کد خبر: 189262 - تاریخ: پنج‌شنبه، 11 جولای 2019 - 16:16

در نشست هم انديشی حقوق شهروندی و حفظ كاربری اراضی مطرح شد:

ابلاغ تفاهم‌نامه صیانت از اراضی گیلان/نیروی انتظامی با ساخت‌وسازهای غیرقانونی در گیلان برخورد می‌کند

در نشست هم اندیشی حقوق شهروندی و حفظ کاربری اراضی در رشت مطالبه‌گری برای تنزل اختیارات دولت‌مردان، صیانت از اراضی گیلان و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرقانونی و خارج از طرح هادی و برخورد با زمین‌خواری توسط نیروی انتظامی مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش خوبان،  معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری رشت پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی حقوق شهروندی و حفظ کاربری اراضی در فرمانداری رشت با اشاره به اهمیت حقوق شهروندی در جامعه  اظهار کرد: در فصل سوم قانون اساسی انتخاب شغل، سکونت، حق تعیین  سرنوشت، حق آزادی بیان، حق دادخواهی و تظلم خواهی، بیمه و بازنشستگی از موارد حقوق شهروندی تعریف شده است.

مطالبه‌گری منجر به تنزل اختیارات دولت‌مردان

علیرضا انصاری اجرای قانون اساسی بدون تنازل و تخفیف را از شاخصه‌های دولت برشمرد و تصریح کرد:
دولت منشور حقوق شهروندی را در اختیار عموم قرار داد تا مردم با حقوق خود آشنا شوند، چرا که آشنایی با حقوق شهروندی منتج به مطالبه‌گری و در نتیجه منجر به تنزل اختیارات دولت‌مردان در جامعه خواهد شد.

وی حفاظت از اراضی  ملی و حفاظت از جنگل‌ها را از موارد حقوق شهروندی دانست و افزود: حفظ اراضی ملی نیازمند تلاش، همدلی و اهتمام است چرا که  شهرستان رشت ۶۲ هزار و ۳۳۸ هکتار شالیزار، هفت هزار و ۱۶۰ هکتار باغ، ۱۰ هزار و ۷۷۰ هکتار جنگل و ۲۳ کیلومتر نوار ساحلی دارد و تمام ادارات شهرستان رشت استان گیلان برای صیانت از حقوق ملی تلاش می‌کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری رشت کمبود نیروی انسانی متخصص در ادارات و کمبود تجهیزات سخت افزاری را از مشکلات شهرستان رشت دانست و تصریح کرد: اجماع در برخی موارد قانونی، ممکن است زمینه سوءاستفاده را فراهم کرده و حتی در برخی سخت‌گیری‌ها در برخی مواد قوانین انحراف از ماده قانونی را به همراه دارد.

انصاری با اشاره به زیبایی‌های طبیعی و خدادادی استان گیلان بیان کرد: طبیعت استان به گونه‌ای است که همواره مورد طمع افراد سودجو قرار گرفته بنابراین، همه دستگاه‌های شهرستان حفظ منابع طبیعی را از مهمترین وظایف خود می‌دانند.

مهاجرت معکوس از شهرهای کشور به روستاهای استان گیلان نگران کننده است

رئیس بنیاد مسکن شهرستان رشت نیز در این نشست با تأکید بر لزوم  رسیدگی به محرومان اظهار کرد: به منظور توسعه عدالت اجتماعی و بسترسازی برای آبادانی کشور  امام خمینی(ره) مسؤولیت اصلی این مهم را بر عهده بنیاد مسکن  نهادند.

عسکر میرزایی با اظهار تعجب از مهاجرت معکوس از شهرهای سراسر کشور به روستاهای استان گیلان افزود:  تغییر کاربری زمین و باغ‌ها به‌جهت این مهاجرت معکوس یکی از دغدغه‌های مهم مسؤولان استان است چرا که تا پیش از این نگران مهاجرت از روستا به شهرها بودیم.

وی ابلاغ تفاهم‌نامه به منظور حفظ یکپارچگی و صیانت از اراضی و خارج کردن باغات از طرح هادی به‌صورت خوشه‌ای را در دستور کار این بنیاد دانست و گفت: چگونه می‌توان در مقابله با ساخت‌وسازهای خارج از طرح هادی، از دستگاه‌های مربوطه که جهت تکمیل زیرساخت‌های خود  مجوز می‌گیرند، مبارزه کرد؟

نیروی انتظامی بازوی اجرایی حکومت در حفظ و صیانت از منابع طبیعی

علی کلاته، جانشین فرمانده انتظامی شهرستان رشت نیز در این نشست نیز نیروی انتظامی را  یکی از بازوهای اجرایی حکومت در حفظ و صیانت از منابع طبیعی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی دانست و اظهار کرد: نیروی انتظامی شهرستان رشت درصدی از اجرای احکام صادر شده در رابطه با ساخت‌وسازهای غیرقانونی و برخورد با زمین‌خواری مماشات نمی‌کند.

منشور حقوق شهروندی بزرگ‌ترین دستاورد دولت

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت نیز در این نشست با تأکید بر اینکه اثرات منشور حقوق شهروندی بعد از ۶ سال کمتر دیده می‌شود، اظهار کرد: تا زمانی‌که منشور حقوق شهروندی به قانون تبدیل نشود این منشور به مرحله اجرایی نمی‌رسد.

محمد حسن‌پور بزرگ‌ترین دستاورد دولت را منشور حقوق شهروندی دانست و افزود: این منشور یک دستورالعمل لازم به دستگاه‌ها بوده و تنها به عنوان تکلیف در حد تدریس باقی مانده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads