کد خبر: 190196 - تاریخ: پنج‌شنبه، 1 آگوست 2019 - 08:37

مدیرکل شیلات گیلان:

گیلان استان پیشرو در آبزی پروری است

مدیر کل شیلات گیلان، این استان را پیشرو در آبزی پروری کشور دانست و گفت: ۱۷۰ مزرعه پرورش ماهی زینتی آکواریومی و قرمز با قابلیت تولید ۳۲ میلیون قطعه بچه ماهی داریم که علاوه بر تامین نیازهای داخل استان ، ماهی قرمز به سایر استان ها نیز صادر می شود.

 به گزارش خوبان، صمد درویشی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۱ کیلوگرم است که این رقم در گیلان به ۱۶ کیلوگرم می رسد و در تلاشیم با افزایش تولید و عرضه به بازار ، ماهی با قیمت ارزان تری به سفره خانواده ها برسد.

وی با اشاره به وجود سه مکان تکثیر مصنوعی و پنج مکان تکثیر طبیعی برای  پرورش ماهیان سفید جهت تولید لارو بچه ماهی در استان افزود:  گیلان با ۵۳ سال سابقه ، از استان‌های پیشرو در آبزی پروری است و در تعداد مزارع خاویاری نیز رتبه نخست را در کشور دارد.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه ۷۰درصد صید دریای خزر را ماهی سفید تشکیل می دهد، افزود: در گیلان چهار هزار و یکصد مزرعه گرمابی تولید بچه ماهی، ۳۵۶ مزرعه سردآبی، ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری و  ۳۶۹ مزرعه در راستای مشاغل خانگی وجود دارد که از این تعداد شش مزرعه تکثیر ماهیان گرمابی، ۱۱ مزرعه تکثیر ماهیان سردابی، شش مزرعه تکثیر ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار بچه ماهی را تشکیل می دهد .

درویشی  بیان کرد: علاوه بر وجود ۷۶۵ آب بندان در استان، ۱۷۰ مزرعه نیز در گیلان وظیفه تولید  ماهیان زینتی را بر عهده دارند و گیلان تنها استانی است که ماهیان قرمز خود را به استان های دیگر صادر هم می کند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود کاهش اعتبارات و منابع مالی، از کیفیت تولید کاسته نشده و شیلات گیلان تولید  ۴۵میلیون قطعه بچه ماهی سفید،  ۱۵ میلیون ماهی سیم و یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه کولیان شامل سیاه کولی، شاه کولی و کپورهای تالابی را در دستور کار دارد.

درویشی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه های غرب گیلان صورت می گیرد اظهار کرد: سه رودخانه و دو جایگاه تعاونی صید پره وظیفه تکثیر طبیعی بچه ماهی را برعهده دارند و همچنین شیلات گیلان با احداث استخر در حاشیه رودخانه و استفاده از بستر رودخانه، بچه ماهی را وارد رودخانه می کند تا با هدف تکثیر طبیعی و مشارکت جامعه بهره بردار در بستر رودخانه تکثیر طبیعی را انجام داده و شیلات فقط وظیفه حفاظت از آن را برعهده داشته باشد.

مدیرکل شیلات گیلان یاد آور شد: در حوزه آبزی پروری گیلان حدود  ۵۰ هزار تن انواع ماهی سردآبی و گرمابی تولید و در حوزه صید نیز حدود ۱۲ هزار تن کیلکا ماهیان و ماهیان استخوانی صید می شود.

درویشی با اشاره به اینکه دو رودخانه سفید رود و پلرود  قابلیت مهاجرت ماهیان خاویاری به دریا را دارند گفت: شیلات گیلان با تولید دو میلیون بچه ماهی خاویاری وظیفه بازسازی ۵۰ درصد از ذخائر ماهیان خاویاری استان های شمالی کشور را برعهده دارد .

وی با بیان اینکه تولید ماهیان خاویاری یکی از برنامه های نوین شیلات است افزود: گیلان با دارا بودن ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری رتبه اول را در کل کشور به خود اختصاص داده و علاوه بر آن در حوزه تولید ماهیان گرم آبی نیز رتبه نخست کشوری از آن شیلات گیلان است.

درویشی اظهار کرد: شیلات گیلان سالانه حدود ۴۰۰ میلیون عدد لارو تولید می‌کند که از این تعداد حدود ۸۰ میلیون به  بچه ماهی تبدیل می شود اما با توجه به اینکه نیاز استان  کمتر از ۳۰ میلیون عدد بچه ماهی است، مابقی بچه‌ ماهی های گرمابی به استان های دیگر صادر می شود.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از ۱۰ طرح اقتصاد مقاومتی ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است افزود: هفت پهنه آبی در مساحت ۲۷ هزار هکتار با ظرفیت ۷۵ هزار تن تولید برای پرورش ماهی در قفس در گیلان وجود دارد و ۲۰ موافقت اصولی برای تولید ۳۵ هزار تن جهت جذب سرمایه گذاران متقاضی اخذ شده است.

وی تاکید کرد: در گیلان چهار مزرعه فعال پرورش ماهی وجود دارد که با ظرفیت اسمی هشت هزار و ۵۰۰ تن و ظرفیت فعال هزار و ۶۰۰ تن در حال فعالیت هستند اما سازمان محیط زیست با تولید ۵۰۰ تن برای هر مزرعه و با قابلیت پرورش گونه های ماهیان قزل آلا، ماهیان خاویاری، کپور دریایی و سوف مجوز داده است.

درویشی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها برای جذب سرمایه گذار اضافه کرد: متاسفانه بدلیل نوسانات ارز و غیر بومی بودن قفس برای پرورش ماهی و لزوم وارد کردن قفس از نروژ و ترکیه ، سرمایه گذار ناچار است برای خرید قفسی با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن، حدود ۳۵ میلیارد تومان هزینه کند .

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به لزوم کاهش حق بیمه بازنشستگی صیادان شرکت های تعاونی پره صیادی تاکید کرد: سال گذشته کاهش نرخ ۱۰ درصدی حق بیمه صیادان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و به مدت دو ماه با تامین اعتبار دو میلیارد تومان از محل اعتبارات هدفمندی یارانه ها توسط دولت اعمال شد اما به دلیل کاهش اعتبارات و منابع مالی دولت، این طرح متوقف شده است.

وی خاطر نشان کرد: تلاش می شود علاوه بر اجرایی شدن مجدد کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه صیادان ، شغل صیادی نیز در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد.

۷۴۷۱/۲۰۰۷/

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads