کد خبر: 188772 - تاریخ: یکشنبه، 30 ژوئن 2019 - 09:13

نظام رتبه‌بندی "تایمز" منتشر شد

دانشگاه گیلان و ۱۲ دانشگاه ایرانی دیگر در بین ۳۵۱ دانشگاه‌ برتر جوان با قدمت زیر ۵۰ سال

نظام رتبه‌بندی تایمز، فهرست ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان با قدمتی زیر ۵۰ سال را منتشر کرد که ۱۳ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور دارند.

به گزارش خوبان، پایگاه رتبه‌بندی “تایمز” فهرست سال ۲۰۱۹ دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمت کمتر از ۵۰ سال را منتشر کرد. این پایگاه که در سال ۲۰۱۸، ۲۵۰ دانشگاه را منتشر کرده بود،‌ در سال ۲۰۱۹ این تعداد را به ۳۵۱ دانشگاه رسانده است. این هشتمین فهرست دانشگاه‌های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز معرفی شده است.

به گزارش ایسنا؛ در بین ۳۵۱ دانشگاه که در این رتبه‌بندی حضور دارند سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه‌های جوان و برتر دنیا ۱۳ دانشگاه بوده است. دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (۶۶)، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه کاشان (۱۰۱-۱۵۰)، دانشگاه صنعتی شیراز (۱۵۱-۲۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه مازندران (۲۰۱-۲۵۰)، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه گیلان و دانشگاه زنجان (۲۵۱-۳۰۰) و دانشگاه بیرجند، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه یزد (۳۰۱+) هستند.

در جدول زیر عملکرد سالانه دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان تایمز نمایش داده شده است.

لازم به ذکر است که دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاه‌هایی که در دیگر رتبه‌بندی‌های تایمز حضور داشته‌اند، دارای قدمتی بیش از ۵۰ سال هستند و لذا نمی‌توانند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان حضور یابند.

در بین کشورهای اسلامی، دانشگاه خلیفه امارات متحده عربی (۳۸) و دانشگاه الفیصل عربستان سعودی (۴۳)، دانشگاه سابانچی ترکیه (۴۸)، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (۶۶) و دانشگاه کوج ترکیه (۷۰) به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را دارند.

رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی جهت انجام مقایسه‌های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

در ارزیابی دانشگاه‌های جوان، جهت انجام بررسی‌های مطلوب‌تر، به شاخص‌های نظرسنجی شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است. همچنین در رتبه‌بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل ۱- اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها، ۲- اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها و ۳- اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص‌ها و نمرات بهره گرفته شده است.

در سال ۲۰۱۹ نیز دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ با غلبه بر مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس که سه سال متوالی رتبه نخست دانشگاه‌های تازه تاسیس دنیا را از آن خود داشت، توانست برای دومین سال متوالی حائز عنوان برترین دانشگاه جوان دنیا شود.

مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس رتبه دوم دنیا و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه سوم دنیا را در این فهرست از آن خود کرده‌اند. این ترتیب در سال ۲۰۱۸ نیز به همین صورت بوده است.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads