کد خبر: 184829 - تاریخ: دوشنبه، 25 مارس 2019 - 10:11

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

باغداران گیلان برای مقابله با یخ زدگی باغ ها اقدام کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از باغداران استان خواست مراقبت ها و پیشگیری های لازم برای مقابله با سرما و یخ زدگی باغ ها را انجام دهند.

به گزارش خوبان، منوچهر پارسا فر با اشاره به کاهش محسوس دما بین شش تا ۱۲ درجه، وزش باد و بارندگی و در ارتفاعات بالادست بارش برف افزود: باغداران مناطق کوهستانی با توجه به شرایط آب و هوایی پیش بینی شده و احتمال کاهش شدید دمای هوا ، برای تاج نهال های تازه کشت شده از پوشش پلاستیکی استفاده کرده و تنه درختان جوان بارده را با استفاده از کیسه های کنفی و یا کلش بپوشانند.
وی با تصریح اینکه باید از حذف علف های هرز کف باغ تا رفع خطر سرمازدگی اجتناب شود، ادامه داد: آبیاری درختان تا ۴۸ ساعت قبل از بروز سرما به مقاومت درخت کمک می کند ضمنا بمنظور حفاظت درختان از طریق پاشیدن آب روی شکوفه درختان با استفاده از روش آبیاری بارانی تاثیرگذار است.
به گفته پارسافر ، با آتش زدن کاه و کلش و لاستیک و سرشاخه های هرس شده و … با ایجاد دود در محیط باغ باعث کاهش احتمال خسارت به درختان می گردد و بهتر است کاه و کلش دارای رطوبت بوده تا ایجاد دود کرده و از شعله ور شدن آتش در سطح باغ جلوگیری شود.
وی قیم زدن به نهال های جوان کشت شده و محکم کردن آنها جهت نگهداری نهال ها و نیز حفاظت درختان از طریق گرم کردن هوای باغ با استفاده از بخاری های باغی متحرک در باغ و استفاده از سوخت های جامد را از دیگر اقدامات برای مقابله با سرمازدگی عنوان کرد.
گیلان دارای ۱۱ هزار هکتار باغ مرکبات است که ۲۷ هزار و ۵۰۰ باغدار در آن مشغول به فعالیت هستند. پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج، گریپ فروت و بالنگ از مهمترین مرکبات تولید شده در استان هستند و شهرستان های رودسر، املش و لنگرود بیشترین باغ های گیلان را دارند.
طبق اعلام اداره کل هواشناسی گیلان؛ طی امروز با تقویت توده هوای سرد و ناپایدار، بارندگی و وزش باد در بعضی نقاط استان شدید بوده و برای ارتفاعات و نواحی کوهستانی، بارش برف و کولاک پیش بینی شده است ضمن آنکه در برخی نقاط استان آبگرفتگی، جاری شدن سیلاب و احتمال بالاآمدن آب رودخانه ها وجود دارد. 
آسمان امروز در استان نیز ابری و مه آلود، کاهش نسبی دما، بارندگی و وزش باد (پاره ای نقاط شدید) ، ارتفاعات بارش برف عنوان شده است.

 

انتهای پیام/۴۶۸۸۹۴۵۴


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads