کد خبر: 190410 - تاریخ: سه‌شنبه، 6 آگوست 2019 - 10:07

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان خبر داد :

جریمه و حبس برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان هشدار داد که براساس قانون، متخلفان برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها دو تا هشت میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها، از شش ماه تا دو سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.

 به گزارش خوبان،  احمد آقایی در نشست کمیته تخصصی شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان  که با محوریت پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش در فصل برداشت برنج برگزار شد، اظهار داشت: ارائه راهکارهای بهره مندی بهینه از پسماندهای نباتی در سال های گذشته اثر بخش بوده اما آتش زدن پسماندها در برخی مناطق همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر حجم آتش زدن کاه و کلش در سطح استان تقلیل یافته ، افزود: آموزش های ارائه شده در خصوص فرآوری پسماندها در کاهش اینگونه تخلفات موثر بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان میزان رطوبت، نوع بسته بندی و برداشت هم زمان در گردآوری پسماند کشاورزی را تأثیرگذار دانست و گفت: استفاده از دستگاه های دارای امکان بسته بندی، زمینه استفاده بهینه از پسماندها را برای علوفه دام ها فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان، سالانه حدود یک میلیون و یکصد هزار تن کاه و کلش تولید می شود، تصریح کرد: این مقدار پسماند منبع خوبی برای تغذیه دام محسوب می شود که لازم است بدین منظور بستر و زمینه آگاهی رسانی بیشتر به کشاورزان فراهم شود.

آقایی آموزش روستاییان از طریق رسانه ها، نصب بنر و تولید بروشور را در پیشگیری از سوزاندن این پسماندها مؤثر ارزیابی کرد و از دهیاران خواست تا نقش موثرتری در این زمینه ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی مناطق آلوده به منظور برخورد با عوامل آتش زدن کاه و کلش با همکاری دهیاری ها و پاسگاه های انتظامی میسر می باشد تصریح کرد: براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها دو تا هشت میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها از شش ماه تا دو سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.

وی همچنین  از دادستان های شهرستان ها و  رئیسان حوزه های قضایی بخش ها خواست تا ضمن هماهنگی با دستگاه های مسئول در پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش، از اقدامات آلوده کننده محیط زیست توسط برخی زارعین جلوگیری کنند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads