کد خبر: 188131 - تاریخ: شنبه، 15 ژوئن 2019 - 13:22

رئیس دفتر آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ؛

نظر شورای جهانی صنایع دستی برای ثبت جهانی چادر شب قاسم آباد مثبت است

رئیس دفتر آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی امروز در رشت گفت: نظر این شورا برای ثبت جهانی صنعت دستی چادر شب قاسم آباد رودسر مثبت است.

 به گزارش خوبان، غاده حیجاوی قدومی، رئیس دفتر آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستیامروز در دیدار با استاندار گیلان گفت: با بررسی طرح ارسال شده به این شورا و بازدید اولیه نظر شورای جهانی صنایع دستی برای ثبت جهانی چادر شب قاسم آباد رودسر مثبت است.

وی، با بیان اینکه روستای قاسم آباد پتانسیل خوبی برای ثبت جهانی صنایع دستی اش دارد، افزود: در ابتدای روند ثبت جهانی چادرشب قاسم آباد هستیم و در مرحله بعد تیم ارزیابی ثبت جهانی، این روستا و صنایع دستی آن را ارزیابی خواهد کرد.

رئیس دفتر آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، به حمایت مردم و دولت برای تسریع در ثبت این صنعت دستی تأکید کرد و گفت: ثبت جهانی چادرشب سبب توانمند سازی زنان این منطقه و حفظ این فرهنگ خواهد شد.

خانم غاده حیجاوی قدومی افزود: در کنار صنعت چادرشب کار‌های ابتکاری نظیر تولید لباس و کیف در با چادر شب سبب رونق صنایع دستی روستای قاسم آباد و انتقال آن به نسل‌های آتی می‌شود.

وی گفت: ثبت جهانی صنایع دستی این منطقه و درگیر بودن مردم با آن سبب رونق اقتصاد منطقه و آشنایی سایر کشور‌ها با فرهنگ بومی روستای قاسم آباد می‌شود.

مصطفی سالاری، استاندار گیلان نیز گفت: با ثبت جهانی چادرشب قاسم آباد رودسر شاهد حضور بیشتر گردشگران خارجی و در نتیجه رونق تولید و ایجاد اشتغال خواهیم بود.

وی، تسریع در انجام مقدمات ثبت جهانی صنایع دستی روستای قاسم آباد را از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار شد و افزود: دولت هر آنچه را برای ثبت جهانی چادر شب لازم باشد انجام می‌دهد.

استاندار گیلان، ثبت جهانی چادر شب را سبب رونق تولید نخ ابریشم دانست و گفت: با ثبت این صنعت دستی انگیزه برای احیای شیوه سنتی نخ کشی ابریشم هم بیشتر می‌شود.

مصطفی سالاری، ایجاد انگیزه برای بانوان و نسل جوان از نکات دیگری بود که استاندار به آن اشاره کرد و گفت: با این ثبت صنایع دستی به نسل آینده انتقال می‌یابد.

 

انتهای پیام/م.ع


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads