کد خبر: 190123 - تاریخ: سه‌شنبه، 30 جولای 2019 - 10:40

مدیر‌کل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست

آخرین وضعیت میمون‌های رها شده در جنگل‌های گیلان /مردم توانایی نگهداری این حیوانات را ندارند

مدیر‌کل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورتی‌که امکان انتقال میمون‌های زنده‌گیری شده در منطقه سیاهکل به زیستگاه طبیعی آنها فراهم نشود، این حیوانات به باغ وحش فرستاده می‌شوند.

به گزارش خوبان، شهاب‌الدین منتظمی در ارتباط با گزارش‌های مطرح شده در ارتباط با رها شدن میمون در جنگل‌های سیاهکل اظهار کرد: روز چهارشنبه هفته گذشته بود گزارش حضور دو قلاده میمون به همکاران من داده شد و با توجه به این‌که این منطقه یک مکان گردشگری بوده و از سوی دیگر این‌ نوع میمون‌های شناسایی شده جزو گونه‌های محیط زیست ما نیست و آفت محسوب می‌شود، این موضوع به فوریت مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به وضع موجود منطقه، نیروهای سازمان محیط زیست در یک بازه حدوداً سه روزه محل را مورد پایش قرار داده و در نهایت موفق شدند این جانداران را زنده‌گیری کنند.

مدیر‌کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این مطلب که زیستگاه اصلی این میمون‌ها مربوط به جنوب شرق آسیا و کشور پاکستان به‌سمت قسمت شرقی آن است تصریح کرد: این حیوانات به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و به دو طریق وارد محیط زیست ما می‌شوند، یکی این‌که این جانوران از سوی قاچاقچی‌ها وارد کشور شده و زمانی‌که قاچاقچی نمی‌تواند به سرمنزل مقصود رسیده و آنها را وارد بازار کند این میمون‌ها را در طبیعی رها می‌کند.

منتظمی افزود: شکل دیگر وقتی است که مردم این میمون‌ها را زمانی‌که کوچک هستند و دارای جاذبه، با قیمت‌های گزاف خریداری می‌‌کنند و زمانی‌که به‌مرور این حیوانات بزرگ می‌شوند و خوی تهاجمی آنها نمایان می‌شود قادر به نگهداری آنها نبوده و چون افراد نسبت به نحوه تحویل آنها آشنا نیستند آنها را در محیط طبیعی رها می‌کنند.

وی ضمن درخواست از هموطنان نسبت به خریداری نکردن این جانوران، گفت: خرید و فروش این حیوانات باعث ایجاد نوعی سوداگری و بازار سیاه است که نه تنها باعث ایجاد اقتصاد کثیف و سرازیر شدن سود کلان به جیب افراد سود‌جو است بلکه این میمون‌ها به‌دلیل این‌که به محیط زیست ایران تعلق ندارند و در طبیعت رقیب جدی هم ندارند به اکوسیستم آسیب جدی می‌زنند.

مدیر‌کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که میمون‌ها می‌توانند چندین بیماری مشترک را نیز به انسان منتقل کنند، از مردم خواست تا در صورت مشاهده میمون‌ها در هر محلی به فوریت به محیط زیست شهر یا منطقه اطلاع دهند.

منتظمی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود این میمون‌ها از طریق ایجاد تله و در نهایت سلاح بیهوشی زنده‌گیری شوند و تا هم به انسان‌ها آسیبی وارد نشده و هم وارد عرصه‌های طبیعی نشوند.

وی در پایان در ارتباط با وضعیت میمون‌ها زنده‌گیری شده در جنگل‌های سیاهکل هم گفت: قرار است تا کمیته تخصصی تشکیل شود تا بتوانیم منشاء و محیط زیست طبیعی این حیوانات را مشخص کنیم چون در ‌صورت مشخص نشدن زیستگاه طبیعی‌شان هیچ کشوری آنها را قبول نمی‌کند و اگر شرایط برای انتقال آنها به محیط زندگی طبیعی‌شان فراهم نشد، نهایتاً این میمون‌ها به باغ‌وحش می‌روند.

انتهای پیام/۴۱۰۵/۴۱۱۰/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads