کد خبر: 186751 - تاریخ: چهارشنبه، 15 می 2019 - 12:34

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

بیماری های غیر واگیر از چالش های حوزه سلامت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بیماری های غیر واگیر و هزینه های که این بیماری ها بر جامعه تحمیل می کنند به عنوان یکی از چالش های حوزه سلامت مطرح شود.

به گزارش خوبان، شاهرخ یوسف زاده چابک در نخستین جلسه کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون استان گیلان اظهار کرد: نحوه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر همیشه به عنوان یکی از دغدغه های مسئولان سلامت بوده، چرا که این نوع از بیماری ها به ظاهر علامت ندارند و به صورت چراغ خاموش در حال گسترش هستند.

وی ادامه داد: فشار خون بالا از جمله بیماری های غیر واگیری است، که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از بیماری خود خبر ندارند و زمانی به آن پی می برند که این قاتل خاموش کار خود را کرده و عوارض غیر قابل برگشت بر روی سایر ارگان های حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، کلیه ها، چشم و… بر جای گذاشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: بی توجهی مردم به سبک زندگی سالم و عدم توجه به تغذیه مناسب و کم تحرکی از جمله عواملی هستند که باعث شده امروز بحث بیماری های غیر واگیر و هزینه های که این بیماری ها بر جامعه تحمیل می کنند به عنوان یکی از چالش های حوزه سلامت مطرح شود.

وی ادامه داد: حوزه سلامت در بحث پیشگیری از بیماری های واگیردار بسیار موفق عمل کرده است و دیگر امروز شاهد اپیدیمی این گونه بیماری ها در کشور نیستیم و خیال آحاد مردم از این بابت راحت است، چرا که با یک واکسیناسیون در دوران کودکی دیگر تا پایان عمر خبری از این نوع بیماری در افراد دیده نمی شود.

یوسف زاده بحث مبارزه با بیماری های غیر واگیر را برای حوزه سلامت بسیار حایز اهمیت دانست و افزود: سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر در دنیا به خاطر فشار خون جان خود را از دست می دهند و برخی کشورها در این خصوص شرایط سخت تری دارند، متاسفانه منطقه خاور میانه از جمله مناطقی است که این قاتل خاموش جان مردم را می گیرد.

وی ادامه داد: سیستم سلامت هیچ کشوری به تنهایی و بدون همراهی و همگامی مردم قادر نخواهد بود، با بیماری های غیر واگیر مبارزه کرده و به توفیقی دست پیدا کند، مگر اینکه بحث آموزش، افزایش سواد سلامت جامعه و ترویج سبک زندگی سالم را در دستور کار  قرار بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون در گیلان نیز گفت: این طرح در دو مرحله، اجرا خواهد شد، که مرحله نخست آموزش و اطلاع رسانی و مرحله دوم غربالگری است.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی و کنترل بیماری فشارخون بالا، در استان و کشور دانست و تصریح کرد: در استان گیلان بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ داریم که باید در این طرح حداقل فشار خون ۷۵۰ هزار نفر را غربالگری کنیم و پیش بینی می شود بیش از ده درصد این افراد دارای فشار خون بالا باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: این طرح ملی با مشارکت همه معاونت های دانشگاه و تمام امکانات حوزه بهداشت و درمان استان، بخش خصوصی و داروخانه ها به اجرا در خواهد آمد و هم اکنون بیش از ۱۲۰۳ تیم آموزش دیده در حوزه های بهداشت برای اجرای این طرح آماده شده اند.


انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads