کد خبر: 189357 - تاریخ: شنبه، 13 جولای 2019 - 17:14

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان:

۸۰ کارخانه در شهرک‌ها و شهرهای صنعتی گیلان در مصادره بانک‌ها هستند

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان با بیان اینکه ۸۰ کارخانه در شهرک‌ها و شهرهای صنعتی گیلان در مصادره بانک‌ها هستند گفت: از نمایندگان گیلان در مجلس انتظار داریم برای حل این معضل اساسی چاره‌ای بیاندیشند.

به گزارش خوبان،  محمدرسول سماکچی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ کارخانه در سطح شهرک‌ها و شهرهای صنعتی گیلان بدون تولید هیچ سرمایه‌ای در مصادره بانک‌ها قرار دارند و از نمایندگان استان در مجلس انتظار داریم برای حل این معضل اساسی هر چه زودتر چاره‌ای بیاندیشند.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان کمبود نقدینگی، نوسانات ارز، نداشتن سرمایه درگردش و نظایر این را عمده مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی در سطح ملی خواند و افزود: فرسودگی ماشین‌آلات تولیدی، واردات و یا حتی قاچاق کالاهای تولیدی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد از دیگر معضلات تولیدکنندگان داخلی است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه هیچ‌گونه کمبود امکانات زیرساختی در سطح گیلان وجود ندارد عنوان کرد: در این استان حتی برای ۲۰ سال آینده نیز اگر سرمایه‌گذاری بخواهد برای فعالیت اقتصادی و تولیدی ورود کند به اندازه کافی کارخانه، سوله و دستگاه موجود است.

سماکچی وجود کارخانجات غیرفعال و تعطیل شده و یا واحدهای نیمه کاره در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تمام این امکانات و فضاهایی که هم‌اکنون در شهرک‌ها و شهرهای صنعتی وجود دارند سرمایه‌های ملی ما هستند و با حضور مؤثر سرمایه‌گذاران می‌توانند به فرصتی برای اشتغال و تولید تبدیل شوند.

وی ورود سرمایه‌گذاران برای فعالیت اقتصادی در واحدهای صنعتی غیرفعال استان گیلان را وابسته به مشارکت و همکاری گسترده بانک‌ها دانست و گفت: اگر قرار باشد بانک‌ها فقط به فکر خودشان و وصول طلب‌های نجومی و سرسام‌آور خود باشند مشکلاتی که هم‌اکنون در حوزه تولید و صنعت گیلان وجود دارد حل نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان یکی از راهکارهای مؤثر برای فعال کردن کارخانجاتی که در مصادره بانک‌ها قرار دارند را مورد اشاره قرار داد و افزود: بانک‌ها حتماً لازم نیست این واحدها را بفروشند و یا واگذار کنند بلکه می‌توانند با مشارکت سرمایه‌گذاران کارخانجات تولیدی تعطیل شده را به چرخه تولید بازگردانند.

وی با بیان اینکه هم‌اینک مقادیر هنگفتی از سرمایه‌های ملی بدون استفاده باقیمانده و هیچ سودی هم توسط آن‌ها تولید می‌شود ابراز داشت: اجاره دادن کارخانجات مصادره شده توسط بانک‌ها به سرمایه‌گذاران نه‌تنها فرصت‌های جدید شغلی را ایجاد می‌کند بلکه این واحدها را از مرحله هزینه‌دهی به مرحله سوددهی سوق می‌دهد.

سماکچی تعیین تکلیف مسئله ارزش افزوده توسط مجلس را یکی از جدی‌ترین مطالبات تولیدکنندگان کشور قلمداد کرد و اظهار داشت: برخلاف کشور ما که با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلات زیادی برای حوزه تولید ایجاد شده است هم‌اکنون در ۱۴۰ کشور دنیا قانون مالیات بر مصرف نهایی اجرایی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بدهکاری‌های هنگفت دولت به بخش خصوصی کارخانجات تولیدی و صنعتی را با چالش‌های بسیار جدی مواجه کرده است افزود: بدهی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی نیز از دیگر مشکلات و مصیبت‌هایی است که به سبب آن فشار بسیار سنگینی به کارگران و کارفرمایان کشور وارد شد.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال گذشته برای تأمین اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین باید پیگیری کنند که این مبالغ اشاره شده در بودجه سالانه دقیقاً در چه قسمت‌هایی هزینه شده‌اند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضعف مدیریتی مدیران اقتصادی کشور را یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید کننده نابه‌سامانی در حوزه تولید و صنعت کشور خواند و گفت: بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و بخشنامه‌های پی‌درپی و متناقض بانک مرکزی بنیان صنعت کشور را متزلزل کرده است.

سماکچی وجود بسیاری از قوانین مخل در تولید و صنعت و اقدام سریع مجلس برای اصلاح و بازنگری در آن‌ها را به عنوان یک مطالبه جدی تولیدکنندگان داخلی از مجلس مورد اشاره قرار داد و افزود: علاوه بر این‌ها در سال‌های اخیر حتی یک ریال به واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از محل هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت نشده است.

وی اختصاص ۳۰ درصد از محل اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به حوزه تولید و عدم اجرای این مسئله توسط دولت را خلاف قانون اعلام کرد و ابراز داشت: هزینه‌های انرژی در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و سرسام‌آور شده است در حالی‌که هیچ کسی به فکر تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی نیست.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان عدم حمایت لازم از تولید داخلی و حرکت نکردن در مسیر اهداف اقتصاد مقاومتی را معضل اساسی کشور قلمداد کرد و گفت: انتظار فعالان تولیدی و صنعتی کشور از مسئولان این است که برای رفع چالش‌های پیش‌روی آنان چاره‌ای بیاندیشند و باری بر آن‌ها تحمیل نکنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ن


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads