کد خبر: 189673 - تاریخ: یکشنبه، 21 جولای 2019 - 08:34

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی خبر داد:

کاهش آلودگی رودخانه های رشت/ لایروبی ادامه دارد

روایی لایروبی گوهررود و زرجوب را عاملی موثر در کاهش آلودگی این رودخانه‌‌ها دانست و گفت: لایروبی رودخانه‌های رشت توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت در حال انجام است.

به گزارش خوبان، «هومن روایی» با اشاره به لایروبی رودخانه‌های رشت توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت گفت: تابستان گذشته لایروبی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت توسط سازمان عمران و بازآفرینی انجام شد و امسال نیز لایروبی از محدوده مسکن مهر آغاز شده است.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری رشت با بیان اینکه متولی رودخانه‌های رشت اداره آب منطقه‌ای استان است اظهار کرد: پاک‌سازی و لایروبی رودخانه‌ها بر عهده آب منطقه‌ای است ولی هرساله این وظیفه را شهرداری متقبل می‌شود.

وی با اشاره به پاکسازی و لایروبی رودخانه‌های رشت در تابستان گذشته و تداوم پاکسازی با آغاز فصل تابستان در سال جاری ابراز کرد: سال گذشته لایروبی رودخانه زرجوب بطول ۱۰کیلومتر از پل میدان امام علی آغاز و بعد از پاک‌سازی تا پل مصلی، پل عراق، رودبارتان و لب آب به سمت پل تختی امتداد یافته و ادامه لایروبی از سمت بوسار تا پل توحید و تخته پورد انجام شد و با گذر از محله در محل تلاقی رودخانه‌ها در پیربازار، لایروبی ادامه یافت.

روائی با بیان اینکه لایروبی رودخانه گوهررود نیز بطول هشت کیلومتر انجام شده است، توضیح داد: تابستان گذشته لایروبی گوهررود از محله جماران آغاز و با پاک‌سازی از سمت پل منظریه، توتونکاران، پارک شهر، پل رودباری، پل پتکی، چمارسرا تا انتهای سیاه اسطلخ لایروبی انجام شد، امسال نیز ادامه پاک‌سازی‌ها از پشت مسکن مهر آغاز شد و پاک‌سازی کانال‌های منشعب به این رودخانه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

وی  لایروبی‌های انجام شده را در محدوده جغرافیایی رشت اعلام و اظهارداشت: در صورت اعلام نیاز از سوی مناطق شهرداری برای هر محله که نیاز به لایروبی دارد، پاک‌سازی محدوده مورد درخواست انجام می‌شود.

روائی ضمن تقدیر از عوامل اجرایی سازمان و خطرات این پروژه، به هزینه‌بر بودن این لایروبی برای شهرداری اشاره کرد و افزود: به دلیل آلودگی شدید رودخانه‌های رشت بر اثر ورود پساب‌های شهرک‌های صنعتی، شیرابه زباله سراوان و زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها بویژه در گوهر رود، بیل ۳۲ تنی شهرداری و چرخ‌های زنجیری زیر آن دچار فرسودگی و خوردگی ناشی از اکسیده شدن در آب آلوده می‌شود و تعمیر و نگهداری این ماشین آلات که نمونه آن نیز در بخش خصوصی وجود ندارد، برای این سازمان هزینه سنگینی دارد.

وی اضافه کرد: به‌همین دلیل سال گذشته پیمانکاران بخش خصوصی تنها چند روز لایروبی را انجام داده و با رها شدن کار، سازمان عمران شهرداری پروژه را تکمیل کرد.

روائی تصریح کرد: با افزایش دبی آب در فصل بارندگی و ایجاد خطرات انسانی و ماشین‌آلات بویژه در بخش‌هایی از رودخانه که ارتفاع آب افزایش دارد، لایروبی از خرداد آغاز و تا نیمه شهریور پایان می‌یابد.

وی افزود: سال گذشته با ۷۵ روز کاری و در دو شیفت کاری، ۲ دستگاه بیل زنجیره‌ای تمامی مسیرهای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود در محدوده شهری را پاک‌سازی کردند.

رییس سازمان عمران شهرداری رشت با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه بویژه در محله جماران از عواملی است که امکان ورود بیل به رودخانه را ناممکن می‌کند، بیان کرد: برخی از سازه‌های مسکونی در حریم ساخته شده که کارکردن بیل مکانیکی در رودخانه موجب آسیب رسیدن به خانه‌ها می‌شود.

پایان پیام/۵۹۵

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads