کد خبر: 187938 - تاریخ: چهارشنبه، 12 ژوئن 2019 - 13:22

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

نتیجه آزمایشات اجرای پروژه بایوجمی تالاب انزلی در اختیار دادستان قرار می‌گیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: نتایج آزمایشات اجرای طرح زیست پالایی تالاب انزلی موسوم به پروژه بایوجمی به زودی در اختیار دادستان قرار می‌گیرد.

به گزارش خوبان،قربانعلی محمدپور بدر برنامه گفتگوی خبری شبکه باران اظهار داشت: نتایج آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی درباره اثرات احتمالی اجرای طرح زیست‌پالایی در تالاب بین‌المللی انزلی موسوم به پروژه بایوجمی تا چند روز آینده در اختیار دادستان قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان توقف عملیات اجرای طرح زیست پالایی تالاب انزلی موسوم به بایوجمی توسط دادستان انزلی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: دستگاه قضایی بر اساس نگرانی‌های عمومی که در استان وجود داشته و طبق تکالیف ذاتی خود این کار را انجام داده است.

محمدپور صدور نمونه‌های متعددی از روند اجرای طرح بایوجمی به آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد:‌ بیش از هزار و ۹۶۰ گونه از نمونه‌برداری‌های این طرح به آزمایشگاه‌های برتر کشور،‌ ۱۰ نمونه به کشور کانادا و ۵۶۰ نمونه به اسپانیا ارسال شده است.

وی تشکیل کمیته فنی نظارت بر عملکرد احیاء تالاب انزلی در سازمان حفاظت محیط زیست را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با توجه به نگرانی اساتید دانشگاه‌ها و نظرات مخالف برخی دیگر،‌ اجرای طرح زیست پالایی بندرانزلی به صورت پایلوت در یک منطقه چندین هکتاری عملیاتی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر اینکه موادی که شرکت مجری طرح احیاء تالاب انزلی استفاده می‌کند کامپوست بایوجمی است افزود: برخی از مخالفان بر این اعتقاد هستند که موادی که شرکت مذکور استفاده می‌کند از نانو است در حالی‌که خود مسئولان شرکت این موضوع را رد می‌کنند.

محمدپور کاهش رسوبات آلی تالاب انزلی با استفاده از روش‌های سنتی را هزینه‌بردار دانست و بیان داشت:‌ رها کردن معضل تالاب انزلی عواقب بسیار خطرناکی دارد بنابراین اگر اجرای روش‌های سنتی به صرفه نیست هر چه سریع‌تر از روش‌های نوین و مدل‌های ابداعی باید استفاده شود.

وی سرازیر شدن رسوبات معدنی ۹ رودخانه استان گیلان به داخل تالاب انزلی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد:‌ برای کاهش رسوبات معدنی از روش‌های مکانیکی استفاده کرده‌ایم اما برای رسوبات آلی ناشی از فاضلاب‌های انسانی و صنعتی احداث تصفیه‌خانه در بالادست‌ باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدپور با بیان اینکه شرکت مجری طرح زیست پالایی تالاب انزلی موسوم به بایوجمی از اعضاء مجموعه علمی و فناوری اصفهان است گفت: تمام مراحلی که توسط این شرکت دانش‌بنیان تاکنون انجام شده به صورت پایلوت بوده و نمونه‌های کار هم به آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی ارسال شده است.

 \
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads