کد خبر: 188474 - تاریخ: یکشنبه، 23 ژوئن 2019 - 16:52

رئیس کل دادگستری گیلان:

بخش زیادی از زمین های گیلان از تصرفات محفوظ مانده است

رئیس کل دادگستری گیلان به تصرفات غیر مجاز و یا تغییر کاربری زمین‌ها اشاره کرد و گفت: با اهتمام معاونت پیشگیری ، بخش زیادی از زمین‌های استان محفوظ مانده است.

به گزارش خوبان، احمد سیاوش پور روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانه‌های گروهی استان، به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت شهید بهشتی اشاره و اضافه کرد: دشمنان از ابتدای انقلاب درصدد توطئه برای خالی کردن عرصه انقلاب از نخبگان بوده‌اند اما هر چه شهادت بیشتر شد، انقلاب مسیر خود را مستحکم‌تر ادامه داد.

وی با اشاره به نظارت و ورود دستگاه قضائی به تخلفات در جامعه تصریح کرد: دستگاه قضائی در مسائلی همچون تخلف در ارائه خدمات پزشکی نظیر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ورود و آنها را موظف به رفع مشکلات می‌کند.

رئیس کل دادگستری گیلان تعداد پرونده‌های ورودی سال ۹۷ به دستگاه قضائی استان را ۵۰۰ هزار پرونده عنوان و بیان کرد: از این تعداد پرونده ورودی، ۲۸۰ هزار پرونده جدید بوده است و حدود ۱۳۰ هزار پرونده در شورای حل اختلاف وارد و رسیدگی که یک سوم پرونده‌ها منتهی به صلح و سازش شد.

به گفته سیاوش پور؛ حدود ۳۷۰ قاضی در ۲۲۲ شورای حل اختلاف در استان فعالیت می‌کنند که ۱۷۰ شورای حل اختلاف شهری و مابقی روستایی هستند که اهتمام داریم تا اوقات دادرسی محاکم کیفری، حقوقی، دادسرا و تجدید نظر را کاهش دهیم و در حد معقول حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه امروز اوقات رسیدگی پرونده در دادسراها و دادگاه‌های عمومی از ۴۰ روز تجاوز نمی‌کند، تصریح کرد: در دادگاه‌های حقوقی بدلیل نیاز به انجام کار، اوقات رسیدگی پرونده به طور متوسط ۹۰ روز است و اوقات دادرسی در دادگاه تجدید نظر ما به روز است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد پرونده‌ها در همان زمان رسیدگی و جواب به متقاضی داده می‌شود و ۳۰ درصد پرونده‌ها زمان بر است اما از یک ماه تجاوز نمی‌کند.

سیاوش پور به برخورد با متهمان نیز اشاره و بیان کرد: بیشتر نارضایتی از دستگاه قضائی به بخش اجرای احکام مربوط می‌شود اما با وجود اینکه احکام آماده است بدلیل مشکلات مردم در زمینه اقتصادی در اجرای آن مشکل داریم به طور مثال در ارتباط با مهریه یک خانم، وقتی مردی توانایی پرداخت ندارد، چگونه می‌توانیم از او بگیریم؟

رئیس کل دادگستری گیلان در ادامه سخنانش به وضعیت امنیت استان اشاره کرد و گفت: با وجود حضور جمعیتی تقریباً معادل جمعیت گیلان در تمامی فصول در استان، امنیت در این خطه با اهتمام بخش‌های امنیتی، انتظامی و دادستانی به نسبت بسیاری از استان‌های کشور، مناسب است.

وی با بیان اینکه جرایم خشن موجب نگرانی در استان نداریم، گفت: قتل عمد در سه ماه نخست سال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته اما این قتل‌ها از قبل برنامه ریزی نشده و عمدتاً لحظه‌ای بوده است.

وی اختلافات خانوادگی، اخلاقی و اعتیاد را از جمله دلایل این قتل‌ها عنوان و بیان کرد: ایراد و ضرب جرح عمدی، سرقت، توهین، تهدید، تصادفات، تخریب اماکن

کلاهبرداری، مزاحمت نوامیس و خیانت در امانت به ترتیب فراوانی جرایم هستند.

سیاوش پور با تاکید بر ضرورت انجام تحقیقات کارشناسی پیرامون فراوانی جرم گفت: در کشور اول سرقت و سپس ایراد ضرب و جرح و درگیری لفظی فراوانی جرایم را تشکیل می‌دهند اما این موضوع در گیلان برعکس است که بایستی کارشناسان مربوطه علت‌های آن را ریشه یابی کنند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads