کد خبر: 184227 - تاریخ: دوشنبه، 11 مارس 2019 - 08:52

اصالت لباس محلی گیلان بر قامت لباس فجر

نود و ششمین نمایشگاه ملی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی – اسلامی گیلان در رشت آغاز شده و بوته جقه های رشتی دوزی گیلانی تا لاجورد کاشی های ایرانی بر آن شده اند تا طرح های دور نیاکان را بر پوشش مدرن دنیای امروز گره بزنند.

به گزارش خوبان، نود و ششمین نمایشگاه ملی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی – اسلامی گیلان با ارسال ١٩۶اثر از طراحان مد و لباس گیلان به دبیرخانه جشنواره روبه رو شد که در نهایت با عرضه ۴٧ اثر از ٢٢ هنرمند در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت ، علاقمندان به صنعت مد و طراحی را میزبان شده است.
طراحان، استادان و دانش آموختگان حوزه طراحی لباس گرد آمده اند تا با بررسی نمادهای پوشش سرزمینشان، بر لباس های امروز ، طرح کنند و شناسه های اصالت و هویتشان را به دنیای مدرن امروز بررسی کرده و تجربیات و ایده هایشان را به اشتراک بگذارند.
مینا رنجبر یکی از طراحان لباس با بهره گیری از شناسه های لباس محلی گیلان است که در بازدید از آثار عرضه شده حضور یافته و می گوید : لباس بومی زنان گیلان سراسر رنگ ، نماد و اصالت است که می تواند با طرح های دنیای امروز تلفیق شده و آثار اصیل و زیبایی خلق کنند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : عرضه کنندگان طرح های این نمایشگاه می توانستند آثار بهتر و بیشتری با الهام از بوته چرخ ، قالی گل ، یکرنگ و … دیگر طرح های اصیل نقش های گیلان خلق کرده و در راستای کاربردی کردن پوشش امروز با نشانه های اصیل لباس محلی گیلان عرضه کنند.
وی خواستار حمایت طراحان لباس بومی برای جلوگیری از رسوخ فرهنگ بیگانه در هویت ایرانی اسلامی شد.
متین حاتمی کارشناس ارشد رشته زبان شناسی با پایان نامه ای با عنوان ‘ نشانه شناسی لباس زنان ایران در دهه های معاصر’ در حاشیه برگزاری نمایشگاه یادشده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمان آن است که زیبایی های فرهنگی ، اصالت و هویت لباس های محلی گیلان، الگوی اصیلی برای ارائه طرح های نوین در پوشش ایرانی اسلامی باشد.
وی که طراح مجموعه نمایشگاه لباسی با عنوان نگار برگرفته از شاهنامه و نقش هایی از کاشی کاری دوره اسلامی بوده و با برندی به نام شانه گل – برگرفته از طرحی از چادر شب بافی گیلان – فعالیت می کند، تصریح کرد: پوشش محلی زنان گیلان سرشار از شناسه هاییست که حمایت در طراحی آنها می تواند نسل جدید را از گرایش به عناصر و نشان های بی هویت به طور آگاهانه دور کند .
هدیه حیدری و لادن ملک‌راه (مشترک)، الهه آبان، نیلوفر البرجی، یزدان فردوس، طاهره محمدزاده، مهتاب فیروزشاد، مرجان ندایی، هانیه دوستی، فاطمه صادق‌نژاد، شهرزاد مجلسی، محمدعلی محمدی، مهناز وقار حسن‌پور، نگار ناظری، الهه غلامرضاپور، سکینه فاتحی‌نیا، شکیبا قاسمی‌خواه، ساریه موسویان، فاطمه پرمون، آزاده قاسمی، مهری خسروانی و لیلا اکبرپور، طراحانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش عموم گذاشته شده است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سه سال اخیر این اداره‌کل با برگزاری جشنواره مد و لباس در پی ایجاد فضای لازم برای بروز استعداد جوانان گیلانی در حوزه طراحی لباس بوده ، گفت: زیبایی ، ارزش های اخلاقی جامعه ،فرهنگ و اصالت با قالب طرح های بومی از اهداف نمایشگاه برپا شده است.
سید امیر مصباح افزود:جشنواره مد و لباس ایرانی – اسلامی گیلان «روجا» با همین هدف امسال به چهارمین سال اجرای خود رسیده، با این تفاوت که امسال فقط در بخش نمایشگاهی برگزار و بخش رقابتی آن حذف شده که در این نمایشگاه هم به تنوع و هم تعداد آثار توجه شده است.
وی اظهار داشت: پوشش محلی زنان گیلان نشانی از فرهنگ، اصالت و هویت است که امروز با برداشتی از آن و تلفیق این نشانه ها با طرح های مدرن، می توان این اصالت را به لباس های دنیای امروز بخشید.
مصباح افزود: شرکت در جشنواره مد و لباس برای عموم آزاد اعلام شده بود و مخاطبان، آثار خود را در بخش های تصویرسازی، طراحی ،دوخت ، خوش پوشی و بومی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
مصباح یادآور شد: با توجه به اهمیت روزافزون مد و تأثیر بسیار زیاد آن بر فرهنگ عمومی جامعه و همچنین اهتمام به عناصر مثبت و منفی مدگرایی، باید به تولید نوگرایی و زایش مداوم فرهنگی آن اندیشید.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads