کد خبر: 186979 - تاریخ: چهارشنبه، 22 می 2019 - 13:15

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان؛

تعرفه برق برای واحدهای پرمصرف افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان از افزایش قیمت تعرفه مصرف برق برای واحدهای پرمصرف خبر داد و گفت: از روز نخست خرداد سال ۹۸ این افزایش قیمت اجرایی می‌شود.

به گزارش خوبان، عظیم بلبل آبادی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف در رشت برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر در سطح استان گیلان هشت نیروگاه بزرگ و کوچک با ظرفیت نامی ۲ هزار و ۸۲۶ مگاوات در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان گفت: به زودی یک نیروگاه مولد کوچک ۲۵ مگاواتی نیز به جمع سایر نیروگاه‌های استان گیلان اضافه می‌شود که این نیروگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با هزینه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ظرف دو ماه آینده در منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به وجود چالش‌های مختلف مانند عدم وجود منابع مالی در صنعت برق در سال گذشته تصریح کرد: در سال ۹۷ در گیلان معادل حدود ۹۶ میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسید و افتتاح رسمی شد؛ در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان پروژه در سطح انتقال و فوق توزیع در سال ۹۷ در گیلان به بهره‌برداری رسید.

بلبل آبادی خاطرنشان کرد: طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مجموع حدود ۴۵۰ مگاوات آمپر به ظرفیت نامی پست‌های برق استان گیلان اضافه شد و همچنین صنایع سنگین نیز در گیلان در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ رشد حدود ۱۷ درصدی داشته است که این آمار نشان دهنده اشتغال زایی و رونق تولید در حوزه برق است.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان افزود: بیشترین مصرف انرژی برق در استان گیلان در سال گذشته در روز ۹ مرداد بود که میزان آن هزار و ۸۳۵ مگاوات محاسبه شده است؛ ظرفیت میزان تولید استان گیلان بیش از میزان مصرف آن است و مازاد تولید ما به تهران، آذربایجان و زنجان صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: با وجود شرایط مناسب در بخش تولید، در بخش شبکه انتقال و فوق توزیع به علت تنگناهای مالی میزان سرمایه‌گذاری متناسب با رشد مصرف در استان گیلان نیست که این امر نیاز به سرمایه گذاری بیشتر و احداث شبکه‌های جدیدتر در شبکه انتقال و فوق توزیع را نشان می‌دهد‌.

بلبل آبادی گفت: وجود مشکلات مختلف، شرکت برق منطقه‌ای گیلان را به فکر برنامه‌ریزی برای غلبه بر معضلات موجود انداخت و در دی‌ماه ۹۶ ایده به‌کارگیری از ظرفیت آزاد تجهیزات موجود در حال بهره‌برداری در شبکه مطرح شد و تابستان ۹۷ با جابه‌جایی ترانسفورماتورها، ظرفیت جدیدی را ایجاد کردیم.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان افزود: ظرفیت جدید ایجاد شده با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توانست ظرفیت مورد نیاز شهرهای لاهیجان و آستارا را تأمین کند و این یک اتفاق بسیار مثبت در زمینه تأمین برق مورد نیاز مشترکان با وجود مشکلات و تنگناهای مالی مختلف است.

وی بیان کرد: برای عبور از پیک تابستان ۹۸ نیز ایده به کار گیری از ظرفیت آزاد در حال بهره‌برداری را به صورت مبسوط‌تر یعنی ۱۷ پروژه در نظر داریم؛ پنج پروژه ۲۳۰ کیلوولتی و ۱۲ پروژه ۶۳ کیلو ولتی از دی‌ماه سال گذشته کلید خوردند و ما موفق شدیم تنها با ۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت مورد نظر را ایجاد کنیم.

بلبل آبادی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ با وجود مشکلات فراوان شرکت برق منطقه‌ای گیلان در راستای تولید برق پایدار و احداث پروژه‌های جدید، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه جدید را به مناقصه گذاشت که از اوایل امسال عملیات اجرایی آن شروع شد و امیدواریم تا دو سال آینده این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی گفت: پروژه پست ۲۳۰٫۶۳ و ۲۰ کیلوولت GIS غرب رشت کلید خورده است که با اتصالات خطوط ارتباطی خود حدود ۲۲۵ میلیارد تومان پروژه محسوب می‌شود؛ سال گذشته قرارداد آن منعقد و عملیات اجرایی آن نیز امسال کلید خورد.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان از افتتاح پست ۶۳٫۲۰ کیلوولتی GIS صومعه سرا ظرف یک ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: این پست با ظرفیت ۸۰ کیلو ولت ظرف یک ماه آینده افتتاح خواهد شد که توسعه گیلان را برای ما به ارمغان می‌آورد.

بلبل آبادی صنعت برق را یک حوزه هزینه‌بر و زمان‌بر دانست و افزود: برای احداث پروژه‌های مختلف مانند احداث یک نیروگاه به ۷ سال زمان و یک میلیارد دلار هزینه نیاز است، از این رو همه ما وظیفه داریم که با دقت بیشتری انرژی مصرف کنیم و با در نظر گرفتن نکات مختلف از هدررفت این همه هزینه جلوگیری کنیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان افزود: ۲۱ هزار مگاوات از ۵۷ هزار مگاوات برق مصرفی کشور مربوط به سیستم‌های سرمایشی است و اگر ما درجه این سیستم‌ها را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنیم معادل ۱۰ درصد یعنی ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات که بیش از ۲ میلیارد دلار است در مصرف برق صرفه جویی می‌شود.

وی با اشاره به آثار زیست‌محیطی تولید برق گفت: برای تولید هر کیلووات ساعت انرژی برق از طریق سوخت‌های فسیلی حدود ۸۵۰ گرم گازهای مختلف آلاینده محیط وارد جو زمین می‌شود که در سال ۹۶ این میزان در کل کشور بیش از ۲۵۰ میلیون تن گاز بود.

بلبل آبادی سرانه مصرف برق خانگی در کشور را بیش از ۳ هزار کیلووات دانست و خاطرنشان کرد: این میزان در مقایسه با کشورهای اروپایی تا سه برابر بیشتر است؛ مصرف انرژی‌های مختلف در ایران چند برابر سایر کشورها است که این هدررفت زیاد انرژی در ایران را نشان می‌دهد.

وی افزود: ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی، به کارگیری فن‌آوری‌های قدیمی و غیر کارا، عدم استفاده از ظرفیت کامل کارخانجات و همچنین عدم حساسیت و اطلاع مصرف کنندگان انرژی نسبت به روش‌های صحیح و کارایی مصرف انرژی از جمله عوامل موثر زیاد بودن مصرف انرژی در ایران است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان از افزایش قیمت برق از روز نخست خرداد سال ۹۸ برای افراد پرمصرف خبر داد و گفت: یکی از اهرم‌های موثر در مدیریت مصرف افزایش قیمت است و در همین راستا تصمیم بر آن شد که برای افرادی که مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف دارند، قیمت برق برای آنها افزایش یابد.

انتهای پیام/ن

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads