کد خبر: 184276 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 مارس 2019 - 10:41

داستان‌نویس و شاعر خمامی مطرح کرد :

زبان گیلکی فرایند مرگ تدریجی خود را سپری می‌کند

داستان‌نویس و شاعر خمامی با اشاره به آنکه «گیلکی» فرایند مرگ تدریجی خود را سپری کرده و جای خالی آن به‌عنوان یک زبان در فرآیند آموزشی به چشم می‌خورد، عنوان کرد : گیلکی از دیدگاه زبان‌شناسی گویش محسوب نشده و به‌عنوان یک زبان مستقل مطرح است.

به گزارش خوبان؛ داستان‌نویس و شاعر خمامی با اشاره به آنکه «گیلکی» فرایند مرگ تدریجی خود را سپری کرده و جای خالی آن به‌عنوان یک زبان در فرآیند آموزشی به چشم می‌خورد، عنوان کرد : گیلکی از دیدگاه زبان‌شناسی گویش محسوب نشده و به‌عنوان یک زبان مستقل مطرح است.
محمدحسن جهری شیجانی  با اشاره به گستردگی‌های زبان گیلکی، تصریح کرد :‌ ریشه‌ی برخی کلمات گیلکی که گاهاً فراموش گشته‌اند عمیق و قدیمی بوده و همانند اشیاء عتیقه‌ای هستند که باید آنها را از بالای طاقچه به پایین آورده و خاک‌گیری نمود.
وی با تاکید بر اینکه همواره سعی نموده واژه‌های فراموش شده را یافته و در اشعار خود مورد استفاده قرار دهد، ادامه داد : به‌منظور زنده نگاه‌داشتن گیلکی آثار متعددی به این‌زبان منتشر نموده‌ام، که برخی از آنها همراه با ترجمه فارسی می‌باشند.
جهری همچنین با اشاره به شعری تحت عنوان «گرمش باد» به گیلکی که چهره‌ی سوخته یک خانواده را در سال ۱۳۴۲ به تصویر می‌کشید، اذعان داشت : منزل یک خانواده‌ی روستایی به نام «آزادی» در باد گرم سوخته بود، گویی که آزادی در بلوای آتشی که به پا شده سوخته باشد ؛ که این‌شعر به سرکوب آزادی در دوره‌ی پیش‌از انقلاب کنایه می‌زد.

محمدحسن جهری شیجانی، متولد سال ۱۳۱۴، کارمند بازنشسته ثبت اسناد و متخلص به «آشکاری» است.
علاوه بر انتشار آثار این داستان‌نویس و شاعر خمامی در مجلات و نشریات مختلف، از وی کتاب‌هایی تحت عنوان آخر خط، پرواز، «از مدرسه تا …»، مرا دوخان، آواز رود، سازهای بی‌آواز، بنفشه گول و قصه ستارها به فارسی و گیلکی منتشر شده است.

منبع: خمام نیوز

انتهای پیام/۸۵۲


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads