کد خبر: 189354 - تاریخ: شنبه، 13 جولای 2019 - 14:45

سرپرست استانداری گیلان:

نگاهی نو به میراث تاریخی گیلان داشته باشیم

سرپرست استانداری گیلان تأکید کرد که لازم است در مقطع کنونی، به میراث تاریخی و فرهنگی گیلان با نگاهی نو و خلاقانه بنگریم.

به گزارش خوبان، ارسلان زارع روز شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه تاریخ محلی استان گیلان با عنوان گیلان، قلمرو سبز آبی ایران که در محل موزه کتاب و میراث مستند ایران برگزار شد، با تبریک ولادت خجسته امام رضا (ع) و تشکر از مدیریت اسناد و کتابخانه ملی، یاد مشروطه خواهان و آزاد اندیشان گیلانی را گرامی داشت و افزود: اسناد و صفحات کتاب تاریخ ایران عزیز، مشحون از سابقه کهن تاریخی گیلان و نقش سرزمینی این استان و نقش آفرینی برجسته مردمان آن است.

وی ادامه داد: گیلان در دوره معاصر در عرصه های مختلف به ویژه سیاسی و اجتماعی نقش آفرین بوده و بواسطه موقعیت ژئوپلیتیک و دروازه اروپا بودن آن، اهمیت بسیاری در تاریخ مدرن ایران دارد و به سبب همین آشنایی ها با اندیشه های آزادی خواهی و بینش سیاسی آنان، مردم دلیر این استان، فوج فوج برای نجات جنبش مشروطه خواهی بعنوان اولین غریو آزاداندیشی مردم ایران، راهی پایتخت شدند.

وی اضافه کرد: نهضت میرزاکوچک خان جنگلی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مینیاتوری از جمهوری اسلامی بود و از جمله نخستین نهضت های استقلال خواهانه است، از گیلان زمین برخاسته و امروز نیز به تعبیر رئیس جمهوری، گیلان سرزمین فخر سرزمین ایران است.

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به تلاش های دکتر عزت‌الله نگهبان از اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ با هدف تهیه اطلس باستان‌شناسی گیلان و یافته هایی که هم اینک از مطالعات آن استاد ارجمند از سوابق تاریخی گیلان بدست آمده را گویای اهمیت این استان در جفرافیای فرهنگی ایران دانست.

زارع تصریح کرد: گیلان شخصیت های ممتاز علمی فرهنگی، ادبی، دینی و سیاسی بسیاری در عرصه های ملی معرفی کرده که یکی از نمونه های آن استاد دکتر محمد معین است که به تازگی مراسم بزرگداشت او برگزار شد و در حوزه دینی نیز علمای برجسته بسیاری ظهور و بروز یافته اند که آیت الله بهجت و آیت الله محمدی گیلانی از این نمونه ها هستند و بسیاری از دستاوردهای علمی، ادبی و فرهنگی ایران مرهون فرزندان گیلان است.

وی گفت: معرفی و ثبت رشت بعنوان شهر خلاق خوراک شناسی، ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، اهتمام به ثبت جهانی ماسوله، ثبت صنایع‌دستی چادرشب بافی قاسم آباد رودسر و … از دیگر نمونه های پرافتخار گیلان هستند.

زارع در بخش پایانی سخنانش گفت: گردشگری مهمترین مولفه ممتازه گیلان و عامل موثر رونق اقتصادی آن است و این مهم، جز با شناساندن صحیح داشته های تاریخی گیلان و اهتمام جدی به حفظ و حراست از آنها میسر نیست.

وی تاکید کرد: لازم است در مقطع کنونی، به میراث تاریخی و فرهنگی گیلان، با نگاهی نو و خلاقانه بنگریم، حفاظت محیط زیست را جدی تر بگیریم تا از این رهگذر، صنعت گردشگری برای این استان، دارای ارزش افزوده به مراتب بیشتری باشد.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads