کد خبر: 191726 - تاریخ: دوشنبه، 2 سپتامبر 2019 - 09:12

کشت دوم اقدامی برد-برد برای کشاورزان گیلان

کارشناس کشت دوم جهاد کشاورزی گیلان گفت: شالیکاران با افزایش تولید محصولات زراعی در کشت دوم، نه تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند و درآمد خانوار را افزایش می دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می شوند.

به گزارش خوبان، علیرضا ابریشمی گفت: درنیمه ی دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم شالیزارها از بیکاری در می آیند و درآمد خوبی هم دست شان را می گیرد؛ در آمدی که می تواند هزینه های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

وی افزود: شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند، در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده، حدود ۸ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می شود.

ابریشمی ادامه داد: شالیکاران با افزایش تولید محصولات زراعی در کشت دوم، نه تنها بخشی از مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند و درآمد خانوار را افزایش می دهند، بلکه باعث خودکفایی در تولید این دست از محصولات نیز می شوند.

کارشناس جهاد کشاورزی گیلان افزود: از آنجا که در نیمه دوم سال، بارندگی ها در گیلان افزایش می یابد و غالبا شالیزارها دچار آبگرفتگی می شوند با کشت دوم، که لازمه آن، ایجاد زهکش است، آب ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک، از جاری شدن سیل هم جلوگیری می شود.

ابریشمی، با بیان اینکه در فرآیند آماده سازی زمین و داشت محصولات کشت دوم بخش زیادی از علف های هرز و آفات در شالیزارها از بین می رود، خاطرنشان کرد: زیرخاک کردن بقایای محصولات زراعی مثل شبدر و حبوبات در شالیزارها باعث افزایش مواد عالی، بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی خاک و در نتیجه حاصلخیزی آن خواهد شد و با این کار مصرف انواع کود در فصل کشت و کار برنج تا حدودی کاهش می یابد.

وی گفت: برخی از محصولات کشت دوم مثل باقلا و شبدر، ازت هوا را توسط باکتری های ریز، جذب و باعث افزایش آن در خاک می شوند که این کار مصرف کود اوره را کاهش می دهد. 

انتهای پیام

  

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads