در نظر گرفته‌شده و امیدواریم بتوانیم سهم بیشتری در صادرات به کشورهای عضو داشته باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به ماده ۲۷ تبصره ۱۹ گفت: نیاز است کار کارشناسی بیشتر در واگذاری پروژه‌ها در گیلان انجام گیرد و تصدی‌گری دولت در تمامی پروژه‌ها ازجمله ۲۳ پروژه‌ای که قرار است توسط دستگاه‌ها واگذار شود تسریع شود.

زارع بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و افزود: پارک علم و فناوری باید در پیاده‌سازی نقشه جامع کشور، احداث پارک علم و فناوری را در استان تسریع دهد تا شرکت‌های دانش‌بنیان با خلاقیت و تولیدات نوآورانه توسعه‌یافته‌تر عمل کند.

اجرای ۱۱ پروژه مصوب اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی گیلان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این نشست با اشاره به توانمندی استان در بخش کشاورزی اظهار کرد: گیلان ۴۵۲ هزار مترمربع اراضی کشاورزی دارد که بیش از ۳۰۳ هزار بهره‌بردار در آن فعالیت می‌کنند.

علی درجانی با بیان اینکه بخش کشاورزی ۲۸ درصد سهم اشتغال استان را داراست، افزود: ۱۸ درصد ارزش‌افزوده تولید ناخالص ملی گیلان در بخش کشاورزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد مساحت استان در بخش کشاورزی مدیریت و حفاظت می‌شود، گفت: استان گیلان با برخورداری ۹ درصد از مساحت کشور حدود ۳/۵ میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پروژه‌های مصوب اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان تصریح کرد: در گیلان دو پروژه تولیدات گیاهی، دو پروژه تولیدات دامی، دو پروژه آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی، دو پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی، دو پروژه توسعه نوغانداری و یک پروژه در حوزه شیلات مصوب شده است.

تولید حدود ۸۰ هزار تن ماهی توسط ۴۹ طرح اقتصاد مقاومتی در گیلان
مدیرکل شیلات استان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه نخستین روش تولید در حوزه اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی در قفس است، اظهار کرد: بهره‌برداری از منابع آب‌های دریایی خزر در حوزه گیلان به دلیل محدودیت استفاده از منابع آب شیرین، تولید ۵۰ هزار تن ماهی تا پایان برنامه ششم، توسعه آبزی‌پروری دریایی به‌منظور کاهش فشار بر صید و حفظ گونه‌های باارزش اقتصادی، افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور و توسعه اکوتوریسم دریایی ازجمله اهداف سیاست‌گذاری شده در حوزه شیلات گیلان است.

صمد درویشی با اشاره به نیازمندی‌های اساسی پرورش ماهی در قفس گیلان افزود: بچه ماهی، اقدامات حمایتی، فناوری پرورش، بازاریابی و بازار رسانی، بهداشت، غذا و تجهیزات ازجمله نیازمندی‌های حوزه شیلات است.

وی با بیان اینکه ۴۹ مجوز بهره‌برداری حوزه شیلات در گیلان صادرشده، گفت: ۷۹ هزار و ۹۹۰ تن ماهی با مجوزهای صادرشده در گیلان تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات استان گیلان همچنین از ۳۱ قفس در شرف ورود به کشور خبر داد و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود دو هزار و ۵۰۰ تن ماهی با استقرار قفس‌ها در دریا در گیلان تولید شود.

درویشی همچنین به مشکلات طرح توسعه پرورش ماهی در قفس نیز اشاره کرد و افزود: افزایش نسبی هزینه‌های تولید، محدودیت واگذاری اراضی ساحلی انتخاب‌شده برای سایت پشتیبان، عدم تخصیص به‌موقع تسهیلات، محاسبه نکردن سازه‌ها به‌عنوان بخشی از وثیقه، نوسانات قیمت ارز و مشکلات در فرآیند صدور حواله ارزی در بانک‌های عامل، تمایل نداشتن شرکت‌های بیمه تجاری برای ورود به عرصه پرورش ماهی در قفس، پرداخت نکردن میزان واقعی خسارت ایجادشده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی و لزوم توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران ازجمله مشکلات در حوزه شیلات است.

رتبه دوم گیلان در تولید نرم‌افزار
رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به توانمندی گیلان در بخش پارک‌های فناوری اظهار کرد: ۱۰ مرکز رشد در گیلان با ظرفیت اشتغال ۹۷۰ نفر در گیلان وجود دارد که درامد اعلام‌شده شرکت‌ها در سال گذشته بالغ‌بر ۸۵ میلیارد تومان بوده است.

علی باستی با اشاره به طرح جامع پارک ۳۰۰۰ هکتاری گیلان افزود: بخشی از طرح جامع پارک گیلان توسط هیئت‌وزیران تصویب‌شده و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور مساعدت پنج‌میلیاردی برای احداث آن کرده است.

وی با بیان اینکه گیلان در تولید اپلیکیشن رتبه دوم در کشور را دارا است، گفت: طبق کافه بازار، استان گیلان در تولید نرم‌افزار پس از استان تهران با هشت درصد تولیدات رتبه دوم کشور را دارا است.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان با اشاره به مرکز فناوری خلاق گیلان بیان کرد: ده‌ها شرکت فناور در گیلان وجود دارد که فضا برای ارائه خدمات ندارند.

باستی با بیان اینکه ده‌ها سال از پارک‌های موجود در کشور عقب‌تر هستیم، خاطرنشان کرد: ما راهی جز تکمیل پارک جامع سه هزار هکتاری گیلان نداریم و لازم است در تسریع آن اقدامات لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads