کد خبر: 193003 - تاریخ: سه‌شنبه، 1 اکتبر 2019 - 14:14

استاندار گیلان؛

متخصصان و اندیشمندان استان‌های ساحلی زمینه های برقراری ارتباط بیشتر کشورهایشان را فراهم کنند

استاندار گیلان دیپلماسی علمی را مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: متخصصان و اندیشمندان استان‌های ساحلی دریای‌کاسپین نه تنها در برقراری ارتباطات علمی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، بلکه قادرند زمینه لازم برای برقراری ارتباط بین سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی استان‌های ساحلی را نیز فراهم آورند.

به گزارش خوبان ،  ارسلان زارع صبح امروز در مراسم گشایش بیست و دومین اجلاس دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای کاسپین ضمن خیرمقدم به دانشگاهیان و محققان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست در آغاز فصل پاییز و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید در بیشتر دانشگاههای جهان، افزود: بر خود می‌بالیم که امسال، بهار دانش با حضور فرهیختگان در این اجلاس، رنگ و جلایی دیگر به خود گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این اجلاس می‌تواند بشارت‌دهنده‌ی سال تحصیلی سودمندی باشد و فصل نوینی از همکاری‌های علمی و چند جانبه را برای پیوندهای استراتژیک در سومین دهه از فعالیت اتحادیه، پیش روی کشورهای حاشیه دریای کاسپین قرار دهد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: مصوبات و دستاوردهای ۲۱ اجلاس گذشته این اتحادیه، نشان دهنده این است که نگاه دوستانه و مبتنی بر توجه به اشتراکات و سوابق فرهنگی و تاریخی و نیز توانمندی‌های علمی و فناوری کشورهای حاشیه دریای کاسپین منجر به ایجاد همکاری‌های علمی بین‌المللی مفیدی بین دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی این کشورها شده است.

وی برگزاری این نشست­ها را فرصتی برای شناخت بهتر از امکانات و قابلیت‌های کشورهای عضو این اتحادیه و برنامه‌ریزی در مسیر همکاری‌های مشترک آینده دانست و گفت: آنچه این مجموعه را دور هم جمع کرده است مسائل علمی مشترک بین کشورهای منطقه دریای کاسپین است.

استاندار گیلان با بیان اینکه دیپلماسی علمی مقدمه‌ای برای دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، افزود: این نشست‌ها زمینه لازم برای نزدیکی بیشتر میان مردم کشورهای مختلف حاشیه دریای خزر را فراهم می‌آورد.

وی دریای کاسپین را دریای صلح و دوستی عنوان کرد و اظهار داشت: کشورهای حاشیه دریای کاسپین دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند و بیگانگان را در آن راهی نیست.

زارع خاطرنشان کرد: اگر چه دریای کاسپین به عنوان یکی از موهبت های الهی موجب نزدیکی ملت‌ها شده اما اکوسیستم شکننده این دریای با ارزش، با فعالیت‌های انسانی کنترل نشده، تحت فشار قرار دارد.

وی افزود: کلید حل مشکلات این دریا در دست دانشمندان و محققان کشورهای حاشیه آن است و وقت آن رسیده که کمیته‌های علمی برای حل مشکلات اکوسیستم دریای کاسپین شکل گیرد.

وی به برخورداری استان گیلان از موهبت‌های الهی بی‌شمار به عنوان سرسبزترین استان کشور اشاره کرد و اظهار داشت: استان گیلان از نظر استراتژیک امکان برقراری ارتباط با ۴ کشور و استان‌های ساحلی‌ آنها را دارد و بنادر شمال ایران و به خصوص منطقه آزاد انزلی، فرصت‌طلایی برای برقراری ارتباط با کشورهای شمالی را فراهم آورده است.

استاندار به نقش ویژه استان گیلان در مسیر کریدور شمال-جنوب اشاره و خاطرنشان کرد: متخصصان و اندیشمندان استان‌های ساحلی دریای‌کاسپین نه تنها در برقراری ارتباطات علمی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، بلکه قادرند زمینه لازم برای برقراری ارتباط بین سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی استان‌های ساحلی را نیز فراهم آورند.

وی وجود دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی متعدد در استان گیلان و تحصیل بیش از یک صدهزار دانشجو در این استان را پشتوانه مناسبی برای توسعه ارتباطات علمی منطقه‌ای عنوان کرد وگفت: به طور حتم در دیگر دانشگاههای ساحلی کشورهای دریای خزر نیز امکانات بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند عامل مهمی برای بسط و توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی باشد و مراکز تحقیقاتی که دراین کشورها وجود دارد نیز می‌تواند زمینه لازم برای تحقیقات مشترک علمی را فراهم کند.

زارع اظهار داشت: استان گیلان در کنار‌ ظرفیت های علمی موجود از نظر موقعیت‌های اقتصادی نیز شرایط خوبی دارد که در بخش گردشگری به عنوان مهمترین فرصت‌های موجود می تواند پذیرای سرمایه‌گذاران و گردشگران کشورهای حاشیه دریای‌کاسپین باشد.

وی وجود برندهای معتبر و کالاهای صادراتی را از مزیت‌های اقتصادی گیلان عنوان کرد و گفت: در بخش درمان نیز گیلان دارای بیمارستان ها و مراکز درمانی پیشرفته ای است که سالانه پذیرای بیماران بسیاری از کشورهای همسایه است.

نماینده عالی دولت در گیلان برخورداری این استان از راه‌های ترانزیتی را مزیتی مناسب دیگر برای تجارت دانست و افزود: با توجه به وجود منطقه آزاد ، گمرک و بندر در شهرستان انزلی و آستارا و سرمایه‌گذاری‌های بالای انجام شده در این مناطق سالانه حجم بالایی از کالاهای استان گیلان صادر می‌شود که سهم بسزایی در توسعه تجارت در حاشیه دریای کاسپین داشته و حجم تبادلات تجاری نشان از اهمیت وجود این بنادر دارد.

وی با بیان اینکه جنبش علمی و فرهنگی جدیدی در جمهوری اسلامی ایران، در حال شکل‌گیری است، اظهار داشت: ما در حال رقم زدن فصل جدیدی از حیات تاریخی ایران هستیم؛ دوره‌ای که با وجود همه تنگناها و مشکلات متعدد، نشان‌دهندۀ شکوفایی و رشد ایران، بخصوص در عرصه‌های مختلف علمی و دانشگاهی است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در مسیر رشد و شکوفایی علمی و دانشگاهی هنوز در آغاز راه هستیم، افزود: در این مسیر پرفراز و نشیب برای رسیدن به قله‌های افتخار، علاوه بر توجه به خود، به همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علمی کشورهای حاشیه دریای کاسپین نیازمندیم.

وی گفت: امیدواریم این همکاری‌ها بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی عضو اتحادیه، بیش از پیش، گسترش یابد و اعضای این اتحادیه گام‌های محکم‌تری در جهت تعاملات علمی بین‌المللی بردارند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads