کد خبر: 186866 - تاریخ: یکشنبه، 19 می 2019 - 09:49

اختراع پرگار مسطح آسان رسم توسط مخترع لشت نشایی

محمود غفاری توچائی مخترع گیلانی توانست پرگار مسطح آسان رسم دایره ای شکل را اختراع کرده و به ثبت برساند.

به گزارش خوبان، او دبیر ریاضی مقطع متوسطه اول است و با اختراع پرگار مسطح آسان رسم دایره ای شکل در سال ۹۶ موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع از سازمان مالکیت معنوی کشور شد و در همین سال تاییدیه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
غفاری در چندین جشنواره بین المللی موفق به کسب مدال طلا و برنز شد، او در جشنواره اختراعات کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ مدال طلا را به دست آورد، در جشنواره بین المللی اختراعات خاورمیانه در کشور کویت در سال ۲۰۱۹ مدال طلا را از آن خود کرد و دارنده جایزه ویژه از چین تایپه در سال ۲۰۱۹ و مدال برنز از نمایشگاه اختراعات نورنبرگ آلمان در سال ۲۰۱۸ است.
این مخترع گیلانی  درباره اختراع پرگار مسطح آسان رسم دایره ای شکل بیان داشت: طراحی این پرگار به گونه ای است که در ساخت آن نوک های ثابت و متحرک پرگار، کاملا حذف شده و این نوک ها از هر نظر به اختیار کاربر انتخاب می شود.
وی اظهار داشت: این پرگار از یک پلیمر شفاف ساخته شده و نوآوری دیگر ایجاد شده این است که نیازی به اندازه گیری شعاع ندارد و هر شعاعی را که کاربر بخواهد در آن مشخص شده است.
وی درباره برخی مشکلات پرگارهای قدیمی خاطر نشان کرد: دانش آموزان برای بازکردن دهانه پرگار و اندازه گیری شعاع مشکل دارند و عموما اندازه دهانه پرگار با شعاع خواسته شده یکی نیست و خطای اندازه گیری دارد تا جایی که معلمان را از درخواست رسم دایره با شعاع مثلا ۳۳ میلی متر منصرف می کند.
غفاری ادامه داد: محل اتصال دو محور پرگار پس از چند بار استفاده، شل شده و این باعث می شود که در هنگام رسم دایره، دو محور از هم جدا شوند و شعاع تغییر کند، در نتیجه دایره یکنواخت رسم نشود.
وی با بیان این که نوک تیز محور ثابت پرگارهای قدیمی موجب سوراخ شدن مرکز دایره می شود، تصریح کرد: نوک تیز و سوزنی شکل پرگارها، در مواردی برای دانش آموزان به وسیله ای برای بازی خطرناک تبدیل می شود.
این مخترع گیلانی اضافه کرد: در نوک متحرک پرگارهای قدیمی مدادی تعبیه شده که پس از چندبار مصرف کوتاه می شود و تعویض آنها یا غیرممکنست یا خیلی مشکل و در برخی دیگر از انواع پرگارها از مداد اتود استفاده می شود که این نوک نیز همواره می شکند.
وی خاطر نشان کرد: به فرض این که هیچکدام از مشکلات یاد شده را در نظر نگیریم، باز هم عملا در رسم دایره، نقطه پایان رسم دایره و نقطه شروع آن در بسیاری موارد یکی نیست و این به این دلیلست که در این پرگارها، همراه با چرخش نوک متحرک، نوک ثابت نیز در جای خودش ، یعنی مرکز دایره بایستی چرخانده شود.
غفاری درباره مزایای پرگار مسطح آسان رسم دایره ای شکل اظهار داشت: این پرگار تمامی مشکلات پرگارهای قدیمی را مرتفع کرده، برای پیدا کردن شعاع نیازی به استفاده از خط کش نیست و انتخاب محورهای ثابت و متحرک از هر نظر به اختیار کاربرست.
وی اضافه کرد: تولید آسان و ارزان، عمر بالای محصول، بازار مصرف گسترده، توجیه اقتصادی، روش استفاده بسیار آسان و دقیق، قابلیت چاپ هر لوگو ، آرم، تصویر، متن یا شعار تبلیغاتی روی آن و استفاده به عنوان یک هدیه تبلیغی مفید ، مناسب و موثر از مزایای اختراع پرگار مسطح آسان رسم دایره ای شکل است.
غفاری ادامه داد: امکان تجمیع با یک اختراع دوم که می تواند این وسیله را به دو ابزار کمک آموزشی تبدیل کند و امکان تجمیع با یک اختراع سوم به نحوی که دانش آموزان مقاطع دبیرستان و حتی دانشگاه را به استفاده بیشتر از آن ترغیب کند، دو مزیت مهمیست که می تواند این اختراع را ارتقاء دهد.
وی با بیان این که با توجه به مزیت های گفته شده این اختراع ارزش سرمایه گذاری را دارد، خاطر نشان کرد: تولید این پرگار، بازگشت سرمایه و توجیه اقتصادی خوبی دارد که می تواند برای سرمایه گذار نتیجه بخش باشد. 
وی اظهار داشت: یک شرکت تولیدی را به ثبت رسانده ام که اگر سازمان و نهادی بخواهد این نوع پرگار را به تعداد بالا سفارش دهد، به قیمت پایین تولید می کنیم.
فاری در خاتمه درباره روش استفاده از پرگار مسطح بیان کرد: یک مداد یا خودکار را در سوراخ مرکز صفحه قرار داده، با دست چپ آن را از قسمت بالا و به صورت عمومی و ثابت نگه دارید، صفحه پرگار را بچرخانید تا شعاع مورد نظر زیر دست چپ قرار گیرد، مداد یا خودکار دوم را در سوراخ مربوط به شعاع مورد نظر قرار داده با چرخاندن خودکار دوم ، حول خودکار اول به راحتی دایره را رسم کنید.
غفاری اضافه کرد: اگر در استفاده از این پرگار، از دو مداد غیرهم سطح استفاده می شود، مداد بلندتر بایستی در مرکز قرار گیرد، آرنج دست های خود را از سطح صفحه فاصله داده و رسم دایره را از زیر دست چپ شروع کنید.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/۲۵


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads