کد خبر: 188568 - تاریخ: پنج‌شنبه، 27 ژوئن 2019 - 12:30

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

تیان‌ حلوا خشکبیجار به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

امیرانتخابی از ثبت ملی ۱۲ اثر میراث معنوی استان گیلان خبر داد و گفت: از این تعداد هفت اثر مربوط به پخت غذاهای محلی است.

به گزارش خوبان، «شهرود امیرانتخابی» با اشاره به ثبت ملی ۱۲ اثر معنوی گیلان در فهرست آثار ملی کشور گفت: جلسه کمیته ثبت آثار ناملموس کشور سه‌شنبه و چهارشنبه( ۴ و ۵ تیر) در اردبیل برگزار که در این جلسه پرونده ۱۲ اثر ناملموس استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: پس از بررسی پرونده‌های ارسالی گیلان، آثار میراث معنوی استان توسط داوران مورد تایید و واجد ارزش ثبت ملی شناخته شد.

وی با اشاره به آثار ثبت ملی شده گیلان در این جلسه اظهار کرد: از ۱۲ اثر ناملموس ثبت ملی شده استان هفت اثر مربوط به سنت آماده‌سازی غذاهای محلی است.

امیرانتخابی ادامه داد: مهارت پخت تیان‌حلوا خشکبیجار، خورش ترش واش، سیاه‌پلو لنگرود، بادمجان شکم‌پر، پنیر برشته، کالکباب، باقلاوابیج از جمله این آثار ناملموس هستند.

امیرانتخابی با تاکید بر ضرورت احیا آثار ثبت شده تصریح کرد: پس از ثبت یک اثر ناملموس در فهرست میراث ملی کشور، باید هرسال جشنواره‌های استانی و محلی در پیوند با احیاء و زنده نگه داشتن آئین، سنت یا شیوه سنتی آماده‌سازی یک نوع خوراک در گستره محلی، روستا، شهر یا شهرستان برگزار شود.

انتهای پیام/۲۱۰۲۱

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads