کد خبر: 186904 - تاریخ: دوشنبه، 20 می 2019 - 13:01

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

فشار خون عامل ۵۰ درصد مرگ و میرها در گیلان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان فشار خون بالا را عامل بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها در این استان عنوان کرد و گفت: ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا از بیماری خود آگاه نیستند.

به گزارش خوبان ، شاهرخ یوسف زاده چابک پیش از ظهر دوشنبه در جلسه ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون استان گیلان که در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه هدف ما صیانت از سلامت جامعه است، اظهار کرد: از روز جمعه طرح ملی بسیج کنترل فشار خون بالا در سطح کشور و در دو فاز اطلاع رسانی و عملیاتی آغاز شده است.

وی با اشاره به پیش بینی تیم‌های سه نفره برای اجرای فازهای اطلاع رسانی و عملیاتی، افزود: این تیم‌ها در ادارات، مراکز پرتردد در راستای شناسایی و هدایت افراد مبتلا به فشار خون بالا و درمان مستقر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای نظام ارجاع الکترونیک از سال گذشته در این دانشگاه، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های گلستان، گیلان و زنجان پیشگام نظام ارجاع الکترونیک هستند و در استان گیلان ۹ شهرستان تحت پوشش نظام ارجاع هستند.

یوسف زاده با بیان اینکه آغاز پرونده الکترونیک فرصتی برای دانشگاه و مردم است، بیان کرد: پرونده الکترونیک از طریق کد ملی آغاز و در سامانه یکپارچه بهداشت و اتصال به سامانه درمان ثبت شد تا استان گیلان در تشکیل پرونده الکترونیک پیشتاز و در جایگاه نخست کشور باشد.

وی با اشاره به بیماری‌های غیر واگیر همانند فشارخون، دیابت، انواع سرطان‌ها و تصادفات، تصریح کرد: طول عمر آقایان ۷۵ و بانوان ۸۰ سال است و در سال ۹۶ از ۱۴ هزار مرگ، ۷۵۰۰ مورد آن ناشی از بیماری‌های قلب و عروق و مغزی بوده است.

رژیم غذایی نامناسب و کاهش تحرک مهمترین عامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه مهمترین عامل شیوع بیماری‌های غیر واگیر رژیم غذایی نامناسب و کاهش فعالیت‌های فیزیکی است، افزود: برای محدود کردن فشارخون و دیابت نیازمند توجه خاص و تغییر رفتار در مصرف نمک و قند در انواع مواد غذایی هستیم.

یوسف زاده چابک با اشاره به اقدامات نامحسوس دانشگاه برای کنترل بیماری‌های دیابت و فشارخون، بیان کرد: همکاری و همگام سازی شرکت‌های کلوچه سازی، شیرینی، دوغ و نان و سایر واحدهای تولیدی برای کاهش مصرف قند و نمک در تولید مواد غذایی از جمله این اقدامات است.

وی با تاکید بر اینکه فشارخون ۵ بر روی ۹، سه برابر سبب ایجاد مرگ زود رس می‌شود، ادامه داد: ۴۰ درصد از مجموع کسانی که مبتلا به فشارخون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و از تعداد افراد مطلع ۵۰ درصد در فکر درمان نبوده و ۵۰ درصد باقی مانده درمان مناسبی انجام نمی‌دهند.

یوسف زاده چابک فشار خون را قاتل خاموش عنوان کرد و گفت: فشارخون زمینه ساز بیماری‌های قلب و عروق و عامل بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها در گیلان است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads