کد خبر: 190420 - تاریخ: سه‌شنبه، 6 آگوست 2019 - 11:16

گزارش /

احداث «بیمارستان جامع» بر کمبودهای درمانی گیلان مرهم می گذارد

متاسفانه تعداد درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور و به‌تبع آن استان گیلان با افزایش چشمگیر جمعیت و افزایش تقاضا برای دریافت خدمات رشد متوازن نداشته و به‌نوعی تعداد تخت‌ها و امکانات بهداشتی درمانی در نظر گرفته‌شده با میزان تقاضا همخوانی ندارد و برای ارائه خدمات درمانی در حد استاندارد به تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی لازم و کافی نیازارد.

یشتر بیمارستان‌های دولتی عمر طولانی دارند و بعضی از تجهیزات بیمارستان‌ها دچار فرسودگی‌اند و متأسفانه به دلیل کمبود افزون بر ۲ هزار تخت بستری در استان گیلان لذا سرویس‌دهی به بیماران با مشکلات فراوان روبرو است.

اگرچه در همه شهرهای استان بیمارستان وجود دارد ولی بسیاری از آن‌ها متعلق به دهه‌های گذشته و بسیار فرسوده هستند و در مجموع فقط ۲۶ بیمارستان دولتی در گیلان وجود دارد که عملیات اجرایی ۶ بیمارستان هم نیمه‌تمام مانده است.

شهر رشت درمجموع ۸ بیمارستان دولتی و خصوصی دارد که بیمارستان دولتی پور سینا از قدیمی‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

باوجوداینکه پرسنل این بیمارستان سعی می‌کنند که بهترین خدمات را به بیماران ارائه کنند اما متأسفانه معوق ماندن بدهی‌ها و از طرفی تحریم‌ها موجب شده تا بسیاری از بیماران که نیازمند دریافت پروتز با هزینه‌های سنگی بازار سیاه و یا در انتظار نوبت عمل قرار گیرند.

کمبود نیروی پرستار، پزشکان متخصص و تخت‌های بستری و از همه مهم‌ترین بدهی‌های انباشت شده بیمارستان‌های گیلان از مهم‌ترین موانع و سد راه ارائه خدمات به بیماران است.

کمبود تجهیزات ساده مانند سرم در تعدادی از مراکز درمانی و فراهم نبودن زیرساخت‌ها نه‌تنها بر رنج بیماران افزوده بلکه بر زحمت و نارضایتی پزشکان و پرستاران نیز دامن زده است.

بنا بر اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تعداد ۵۵ پروژه نیمه‌تمام در بخش علوم پزشکی استان وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

احداث بیمارستان جامع

احداث بیمارستان جامع ازجمله راهکارهایی است که طی چند سال گذشته برای حل مشکلات درمانی این استان بر سر زبان‌ها افتاده است . 

طبق آمار علوم ‌پزشکی گیلان باوجود ۱۱۰۰ تخت بیمارستانی در شهر رشت اما هنوز برای کلیه بیمارانی که از سراسر شهرهای استان به مرکز مراجعه می‌کنند، کافی نیست.

ارسلان سالاری رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان که جدیداً در این سمت مشغول به فعالیت شده است در مراسم معارفه خود باوجوداینکه از بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم‌ پزشکی خبر داد اما یکی از مأموریت‌های خود را پیگیری و ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در گیلان عنوان کرد هرچند در این مراسم اشاره‌ای نکرد که با چه سازوکاری این مهم را به سرانجام می‌رساند؟

دریافت مجوز ساخت

نماینده مردم آستانه اشرفیه که در مجلس شورای اسلامی در کسوت نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت نیز فعالیت دارد در این رابطه اظهار می‌کند: ازآنجاکه احداث چنین پروژه‌هایی در توان دولت نیست لذا سیاست دولت این است که برای توسعه استان‌ها از بخش خصوصی استفاده کند.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌تواند با تهاتر و فروش املاک و ورود بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی یا جامع اقدام کندمحمدحسین قربانی در این رابطه می‌افزاید: البته این بدان معنا نیست که باید دست روی دست گذاشت و امکان احداث یک بیمارستان جامع یک هزار تختخوابی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این دغدغه پیش‌ازاین نیز موردبحث و پیگیری نمایندگان و مسئولان در استان بوده است اظهار می‌کند:ساخت بیمارستان‌ جامع سال ۹۵ از سوی وزارت بهداشت مطرح و به ۱۵ استان مجوز داده شد.

وی می‌گوید: با تلاش و پیگیری مسئولان گیلان یک مجوز هم  به این استان اعطا شد  و باوجوداینکه بیمارستان‌ جامع در دیگر استان‌ها ساخته شد، اما در گیلان به دلیل پیگیری نکردن اجرا نشد.

تامین هزینه

وی با قبول این موضوع که ساخت چنین بیمارستانی بسیار پرهزینه است اما عنوان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌تواند با تهاتر و فروش املاک و ورود بخش خصوصی در این زمینه اقدام کند.

قربانی بیان می‌کند: دلیل این‌که استان‌های دیگر در این زمینه سرعت عمل داشتند، تهاتر با بخش خصوصی بود، اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که آن‌ها مجوز ماده ۲۳ مبنی بر فروش املاک و تهاتر با بخش خصوصی را داشتند.

وی یادآور می‌شود: در جلسه‌ای که با محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور داشتیم، این وعده را به ما داد که در صورت پیگیری استان، معضل این ماده‌قانونی را حل می‌کند، اما اصلاً پیگیری و برای تهاتر اقدام نشد این در حالی است که حتی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) هم برای ساخت بیمارستان اعلام آمادگی کرد.

قربانی می‌افزاید: برخی از املاک علوم پزشکی پراکنده و بدون ‌مصرف هستند ولی می‌توان با فروش آن‌ها بخشی از هزینه‌ها را تأمین کرد.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های گیلان خارج از ظرفیت خود اقدام به پذیرش بیماران می‌کنند و این بستر ‌بروز اختلال در امر درمان و ارائه خدمات پزشکی را فراهم می‌کند که تنها راه‌حل خروج از این شرایط احداث یک بیمارستان جامع است.

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads