کد خبر: 185790 - تاریخ: سه‌شنبه، 23 آوریل 2019 - 12:12

شالیکاران گیلانی تا مساعد شدن هوا از نشاء برنج خودداری کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: شرایط جوی فعلی استان برای خیساندن بذر و نشا کاری مساعد نیست و به شالیکاران گیلانی توصیه می‌شود تا مساعد شدن هوا از نشاء برنج خودداری کنند.

به گزارش خوبان، مسعود الماسی  با تأکید بر اینکه به جهت بارش باران و کاهش دما هوا گیلان،‌ امکان بروز خسارت و سرمازدگی جوانه‌های برنج وجود دارد اظهار داشت: به شالیکاران گیلانی توصیه می‌شود تا مساعد شدن هوا از خیساندن بذر و یا انجام عملیات نشاء برنج خودداری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در تشریح زمان مناسب شروع عملیات نشاکاری در این استان عنوان کرد: توصیه متخصصان سازمان جهاد کشاورزی گیلان به شالیکاران استان این است که در صورت امکان از ۷ اردیبهشت به بعد برای شروع عملیات نشاء برنج اقدام کنند.

الماسی در مورد کشاورزانی که تاکنون اقدام به خزانه‌گیری برنج نکرده‌اند نیز تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه جوانه برنج به سرمای هوا حساس است به کلیه کشاورزانی که تاکنون برای خزانه‌گیری برنج اقدامی نکرده‌اند توصیه می‌شود تا سپری شدن موج سرما از این کار پرهیز کنند.

وی رعایت تقویم زراعی توسط کشاورزان و انجام عملیات کشت و کار برنج مطابق با برنامه تعیین شده توسط آنان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: توصیه می‌شود کشاورزان گیلانی برای کاهش خسارات وارده به نشاء برنج، فعلاً نسبت به انتقال نشاء به شالیزار و زمین اصلی اقدامی نکنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان مصرف کود و سم در خزانه برنج را نیز خطرآفرین دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه بارش باران و سرمای هوا در استان گیلان مستقر شده است مصرف کود و سم در خزانه برنج توصیه نمی‌شود زیرا این کار اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

الماسی بازکردن خروجی خزانه‌ها به جهت جلوگیری از آبگرفتگی آن در روز به علت بارش باران را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد:‌ اگر خزانه‌ها در نزدیکی منازل قرار دارند کشاورزان می‌توانند در ایام شب از فانوس و یا لامپ در زیر تونل‌های پلاستیکی استفاده کنند.

وی آبگیری خزانه‌های برنج با پوشش پلاستیک در نوبت عصر و تخلیه آب خزانه در صبح روز بعد از آبگیری را لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: به کشاورزان و شالیکاران گیلانی توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی در روزهای پیش‌رو به توصیه‌های ارائه شده توجه کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان انجام شخم اول در ۹۰ درصد از اراضی شالیکاری استان را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد:‌ در حال حاضر و طبق گزارش‌های دریافتی از مراکز شهرستان‌ها،‌ عملیات خزانه‌گیری در نقاط مختلف استان گیلان به میزان ۶۰ درصد انجام شده است.

انتهای پیام/ن


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads