کد خبر: 193649 - تاریخ: پنج‌شنبه، 17 اکتبر 2019 - 07:26

امسال :

۱۵هزار هکتار اراضی کشور زیر کشت زراعت چوب قرار می گیرند

مجری طرح توسعه زراعت چوب کشور گفت: زراعت چوب تا برنامه ششم در ۷۵هزارهکتار از اراضی کشور انجام شده است و امسال حدود ۱۵هزار هکتار به این سطح اضافه می شود.

به گزارش خوبان، جواد میرعرب روز  چهارشنبه در حاشیه کارگاه زراعت چوب در آستانه اشرفیه  اظهار داشت: همانگونه که رییس جمهوری گفتند طرح زراعت چوب در این سال ها  مغفول مانده است اما با تاکید رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزدرای  این طرح در کشور قوت بیشتری گرفته و در کل کشور به دنبال این هستیم که بین ۵۰ تا ۷۰میلیارد تومان تسهیلات به توسعه بخش زراعت چوب پرداخت شود .

وی افزود: برای توسعه زراعت چوب در کشور برای سال جاری حدود ۱۸میلیون نهال هم مورد نیاز است که بخشی از آن فراهم  شده است و موسسه تحقیقات منابع طبیعی کشور نیز در این زمینه کمک خوبی کرده است .

مجری طرح توسعه زراعت چوب کشور گفت: در حال حاضر بین ۵/۵تا شش و نیم میلیون مترمکعب چوب مورد نیاز است و تا پایان برنامه ششم هم این نیاز به ۱۳میلیون مترمکعب خواهد رسید و این فرصت خوبی ایجاد می کند که زراعت چوب همگام با صنعت توسعه پیدا کند که در صورت تولید آن در داخل  ، بخشی از واردات ارز جلوگیری خواهدشد.

وی یادآورشد:در حال حاضر ۲۲۱هزار هکتار باغ های زراعت چوب در کشور وجود دارد که هر سال بر این سطح اضافه می شود و یکی از مقاصد مهم با توجه به ظرفیتی  که در این زمینه وجود دارد توسعه آن در  استان گیلان است که می تواند تاثیرگذاری داشته باشد زیرا بسیاری از صنایع چوب در این استان قراردارند .

میرعرب با اشاره به اینکه درختانی مانند صنوبر و اوکالیپتوس از گونه های پر رشد هستند که عمده ترین نهال کشت زراعت را تشکیل می دهند گفت:در استان هایی که شرایطی استان های شمالی را برای توزیع نهال ندارند برای توسعه زراعت چوب از آب های غیر متعارف استفاده خواهدشد .

وی ادامه داد: در استان تهران هیات وزیران مصوبه بسیار خوبی تحت عنوان طرح نکاشت را تصویب کرده است که بخشی از هزینه طرح نکاشت را دولت متقبل شده است که تولیت آن با عهده وزارت کشور است.

وی تصریح کرد:بخش دیگر آب های غیر متعارف در سایر استان ها بحث تصفیه خانه هاست که در قزوین عرصه بسیار خوبی در این زمینه مشخص شده است که دراین طرح آب آن از تصفیه خانه شهر قزوین تامین می شود.

وی با اشاره به طرح تنفس جنگل اظهار داشت: در گذشته نیز از خیلی  جنگل های کشور برداشت چوب انجام نمی شد و طبق آمار آخرین برداشت از جنگل کمتر از ۱۰درصد بوده است و بیشترین نیاز صنعت چوب همواره از زراعت چوب و باغ ها تامین می شده است و طرح تنفس فرصت استثنایی را برای توسعه زراعت چوب بوجود آورده است .

وی گفت:در حال حاضر ۲۲۱ هزار هکتار اراضی کشور زیرکشت زراعت چوب قرار دارند و هر سال هم به آن اضافه می شود و علاوه برتوسعه زراعت چوب در سه استان شمال کشور، استان های نظیرخوزستان که منابع آبی خوبی دارد ،ایلام ، چهارمحال بختیاری و لرستان که  اقلیم مناسبی برای توسعه زراعت چوب دارند در اولویت برنامه ها ریزی ها قرار دارند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads