کد خبر: 18936 - تاریخ: جمعه، 15 فوریه 2013 - 08:10

روش های نوین دزدی خیابانی و کیف قاپی

خوبان خبر: وی در مورد شیوه «خفه‌کنی» نیز گفت که در هنگام سرقت یکی از اصول سارقان آن است که به هر شکل ممکن پول را از مالباخته دور کرده و برای این هدفشان به هرکاری دست می‌زنند

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی نیز مورد انواع کیف‌قاپی می‌گوید: به‌طور کلی کیف‌قاپی به دو صورت «زاغ‌زنی» و «اتفاقی» انجام می‌شود، در نوع اول، سارق ملزم می‌شود با چند تن و دریک باند همکاری کند اما نوع دوم اتفاقی در سطح شهر رخ می‌دهد، البته این کیف‌قاپی هم مهم است چون از جرایم خشن محسوب می‌شود، در نوع اول کیف‌قاپی، ارزش مالی سرقت تعداد جرایم و تعداد مجرمان بیشتر است.

به گزارش خوبان به نقل ازایسنا، وی با بیان اینکه سارقان ابتدا فردی را انتخاب می‌کنند که از لحاظ ظاهری وجهه مناسبی داشته باشد یا اینکه مسن باشد. گفت: هنگامی که فرد موردنظر وارد بانک یا مراکز تجاری می‌شود، یکی از سارقان در نقش «زاغ‌زن»، وظیفه شناسایی افرادی دارای پول نقد را برعهده دارد و با بررسی محیط، مالباخته‌ مورد نظر که پول زیادی به همراه دارد را شناسایی کرده و او بعد از شناسایی، از طریق تلفن‌همراه مشخصات ظاهری طعمه را به همکارانش که بیرون از بانک حضور دارند، اعلام می‌کند که معمولا «زاغ‌زن‌ها» از بانک خارج می‌شود و در صحنه سرقت هم حضور ندارد و افرادی که بیرون از بانک هستند، معمولا بیش از دو تن هستند.

محمدیان با بیان اینکه تجربه نشان داده است که در این شیوه‌های سرقت، یک تن از اعضای گروه که از نظر قدرت جسمانی از بقیه اعضای گروه قوی‌تر است، گلوی مالباخته را از پشت گرفته و ضربه محکمی به قربانی وارد می‌کند گفت: همزمان، شخص دیگری برای سرقت دست به‌کار می‌شود و اگر وجه‌نقد داخل کیف باشد، بند آن را پاره می‌کند یا پول نقد را از فرد می‌گیرد.

وی می‌گوید که ماموریت نفر بعدی که نقش پشتیبانی کننده دارد بعد از سرقت آغاز می‌شود به گونه‌ای که او با وسیله نقلیه‌اش که عمدتا موتورسیکت است، دو تن قبلی را سوار موتور و از صحنه جرم دور می‌کند اما نکته‌ای که باید همیشه مدنظر قرار داد، آن که سارقان در بیشتر موارد سلاح‌سرد همراه دارند و از این‌رو درگیرشدن با آنان خطرناک است.

حواستان به پنچری‌های بی‌موقع باشد!

رییس پلیس آگاهی تهران با بیان اینکه نحوه این نوع سرقت براساس اینکه فرد موردنظری که از بانک یا مرکز تجاری بیرون می‌آید، موتور یا خودرو داشته باشد، متفاوت است، می‌گوید که اگر فرد سوار اتومبیل شود، سارق شرایط را بررسی می‌کند که ببیند فرد پول را کجا می‌گذارد، او را دنبال و در شرایط مناسب خودرویش را پنچر می‌کنند. وقتی فرد اقدام به پنجر‌گیری می‌کند، سارقان از فرصت استفاده و کیف را سرقت می‌کنند. با این حال اگر هم در خودرو قفل باشد، شیشه را می‌شکنند.

وی در مورد شیوه «خفه‌کنی» نیز گفت که در هنگام سرقت یکی از اصول سارقان آن است که به هر شکل ممکن پول را از مالباخته دور کرده و برای این هدفشان به هرکاری دست می‌زنند گفت: در این شیوه پس از شناسایی مالباخته، در یک مکان خلوت سارقان این فرد را از پشت سر مورد حمله قرار داده و دستانشان را دور گردن این فرد می‌گیرند و در حالی که مالباخته در صدد رها کردن خود و تنفس است، اموال او را می‌ربایند.

تخم‌مرغ‌های گول‌زننده

محمدیان در تشریح دیگر شیوه‌های سرقت، به روش «تخم‌مرغ‌زنی» اشاره کرد و گفت: سارقان به شیشه جلوی اتومبیل‌ شخص تخم‌مرغ پرت می‌کنند. اگر راننده سعی کند از طریق برف‌پاک‌کن شیشه را تمیز کند، باعث آلودگی بیشتر شیشه جلو می‌شود و در نهایت مجبور می‌شود از اتومبیل پیاده شود. در این لحظه سارقان از فرصت استفاده می‌کنند تا سرقت انجام دهند.

وی با بیان اینکه شیوه «کثافت‌مالی» نیز یکی دیگر از شیوه‌های سرقت است گفت: در این شیوه سارقان با پرتاب تخم‌مرغ، گوجه، گل و لای کثیف یا سایر اجسام نسبت به کثیف کردن لباس مالباخته اقدام و هنگامی که این فرد، در حال تمیز کردن لباس خود است از آنان سرقت می‌کنند.

در این روش سارقان فرد موردنظر را تعقیب می‌کنند و تصادف صوری به‌وجود می‌آورند تا مالباخته مجبور شود از اتومبیل پیاده شود و آن موقع است که سرقت وارد مرحله زور‌گیری می‌شود و بررسی‌ها نشان داده است سارقان کیف‌قاپ، از روش زور‌گیری هم استفاده می‌کنند اما ‌ترجیح می‌دهند بیشتر کیف‌قاپی انجام دهند.

او معتقد است بسیاری از این سرقت‌ها همراه با اعمال خشونت انجام می‌شود به همین دلیل این جرایم را «جرایم خشن» می‌نامند و مردم باید حواسشان باشد که با سارقان گلاویز نشوند.

تصادف‌هایی که جدی جدی، صوری می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه سارقان از مالباختگان چند مرتبه بالاتر هستند ادامه می‌دهد که سارق، مالباخته را می‌شناسد در حالی که مالباخته او را نمی‌شناسد، سارق برای سرقتش طرح و برنامه دارد و مالباخته برای دفاع از خود هیچ طرح و برنامه‌ای ندارد، سارقان معمولا بیشتر از یک نفر هستند و معمولا سلاح‌سرد همراه دارند در حالی که مالباخته شهروند عادی است. به شهروندان توصیه کرد هنگامی که با یک کیف‌قاپ یا زورگیر روبرو می‌شوند با او گلاویز نشوند.

«کش‌روی» هم یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم سرقت است که رئیس پلیس آگاهی تهران به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این شیوه سارقان درهنگام شمارش پول یا به بهانه انتخاب طلا به گونه‌ای اقدام به کش‌روی یا سرقت می‌کنند که فردی متوجه کار آنان نمی‌شود.

رییس پلیس آگاهی تهران در عین حال به شهروندان توصیه می‌کند که به هیچ وجه با سارقان درگیر نشوند چرا که آنان معمولا بیش از دو تن و آماده درگیری هستند تا در صورت مقاومت سریع واکنش نشان دهند و با ضرب و شتم مالباخته اموال او را ببرند.

به گفته محمدیان، رعایت برخی نکات ساده همانند این که در خیابان کیفمان را در سمت دیوار قرار دهیم تا نقطه کوری ایجاد شود و سارق در انجام نقشه خود ناکام بماند یا قرار دادن پول یا اجسام گرانبها در لباس یا حتی استفاده از جیب مخفی در لباس می‌تواند گره گشا باشد اما آن چیزی که با رعایت تمام این نکات مهم است آن که مردم باید نسبت به اطراف خود هشیار باشند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads