کد خبر: 190697 - تاریخ: دوشنبه، 12 آگوست 2019 - 19:29

یادبودهای فرهنگی؛

حاج محمد جوادی، کهنسال‌ترین روزنامه نگار گیلانی

۲۱مرداد دومین سالگرد درگذشت حاج محمد جوادی، مدیر نشریه طالب حق است که از سال ۱۳۳۱ طی ۲۷ سال این نشریه را منتشر کرد.

به گزارش خوبان خبر؛ طالبِ حق بود و ۲۷ سال از عمرش را در این راه گذاشت. از این رو بود که نام جریده‌اش را «طالب حق» گذاشت.

حاج محمد جوادی «کهنسال ترین روزنامه نگار گیلانی» لقب گرفته بود. افزون بر ۹۶ سال عمر کرد، یک سالی بود که در بستر بیماری بود ولی ظهر روز شنبه ۲۱مرداد ۱۳۹۶ دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار حق رفت.

کارنامه وی را که مطالعه می‌کنی، پرکار است و پرتوان؛ بیش از ۲۷ سال (پیش از انقلاب ۱۳۵۷) توانست روزنامه خود را منتشر کند. آن‌هم با چندین شماره ویژه نامه ضمیمه.

چاپخانه زربافی رشت، قدیمی‌ترین چاپخانه گیلان، طالب حق را منتشر می‌کرد. «تاریخ جراید و مجلات گیلان از آغاز تا انقلاب مشروطه» را که می‌خوانی، در مورد این جریده اینگونه نوشته است: « طالب حق از رونامه‌های بسیار خوب و متین و مورد تایید جامعه گیلان بود که «سال اول، شماره اول- تاریخ دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۳۱، سوم شعبان ۱۳۷۱» را با قطع کوچک ۵/۳۴ در ۲۵ سانتی متر در چهار صفحه منتشر می شد.»

شادروان «فریدون نوزاد» درباره عنوان اولین سرمقاله طالب حق می‌نویسد:« هدف ما تحکیم مبانی حق و حقیقت است». به گفته وی، طالب حق در چایخانه زربافی رشت چاپ می‌شد و صاحب امتیاز از همان صفحات کوچک حداکثر استفاده را می‌کرد، هرچند بعدها توانست قطع جریده‌اش را بزرگتر کند.

بر اساس نوشته‌ی نوزاد، مقالات منتشر شده در این جریده می‌تواند در حوزه‌های مختلف سیاسی، دینی و اجتماعی به عنوان مرجع محققان باشد. این مورخ، برخی از نویسندگان طالب حق را نیز نام می‌برد؛« از جمله نویسندگان صاحب عقیده که در طالب حق قلم می زدند؛ حاج سید محمد تیاب، حاج محمد انشایی حاج حسن حجتی، ابراهیم فخرایی، اسحاق شهنازی، کیخسرو، ثباتی، سرهنگ، خوروش، دیلمانی، دکتر هادی جلوه، احمد هومن، ابراهیم جفرودی و محمود پورصالح بودند.»

جریده‌ای که بیش از ۲۷ سال پیش از انقلاب منتشر می‌شد، توانست در ۲۱ دی ماه ۱۳۵۷ طی انتشار یک آگهی به تعطیلی نشریه اش اشاره کرده و نوید انتشار دوباره آن را دهد. در این آگهی اشاره دارد که عامل تعطیلی نشریه، «هویدا» بوده است.

نوزاد همچنین می‌نویسد که روزنامه «طالب حق» از سال ۱۳۳۵ به همت جوانان صاحب ذوق توانست سه ماهنامه ضمیمه به نام‌های راه حق، پیشاهنگ و پادنگ منتشر کند.

این اطلاعات به همراه دو سرمقاله و معرفی محتوای ضمیمه‌ها در چند صفحه، مختصر اطلاعاتی بود که در کتاب «تاریخ مطبوعات گیلان» می‌توان در مورد طالب حق مطالعه کرد.

خوشبختانه سری کامل روزنامه طالب حق در کتابخانه شخصی آن مرحوم موجود بود. اما روزنامه نگاری، تنها فعالیت اجتماعی جوادی نبود. حاج جوادی، در سال ۱۳۲۹ خورشیدی از طرف انجمن شهر خمام به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد.

به گزارش خوبان خبر؛ حاج محمد جوادی،  یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگارهای استان گیلان در سال ۱۳۰۰ شمسی در شهر خمام متولد شد.او در سال ۱۳۳۱ با همکاری «حاج سید محمد تیاب»، حاج محمدعلی انشایی، حاج حسن حجتی، ابراهیم فخرایی اقدام به انتشار روزنامه ارزشی و متعهد «طالب حق» در رشت کرد.

این روزنامه یک ضمیمه به نام «ماهنامه راه حق» با رویکرد مذهبی توسط حجت‌الاسلام شیخ حسن حجتی، واعظ معروف گیلان از خرداد ۱۳۳۶ ش منتشر می‌کرد. «ماهنامه راه حق» با همکاری حجت‌الاسلام اشراقی، حاج سراج انصاری، حاج محمدعلی انشایی، حاج میرزا ابوالحسن فقیهی و… منتشر می‌شد.بعد از انقلاب اسلامی نیز این نشریه به‌صورت هفتگی به مدیرمسئولی محمدجوادی منتشر شد.

انتهای پیام/۲۲۲


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads