کد خبر: 187291 - تاریخ: پنج‌شنبه، 30 می 2019 - 19:17

مسئول هیئت رزمندگان اسلام بخش خمام ، خشکبیجار ، لشت نشاء در گفتگو با خوبان خبر مطرح کرد؛

هیئت رزمندگان اسلام، یک نهاد کاملا مردمی است/ مرکز ثقل فعالیت‌ هیئت‌ها باید تبیین عاشورا باشد/ مداحی یک هنر دینی است

مهدی حسابی فرد مسئول هیئت رزمندگان اسلام بخش خمام ، خشکبیجار ، لشت نشاء به شرح وظایف این نهاد و آسیب های جامعه مداحی پرداخته است. در ادامه گفتگوی تفصیلی با این متولی عرصه مداحی را می‌خوانید.

 به گزارش خوبان خبر :مهدی حسابی فرد مسئول هیئت رزمندگان اسلام بخش خمام ، خشکبیجار ، لشت نشاء به شرح وظایف این نهاد و آسیب های جامعه مداحی پرداخته است. در ادامه گفتگوی تفصیلی با این متولی عرصه مداحی را می‌خوانید.

*خوبان خبر :  سوال‌ها را با بیانات مقام معظم رهبری و شعار سال « رونق تولید » شروع کنیم، اینکه هر کدام از هیئت‌های ما خودشان یک رسانه هستند اثرگذاری هیئت‌ها بسیار زیاد است، در همین راستا هیئت رزمندگان اسلام برنامه‌ای را در طی سال جاری برا تحقق شعار سال درنظر گرفته است؟

هیئت رزمندگان اسلام مرکز ، ابتدای شروع کارها در سال جدید ، برنامه‌ای را به همه هیئت ها ، معاونت‌ها و ارکان‌های مربوطه ارسال کرده است و ذیل آن تاکید کرده اند که در وهله اول هیئت‌های ما از خرید هرگونه کالای غیرایرانی خودداری کنند . البته این نوع خرید و فروش در بخش صوت و تصویر واقعا مشکل است، چرا که ما در این عرصه نیازمند سیستم‌های صوتی خوب و حرفه‌ای هستیم که تامین کنندگان و تولیدکنندگان داخلی ما باید خودشان را به رقابت جهانی برسانند . و قطعا اگر در این بخش تولیدکنندگان اقلام صوتی و تصویری خوب و با کیفیت عمل کنند ما به هیچ عنوان از اقلام خارجی استفاده نخواهیم کرد .

*خوبان خبر : کمی از بحث شعار سال فاصله بگیریم؛ در بین مردم و آنچه گاهی نقل می‌شود، می‌گویند هیئت رزمندگان اسلام زیر نظر سپاه و ارگانی دولتی است، در این باره برای ما تصریح کنید، که تا چه اندازه این همکاری بین شما و نهاد‌های دولتی وجود دارد؟

هیأت رزمندگان از دوران هشت سال دفاع مقدس، به طور پراکنده در استان‌های مختلف کشور تشکیل شدند و البته در آن زمان تعداد این هیئت‌ها زیاد نبود و به صورت پراکنده در نقاط مختلف وجود داشتند. اما در سال ۱۳۷۶ به طور مشخص رزمندگان جبهه‌های مقاومت سپاهی و بسیجی کنار یکدیگر آمدند و تصمیم گرفتند برای این هیأت ستاد مرکزی در تهران بنا کنند تا این هیئت‌ها منسجم‌تر و هماهنگ‌تر یک برنامه و یک هدف مقدسی را پیش ببرند. بنا به ضرورت و کسب رهنمود‌های مقام معظم رهبری مسئولین هیئت وقت دیداری را از ایشان گرفتند تا برنامه‌ای هدفمند برای هیئت رزمندگان اسلام داشته باشند . ایشان در آن زمان فرمودند: «خیلی خوب است که هیئت رزمندگان خودجوش و به صورت مردمی اداره شود، و وابسته به نهاد و یا سازمانی نباشد. حتی سپاه.» البته در آن زمان بیشترین تشکیل دهندگان هیئت رزمندگان اسلام سرداران سپاه و بسیجیان بودند، ولیکن تاکید حضرت آقا در اداره مردمی هیئت رزمندگان اسلام بود.

امروز هم باید بگویم که هیئت رزمندگان اسلام، هیچ وابستگی به سازمان و یا ارگانی بخصوص سپاه ندارد، البته ما همیشه از سمت ارگان‌ها در برپایی مراسم‌ها حمایت می‌شویم که در این بین بیشترین تعامل و حمایت‌ها از جانب سپاه اسلامی بوده است و بعد از جانب مسئولین شهری و شوراهای محترم شهر

*خوبان خبر : شکل اصلی انتخابات اعضای هیئت مدیره و مسئولین استانها و شهرها چگونه صورت می‌گیرد؟

دوراقع هیئت رزمندگان اسلام، از یک هیئت امنأی ۱۵ نفره الی ۲۷ نفره و هیئت مدیره ۷ نفره الی ۱۱ نفره تشکیل شده است که هر ۱۵ روز یکبار به منظور اد

اره برنامه‌ها و مراسمات جلسه‌ای شکل می‌گیرد. بنده حقیر توسط اعضا اصلی استان منصوب شده‌ام و این نیست که من از سمت نهادی یا سپاه منصوب شده ام.

*خوبان خبر : هرساله شاهد برنامه‌های متعددی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی از هیئت رزمندگان در کلیه شهرهای کشور هستیم ، از نگاه شما شاخص‌ترین برنامه هیئت رزمندگان اسلام، چیست؟

یکی از برنامه‌های مهم ما، برگزاری مراسم ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه اطهار (ع) است که علاوه بر آن، ما برنامه‌هایی نیز برای مناسبت‌های ملی مانند هفته دفاع مقدس، ایام الله دهه فجر، هفته بسیج و سوم خرداد و حتی اردوهای جهادی و کمک به افراد کم برخوردار را درنظر گرفته ایم . و با تشکیل کانون ازدواج آسان سعی شده است به کمک جوانهایی که از نظر مالی دچار تنگ دستی هستند برویم که به نظر بنده همین کارها و برنامه ها عاقبت خیری را برای مان می گذارد .. اما یکی از کار‌های شاخص ما در برگزاری مراسمات ، اجرای آن‌ها در پارک‌ها یا فرهنگسرا هاست و برنامه ها فقط مختص مساجد و حسینیه ها نیست ،

*خوبان خبر :  یک بخش گسترده‌ای از مخاطبان هیأت جوان‌ها هستند و به طبع اکثر مخاطبان شما هم جوانان تلقی می‌شوند، هیئت رزمندگان برای جذب و پرورش جوانان در عرصه مداحی، شعر و … برنامه‌ای داشته؟

هیئت رزمندگان اسلام یک سلسله همایش‌ها و آموزش‌ها در طول سال در نظر گرفته است ، که اهم و بیشتر همایش‌ها را برای رده سنی نوجوانان ، جوانان ، بزرگسال و پیرغلامان اهل بیت (ع) برپا می نماید و مبحث آموزش را به منظور پرورش مداحان جوان و استعداد‌های آن‌ها برگزار می‌کند . همچنین هیئت به طور مشخص سوگواره یا جشنواره اشعار و نوا‌های آیینی را به مدت ۱۰ سال با مشارکت سازمان صدا و سیما برگزار کرده است و باید بگویم طی این سالها تعداد زیادی از مداحان و شعرای نوجوان و جوان کشور از خروجی همین برنامه هاست.

*خوبان خبر : ما امروز می‌بینیم که همانطور که ما برای تربیت جوان‌ها و هیأت خودمان برنامه ریزی کرده ایم، دشمن هم به جهت به انحراف کشیدن هیئت‌ها و سرمایه‌های جوان ما برنامه‌های بسیاری دارد، به نظر شما مهمترین آسیبی که هیئت ها، مداحان و سخنرانان ما با آن‌ها مواجه هستند، چیست؟

بزرگترین آسیب این است که ما آسیب‌های جامعه مداحی را نمیدانیم و باید این آسیبها را بشناسیم . البته جامعه مداحان به دلیل حساسیت و ضریب نفوذش در جامعه است که آسیب در آن زیاد است ، البته در همه صنوف جامعه و اقشار که خوب نگاه کنید مشاهده می کنید که آن‌ها نیز آسیب های زیاد دارند ، منتها آن حساسیتی که مردم نسبت به مداحان و روحانیت دارند ویژه‌تر است. این دو قشر خیلی باید بیشتر مراقب اعمال و رفتارشان باشند، لذا زیر ذربین هستند و کوچکترین آسیب از سمت آن‌ها در جامعه نمود پیدا می‌کند و نسبت به مردم قابل پذیرش نیست.

مداحی یک هنر دینی است، و، چون منصوب به اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) است، مردم توقع خَلاف از مداح اهل بیت (ع) ندارند. منتها ما باید ببینیم که دستگاه‌های مربوطه و یا مسئولان تا چه اندازه برای تربیت و آموزش مداحان جوان وقت گذاشته اند. واقعا کار زیادی انجام نشده، ما از زمانی که بسیج مداحان و هیئت رزمندگان اسلام را تاسیس کردیم تا به امروز چیزی حدود ۱۰ هزار نفر از مداحان برادر و خواهر را آموزش دادیم. اما یعنی به غیر از این دو نهاد دیگر تشکل‌ها و نهاد‌ها مسئولیتی در این قبال نداشتند و نباید آموزش می‌دادند؟ البته آن‌ها هم فعالیت‌هایی داشتند، اما نسبت به این حجم مداحان و ورود جوان‌ها خیلی کم است ، بگزارید این موضوع مداحی و هیئات را به صورت کاملا کارشناسانه توضیح بدهم .

در آستانه محرم سال ۱۴۰۰ ای کاش می توانستیم به نوحه های دهه ۶۰ و ۷۰ برگردیم ، که تاثیرگرفته از ایام جبهه و جنگ و پردازش خوبی هم شده بود و هیئت ها هم نسبت به همین مداحی ها رشد معنوی داشتند .. در اصل هیئت مکانی است برای تغذیه روح انسان و نه صرفا تخلیه … ما هیئت می رویم تا گریه کنیم سینه بزنیم ارتباط بگیریم تا پیمانی که می بندیم به صداقت نزدیک تر باشد . اما متاسفانه در عصر حاضر انحراف ها در هیئاتهای ما در حال رشد است . انحرافات از آنجایی شروع شد که هیئتهای ما ، زمانی محل تغذیه و محل بارگیری معنوی بودند حال به محل تخلیه بار تبدیل شده اند . مثلا همین کاسبی با اهل بیت (ع) که فقط این نیست که بگوییم فلان مداح در قبال خواندن مبلغی را طی و دریافت می کند . بنده حتی معتقدم کسانی که صرفا دنبال وجهه هستند و از این کار دنبال اسم و رسم هم هستند این هم یک نوع کاسبی است و این اخلاص نیست . گاهی اوقات چیزی که یک کنسرت موسیقی می تواند برای مخاطبانش انجام بدهد را ما از هیئت امام حسین انتظار داریم .
جوانی که امام حسین را راحت و ارزان بدست بیاورد ارزان هم از دست می دهد . امام حسینی که ارزان با دو سبک شعر (راک و یا جاز) به دست بیاید همان امام حسین با کوچکترین موسیقی که از جای دیگر آمده از دست می رود . زمین هیئت بایر بماند بهتر آن است که امام حسین ناقص در هیئت معرفی بشود . کج فهمی از نفهمی خطرناک تر است . چون اگر کج فهم باشیم آن وقت ( قربت الی الله ) سر اباعبدالله بریده می شود .. امروزه دشمن متوجه شده است حال که نمی تواند اباعبدالله را از مردم بگیرد و هر ضرری در قبال فتنه هایش به آنها می رسد از فرهنگ اهل بیت ع و ایثارو شهادت و هیئتهاست لذا یک شمشیر دولب را از نیام بیرون کشیده است .
۱ : تخریب مداحان و هیئتها ،
۲ : گرفتن امام حسین حقیقی و جایگزین کردن یک اباعبدالله جعلی ..

از این رو مداحان می بایست خیلی تلاش کنند و سواد مطالعاتی و دانش مداحی را بالا ببرند و نباید سطحی به این موضوع نگاه کنند . البته بنده اعتقاد دارم مداح اهل بیت ع می بایست باسواد باشد و با دانش .. اینکه فقط صرف داشتن یک صدای خوب ، صرف داشتن یک کوک موسیقی ، صرف اینکه یک مقدار گوش موسیقی داشته باشیم و بتوانیم یک ملودی را تکرار کنیم و اگر تحریر هم بزنیم چه بهتر ، اینکه یک مداح نیست . این یک خواننده است . مداح باید سواد مقتل صحیح ، مکتب عاشورا ، دستگاههای اوازی ، ادبیات عرب ، جامعه شناسی و هزاران ایتم دیگر را فرا بگیرد و این حاصل نخواهد شد مگر زدن زانوی ادب محضر اساتید فن و با دانش…

*خوبان خبر : در این گفتگو اشاره‌های بسیاری درباره مداحی و شعر شد، خود شما هم مداحی می‌کنید و همه این مواردی را که گفته اید را گذرانده اید ؟

بله . بنده از دوران کودکی به مداحی علاقه داشتم . اما از سال ۸۰ به صورت کاملا تخصصی و آکادمیک به مداحی پرداخته ام و سالیان سال است که از محضر اساتید فن مداحی بهره برده ام ، اخوان طاهری مخصوصا حاج مرتضی که بسیار به ایشان علاقه دارم ، حاج مصطفی خورسندی که راهنمای بنده در همه زمینه ها همانند یک پدر دلسوز بوده اند ، آقای محمد فراهانی که رشد در مداحی را مدیون این بزرگوار هستم ، و افتخار جامعه شعر و ادب حاج غلامرضا سازگار و استاد بهتاش که همواره به این حقیر لطف داشته اند سپاس گذارم و به خودم می بالم که از وجود این بزرگواران کسب علم می کنم . در حال حاضر هم در استان البرز و تهران آموزشگاه آکادمیک مداحی زیر نظر خانه مداحان کشور و بسیج مداحان کشور دارم و آموزشگاه این حقیر توانست رتبه اول آموزشگاههای استان و تهران را در سال ۹۶ و بسیج مداحان را کسب کند ..

*خوبان خبر : صحبت شما با جوانان و هم سن و سالهای خودتان چیست؟

امروز ارتباط بین نسل جوان و نسل گذشته بسیار کم و سخت شده است، هم بزرگتر‌ها باید جوان‌ها را درک کنند و ارتباط دوستانه، رفاقتی و برادرانه با جوانتر‌ها داشته باشند و نیز جوانان از نسل گذشته فاصله نگیرند، و نسل قدیم ما سعی کند با جوانان تحکمی برخورد نکند و آن تجارت مثبت را بیان کنند. ما به تعامل بین دو نسل نیاز داریم و دشمن ما تلاش کرده بین این دو نسل فاصله بیندازد. درواقع در حوزه مداحی اگر جوان‌های مداح چند جلسه‌ای پای مداحان پیرغلام ما زانو بزنند و بنشیند واقعا خواندن ها، رفتار و اخلاق آن‌ها با وضعیت امروز فرق می‌کند.

*خوبان خبر: در پایان اگر حرف نگفته ای دارید بفرمایید؟

مردم همواره نسبت به هیئت رزمندگان اسلام لطف داشته اند و حضور مردم و کمک خیرین به برپایی مراسمات خود گواه بر محبت مردم به این نهاد کاملا مردمی است ..

اما دغدغه بنده فقط از سمت مسئولین شهری است . مسئولینی که خود نمایندگان مردم هستند می بایست بیشتر از ما دغدغه محیط فرهنگی ، اجتماعی ، ادبی شهر را داشته باشند در این چند ماهی که از افتتاح هیئت رزمندگان اسلام بخش خمام می گذرد جلسات متعددی پیرامون هیئت رزمندگان اسلام با مسئولین محترم بخش مخصوصا فرمانده محترم سپاه ناحیه مقداد و شورای شهر برگزار شده است که البته مسئولین قول همکاری داده اند و امیدوارم که به قولشان نیز عمل کنند .

البته باید بگویم دستگاه امام حسین لنگ نهادها نمی ماند . و وقتی حرف از سیدالشهدا به میان بیاید همه ارگانها می آیند و کمک می کنند .. امیدوارم این تعداد جلساتی که تا به امروز در سطح بخش به جهت پیشبرد اهداف فرهنگی مذهبی شهر برگزار شده است مسمر ثمر باشد و وقتمان را به بیهودگی نگذرانده باشیم .

مسئله فرهنگی دغدغه مقام معظم رهبری است و امیدوارم این مهم را نیز مسئولین شهری درک کنند که مبادا خدای ناکرده منویات مقام معظم رهبری در پیرامون فرهنگ و مذهب را نادیده گرفته باشیم و در آخر از همه عزیزانی که به این حقیر در پیشبرد اهداف هیئت رزمندگان اسلام کمک نموده اند کمال تشکر را دارم و از درگاه خداوند منان برایشان دعای خیر مسئلت دارم .

خوبان خبر: از وقتی که در اختیار سایت خبری تحلیلی خوبان خبر گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم.

انتهای پیام/۲۲

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  1. ناشناس
     | 2021/11/18 - 18:37
    پاسخ

    با سلام. آقای حسابی فرد اهل کجا هستند، یعنی کسی که اهل خمام باشد وصلاحیت این مست را داشته باشد در خمام وجودندارد؟ با تعداد زیادی رزمنده دفاع مقدس بسیجی(البته که رزمنده بودن حتما شرط مسوولیت نیست).

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads