کد خبر: 18922 - تاریخ: پنج‌شنبه، 14 فوریه 2013 - 15:35

بازتاب خارجی فتوای ممنوعیت استفاده از رایتل

خوبان خبر: به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشاء مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکت‌های خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند.

به گزارش خوبان به نقل ازسلولارنیوز، ارایه فتوای آیت‌اله مکارم شیرازی در زمینه ممنوعیت استفاده از شبکه‌های نسل سوم برای تماس‌های تصویری در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشت.
به تازگی شرکت رایتل به عنوان اپراتور سوم، اقدام به ارایه سرویس‌های شبکه نسل سوم در ایران کرده است.
در پی ارایه این سرویس کاربران امکان استفاده از تلفن همراه خود را برای تماس‌های تصویری دارند. بر این اساس برخی از رهبران مذهبی اعلام کرده‌اند که جنبه‌های منفی این سرویس از جنبه‌های مثبت آن بیشتر است.
بر اساس فتوای آیت‌اله مکارم شیرازی، سرویس تماس تصویری رایتل اصلا نباید مورد استفاده قرار گیرد و جنبه منفی این سرویس از منافع آن بیشتر است.
وی اعلام کرده که مردم ایران نیازی به چنین سرویسی ندارند و بهتر است دولت ایران سرویس‌ شبکه نسل سوم را در این کشور به حالت تعلیق در آورد.
به گزارش موبنا گزارش‌ها حاکی است مسایل مشابه محتوایی- اخلاقی تلفن‌های همراه فقط به ایران محدود نمی‌شود، بلکه در کشورهای دیگر همچون انگلیس نیز هنگامی که سرویس‌های شبکه نسل سوم ارایه شد، با اعتراض تعدادی از کلیساها مواجه و بسیاری از آنها درخواست ممنوعیت ارایه چنین سرویسی را داده بودند.

** نظر مراجع تقلید درباره سرویس رایتل
آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، نوری‌همدانی و علوی گرگانی نظر خود را در خصوص راه‌اندازی سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این خصوص بیان کرده است: به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشاء مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکت‌های خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند.

** سرویس مکالمه تصویری رایتل مفاسد بسیاری را بدنبال دارد
آیت‌الله جعفر سبحانی نیز با اعلام نظر خود، قرار گرفتن چنین سرویسی بر روی گوشی‌های موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر را دارای مفاسد زیادی بیان و تصریح کرده است: باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهد و فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است.

** رایتل عفت عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهد
آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که «امکان از هم گسستن اساس خانواده‌ها نیز هست» اظهار کرده است: با توجه به اینکه مفاسد این کار بسیار زیاد است؛ عفت عمومی را مورد تهدید قرار می‌دهد و بنابراین اقدام به انجام آن جایز نیست.

** نسل سوم اپراتور تلفن همراه “رایتل” با آموزه‌های دینی در تضاد است
آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی، در این خصوص تصریح کرده است: نظر به اینکه نسل سوم اپراتور تلفن‌های همراه با آموزه‌های دینی در تضاد است و می‌تواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشه‌دار و خانواده‌ها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد و لذا نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی به صلاح نیست.
این مرجع تقلید ادامه داده است: هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است و البته لازم به ذکر است که ما درصدد تخطئه اصل فن‌آوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی را می‌تواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد و تهدید کننده بنیان خانواده است، راه اندازی این اپراتور را جایز نمی‌دانم.
در حاشیه مراسم سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در بین راهپیمایان عده‌ای از طلاب علوم دینی با توزیع فتاوای مراجع عظام تقلید خواستار جلوگیری از بکارگیری سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتورهای تلفن همراه شدند.
همچنین بعضی از معترضین با امضای طوماری در مقابل دفتر روزنامه کیهان، از دولت خواستند باتوجه به مضرات این سرویس و عدم فرهنگ سازی مناسب، نسبت به قطع این سرویس اقدام کند.

** توضیحات رایتل
شاهین آرپناهی – مدیر کل برند و ارتباطات رایتل اظهار کرد:‌ دغدغه‌ای که دوستان در مجلس درباره آن صحبت کرده‌اند، دغدغه‌ای است که می‌توان آن را در ارتباط با هر فن‌آوری جدیدی که وارد بازار می‌شود احساس کرد.
وی در ادامه افزود: منطقی به نظر نمی‌رسد که فردی در برابر خود تکنولوژی‌های جدید موضع‌گیری داشته باشد و برداشت ما هم از صحبت های منتشر شده مطلقا چنین نیست اما به هر حال افراد ممکن است برداشت‌های متفاوت و گاه دغدغه‌هایی در نحوه به‌کارگیری و استفاده صحیح از این فن‌آوری‌ها داشته باشند. مدیر کل برند رایتل همچنین عنوان کرد: در ارتباط با فن‌آوری‌های نوین همواره می‌توان دو نوع برخورد به کار گرفت که یکی از این برخوردها برخورد سلبی است و آن که بگوییم به دلیل آن‌که ممکن است از این موارد استفاده نادرستی صورت بگیرد، دسترسی به آن‌ها را محدود کنیم.
وی ادامه داد: اما می‌توان برای استفاده از تمامی تکنولوژی‌ها بحث فرهنگ‌سازی را نیز پیش گرفت.
وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری یادآور شد: همان طور که ایشان هم اشاره کردند می‌توان پیوست فرهنگی را مورد توجه قرار داد و ما نیز به همین سمت حرکت می‌کنیم. آرپناهی در عین حال گفت: ما در رایتل سعی کرده‌ایم که به سهم خود در تبیین پیوست فرهنگی تلاش کرده باشیم و از اول موضوعات فرهنگی یکی از دغدغه‌های مهم خود ما هم بود و به همین دلیل سعی کردیم همواره در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم و اکنون حتی تبلیغات ما هم به مباحث فرهنگی و اخلاقی توجه ویژه‌ای داشته است.

** تعیین تکلیف رایتل در شورای عالی فضای مجازی
دبیر شورایعالی فضای مجازی از بررسی موضوع ارائه سرویس مکالمه تصویری اپراتور سوم موبایل با توجه به اظهارنظرات مختلف در کشور خبر داد و گفت: بزودی شورا در مورد سرویسهای تماس تصویری و اینترنت پرسرعت رایتل تصمیم نهایی را اعلام می کند.
مهدی اخوان بهابادی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید براینکه موضوع رایتل به صورت رسمی در دستور کار شورایعالی فضای مجازی قرار گرفته است، اظهار داشت: تاکنون یک جلسه در شورایعالی فضای مجازی در مورد سرویس های قابل ارائه این اپراتور تشکیل و ایده ها و نظرات منفی و مثبتی در مورد آن مطرح شده است.
وی گفت: ارائه سرویس مکالمه تصویری و اینترنت پرسرعت بر روی شبکه اپراتور سوم موبایل در حال پیگیری و بحث است و بزودی تصمیم گیری نهایی در مورد نحوه ارائه سرویس های اپراتور سوم تلفن همراه اعلام خواهد شد.
دبیر شورایعالی فضای مجازی در عین حال از رفع موانع قانونی و فراهم آوردن زیرساختها برای تولید محتوای فراگیر در کشور خبر داد و گفت: تمامی سعی این است که برای ارائه خدمات در فضای مجازی سنگ را از جلوی پای مردم برداریم و تا جایی که امکان دارد ظرفیت ایجاد کرده و موانع قانونی را رفع کنیم.
به گزارش مهر، چندی پیش برخی نمایندگان مجلس درباره راه‌اندازی سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتور تلفن همراه هشدار داده بودند و برخی مراجع تقلید نیز درباره حرام بودن سیستم انتقال تصویر از طریق موبایل، فتوا داده اند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads