کد خبر: 185399 - تاریخ: پنج‌شنبه، 11 آوریل 2019 - 11:25

نوجوان گیلانی به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید

به گزارش خوبان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان ، گفت: هلیا خوش نهاد ۱۳ ساله اهل و ساکن رشت که بر اثر ایست قلبی تنفسی در کما به سر می برد، پس از تایید مرگ مغزی با رضایت خانواده دو کلیه و کبد وی اهدا شد. طلعت کاویانی […]

به گزارش خوبان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان ، گفت: هلیا خوش نهاد ۱۳ ساله اهل و ساکن رشت که بر اثر ایست قلبی تنفسی در کما به سر می برد، پس از تایید مرگ مغزی با رضایت خانواده دو کلیه و کبد وی اهدا شد.
طلعت کاویانی افزود: کبد و دو کلیه این بیمار دچار مرگ مغزی در مرکز آموزشی درمانی بیمارستان رازی رشت برداشته و به بیماران نیازمند اهدا عضو پیوند زده شد.
از ابتدای سال جاری تاکنون، دو خانواده برای اهدای عضو عزیزانشان اقدام کردند. 
سال ۹۷، خانواده ۲۳ فرد دچار مرگ مغزی در گیلان برای اهداء عضو عزیزانشان اقدام کرده اند. 
اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام گرفت؛ باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد. 
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد. 
کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است. 
قانون پیوند اعضاء ، فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد. 
۷۲۸۶ /۶۰۳۰

انتهای پیام /* 

 

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads