کد خبر: 192165 - تاریخ: پنج‌شنبه، 12 سپتامبر 2019 - 16:11

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

صنوبرکاری در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گیلان/

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان صنوبرکاری انجام می شود، گفت: سه نهالستان نیز به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند.

به گزارش خوبان، محسن یوسف پور ظهر پنجشنبه در جلسه اجرای طرح زراعت چوب که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه استان گیلان صنایع زیادی وابسته به چوب دارد، اظهار کرد: به همین واسطه باید توجه و برنامه‌ریزی بیشتری در زمینه زراعت و تولید چوب در استان گیلان شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم استان گیلان در زمینه اجرای طرح زراعت چوب تا پایان برنامه ششم توسعه شش هزار و ۶۰۰ هکتار است، افزود: یکی از برنامه ها در این زمینه توسعه زراعت چوب و آموزش مردم و کشاورزان گیلانی برای ورود به این زمینه است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان به اجرای طرح تنفس جنگل در استان های شمالی از سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای حفاظت و حراست از پوشش گیاهی جنگل‌های استان‌های شمالی اجرا شده و اجازه قطع درخت داده نمی شود.

کارخانجات گیلان نیازمند سالانه یک میلیون تن چوب

وی با اشاره به فعالیت کارخانجات سلولزی، ام دی اف و پالت سازی در استان گیلان، تصریح کرد: برای تأمین مواد اولیه این کارخانجات نیازمند توجه بیشتر به تولید چوب هستیم.

یوسف‌پور با بیان اینکه سالانه کارخانجات استان گیلان نیازمند یک میلیون تن چوب هستند، بیان کرد: در صورت عدم تأمین نیاز این کارخانجات، نیازمند تأمین چوب از طریق واردات هستیم که با توجه به قیمت ارز و مشکلات ناشی از تحریم به صرفه نخواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان و متولیان امر بهترین راهکار برای تأمین چوب مورد نیاز کارخانجات را توسعه زراعت چوب می دانند، اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت صنوبر در استان گیلان ۳۰۰ هزار هکتار است که با توجه به نیاز کارخانجات نیازمند افزایش سطح صنوبرکاری هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان بر ضرورت کاهش توسعه زراعت صنوبر و کهش واردات در این زمینه تأکید کرد و افزود: کشاروزان در بیش از ۴۰ هزار هکتار از مستثنیات زراعت می کنند که در تلاشیم تا از طریق پرداخت تسهیلات و طرح‌های تشویقی، کشاورزان را به زراعت صنوبر ترغیب کنیم.

وی دادامه داد: در حال حاضر سه نهالستان تخصصی در زمینه پرورش صنوبر در استان گیلان فعالیت می کنند که دو نهالستان در کیاشهر و یک نهالستان در رشت به زراعت چوب استان گیلان کمک می کنند.

لزوم توجه بیشتر به زراعت صنوبر

صنوبرکار موفق گیلانی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه متاسفانه به دلیل کم توجهی جایگاه استان گیلان در زمینه زراعت صنوبر به رتبه سوم در کشور تنزل یافته است، اظهار کرد: برای حفاظت از جنگل باید در این زمینه اقدامات موثرتری انجام شود.

احمد مولایی با اشاره به اینکه باید به دغدغه‌های کشاورزان در این زمینه توجه شود، افزود: باید از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه زراعت صنوبر استفاده شود.

وی شهرستان صومعه سرا قطب تولید صنوبر در کشور و استان گیلان دانست و تصریح کرد: باید با برگزاری جشنواره صنوبر در این شهرستان زمینه ها ترعیب و تشویق کشاورزی به فعالیت در زیمنه زراعت چوب را فراهم کنیم.

کد خبر 4716566

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads