کد خبر: 190731 - تاریخ: سه‌شنبه، 13 آگوست 2019 - 17:06

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان

پروژه‌های آبخیزداری در ۲۰ حوزه آبخیز گیلان اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از اجرای پروژه‌های آبخیزداری در ۲۰ حوزه آبخیز این استان خبر داد و گفت: اعتبارات ملی آبخیزداری گیلان در سال ۹۸ به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خوبان، محسن یوسف‌پور، از افزایش دو برابری اعتبارات ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان گیلان از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و اظهار داشت: پروژه‌های آبخیزداری گیلان امسال طبق برنامه در سطح ۱۱ شهرستان و در حدود ۲۰ حوزه آبخیز این استان به مرحله اجرایی شدن در می‌آیند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اختصاص اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی با هدف اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کل کشور را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: از سال ۹۷ و با توجه به بحث سیل، خشکسالی، خشک شدن تالاب‌ها و مسائلی از این دست این اعتبارات به هر کدام از استان‌ها تخصیص یافت.

یوسف‌پور برخورداری استان گیلان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تعریف و اجرای پروژه‌های آبخیزداری را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در سال گذشته در سطح ۱۶ حوزه آبخیز انجام شد که امسال تعداد این حوزه‌ها به حدود ۲۰ حوزه ارتقاء پیدا کرده است.

وی یازده شهرستانی که امسال در استان گیلان پروژه‌های آبخیزداری در آن‌جا به مرحله اجرایی شدن در می‌آید را برشمرد و ابراز داشت: آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، صومعه‌سرا، رودبار، سیاهکل، روسر و املش از جمله شهرستان‌هایی در گیلان هستند که امسال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری انتخاب شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری این استان با توجه به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی می‌شوند گفت: علاوه بر این‌ها یک تفاهم‌نامه نیز با استانداری گیلان داریم که با تحقق پیدا کردن آن یک سهم قابل توجهی نیز از این منبع برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری جذب می‌شود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه آثار و نشانه‌های اجرای پروژه‌های آبخیزداری در تمام نقاط استان قابل مشاهده است افزود: در سال‌هایی که اعتبارات این اداره کل از منابع ملی بیشتر بود پروژه‌های آبخیزداری بیشتری در سطح استان گیلان به مرحله اجرا در آمد.

محمدباقر رفعتی آبخیزداری و کارکردهای مثبت اجرای آن را برشمرد و در تشریح این مطلب خاطرنشان کرد: آبخیزداری مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که در یک حوزه آبخیز به منظور کنترل سیل، فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، تقویت سفره‌های زیرزمینی و برای ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها انجام می‌شود.

وی افزایش درآمد روستائیان و آبخیزنشینان و توسعه پایدار یک حوزه آبخیز را از دیگر مزیت‌های اجرای پروژه‌های آبخیزداری اعلام کرد و بیان داشت: حوزه آبخیز شامل یک رودخانه اصلی به علاوه سرشاخه‌های متعدد آن است و بر اساس این تعریف در استان گیلان نیز هم‌اکنون بیشتر از ۵۰ حوزه آبخیز بزرگ و کوچک وجود دارد.

رفعتی هر رودخانه‌ای که از کوه‌ها سرچشمه گرفته و به تالاب، دریا، سد و یا دشت منتهی شود را یک حوزه آبخیز خواند و گفت: وسعت حوزه‌های آبخیز گیلان با هم تفاوت دارند به طوری‌که این حوزه‌ها از ‌۴۵۰ هکتاری شروع می‌شوند و تا چندین میلیون هکتار مانند سفیدرود که از سایر استان‌ها نیز نشأت می‌گیرد ادامه دارند.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بزرگ‌ترین حوزه آبخیز این استان را حوزه آبخیز پلرود رودسر با ۱۷۹ هزار هکتار وسعت دانست و عنوان کرد: امیدواریم اعتبارات ملی و استانی به تدریج اختصاص پیدا کنند تا شاهد روند سریع‌تر اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان گیلان باشیم.

انتهای پیام/ن


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads