کد خبر: 186446 - تاریخ: سه‌شنبه، 7 می 2019 - 13:34

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

هیات امنای مسجد جامع لشت‌نشاء مسئول حراست از کتیبه تاریخی سرقت شده بود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت:هیات امنای مسجد جامع لشت‌نشاء مسئول حراست از کتیبه تاریخی سرقت شده بود

 به گزارش خوبان، شهرود امیر انتخابی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان گیلان در مورد سرقت کتیبه سر در مسجد جامع لشت نشاء گفت: بی توجهی هیات امنا مسجد نسبت به تعهدی که به میراث فرهنگی و گردشگری استان داده بودند، سبب چنین اتفاقی شد.
امیر انتخابی با بیان اینکه برای نگهداری و حفظ و حراست از این اثر ملی بر عهده هیات امنای مسجد جامع بود، یادآور شد: بعد از ثبت این اثر تصمیم گرفته شد که کتیبه به صورت امانت به موزه رشت انتقال پیدا کند اما هیات امنای مسجد خواستار نگهداری آن شدند و میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در جلسه ای که با حضور یگان حفاظت، امام جمعه و هیات امنا بود تفاهمنامه‌ای امضا کردند که مسئولیت نگهداری و حفظ این اثر تاریخی بر عهده مسجد است.
وی ادامه داد: هیات امنای مسجد متعهد شدند که دوربین مدار بسته ای را برای حفاظت از اثر تاریخی در مسجد نصب کنند که متاسفانه انجام نشد.
امیر انتخابی با بیان اینکه این اثر تاریخی ارزش مادی و معنوی زیادی داشته است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در حال حاضر پیگیر عاملان دزدی کتیبه است و از طریق مراجع قضایی و انتظامی در صدد موضوع و شناسایی عاملان احتمالی سرقت کتیبه است.
وی با بیان اینکه بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است حفظ و حراست آثاری که در اختیاری دستگاه های دولتی مانند اوقاف و امورخیریه، شهرداری ها و فرمانداری ها است بر عهده میراث نیست، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۸۰ اثر ثبت شده در محوطه داریم این اثار شامل علم های قدیمی، کتیبه ها و درب های قدیمی در مساجد و بقاع متبرکه است که بر اساس قانون میراث فرهنگی و گردشگری برای حفظ و نگهداری آنها نمی تواند به صورت مستقیم وارد شود و فقط نقش نظارتی دارد و از دستگاه های که این آثار در اختیار انها است تعهد نامه ای منوط به حفظ و نگهداری از اثر مورد نظر گرفته است.

انتهای پیام/۸۵۵۶۵۸

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads