کد خبر: 183694 - تاریخ: جمعه، 1 مارس 2019 - 11:49

بعد از ۴ روز اجرا؛

پایان کار جشنواره موسیقی فجر در گیلان/ سازها آرام گرفتند

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در رشت با محوریت موسیقی نواحی و محلی گیلان بعد از چهار روز اجرای گروه ها به کار خود پایان داد.

به گزارش خوبان، چند روزی است که مردم هنردوست استان گیلان میزبان برگزاری همزمانی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با محوریت موسیقی بومی و نواحی است. این روزها با برگزاری جشنواره‌های همزمانی فجر اعم از فیلم و موسیقی حال هنرمندان و هنردوستان گیلانی کوکِ کوک است. غروب پنجشنبه بعد از چهار روز اجرای گروه‌های موسیقی در بخش‌های نواحی، کلاسیک، سنتی و پاپ سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در استان گیلان به صورت رسمی به کار خود پایان داد. هرچند امشب و فردا ارکستر فیلارمونیک گیلان به اجرا می پردازد اما غروب امروز با برگزاری اختتامیه این جشنواره به کار خود پایان داد.

استان گیلان که به اذعان همگان پیشینه غنی در حوزه هنر و فرهنگ دارد با برگزاری این دو جشنواره مهم نشان داد ظرفیت‌های بسیاری زیادی به ویژه در حوزه موسیقی بومی و محلی داشته که نیازمند تلاش بیشتر مسئولان این حوزه برای معرفی دارد تا به جایگاه اصلی خود در موسیقی کشور برسد. در جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر استان گیلان ۱۵ گروه موسیقی نواحی، کلاسیک، سنتی و پاپ حضور داشتند که با توجه به نگاه ویژه مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیشتر گروه‌های حاضر در این جشنواره گروه‌های گیلانی بوده و تنها دو گروه از تهران حضور داشتند گروه‌هایی که استقبال زیاد علاقه‌مندان از اجرای آنها در روزهای گذشته نشان داد موفق به جلب رضایت تماشاگران شده‌اند.

دونوازی کمانچه و دودوک به سرپرستی حسام اینانلو و رضا عسگرزاده، ارکستر «ما» به سرپرستی مهرداد فقیری، دورگ به سرپرستی بهرام کریمی و امیر عاشورپور، گروه موسیقی نواحی گیل و دیلم به سرپرستی محمدرضا شاه‌نوری، جلیل به سرپرستی جلیل شعاع و ماخولا، روشنا به سرپرستی مظفر شفیعی، فسانه به سرپرستی محمدعلی خودشناس و محمدصالح غلامی دیلمی، مونهد به سرپرستی مسعود دلجو، رسیتال ویولن و گیتار به سرپرستی نوید شعبان‌زاده و الهه اسماعیلی‌فر، نهفت به سرپرستی حمید دلیری و رامین متبسم، نواحی آوای مهر به سرپرستی محمد آفریدون و ارکستر فیلارمونیک گیلان به سرپرستی کیوان حبیب‌زاده و پدرام فر یوسفی گروه‌هایی بودند که این روزها گیلانیان هنردوست شاهد اجراهای خوب آنها بوده‌اند.  

هنرمندان نیازمند حمایت از جانب مسئولان هستند

رئیس انجمن موسیقی گیلان در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره در استان گیلان با توجه به وجود برخی کمبودها امسال بیشتر همانند مهمانی برای اهالی موسیقی بود، اظهارکرد: تلاش شده در سال‌های اخیر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان کارهای زیربنایی و سازنده‌ای درحوزه موسیقی انجام شود.

علی احمدی‌فر با بیان اینکه امروز شاهد بروز بحران هنری و فرهنگی در کشور هستیم، افزود: امروز بیشتر شاهد ارائه موسیقی‌های تجاری هستیم که عرصه را برای فرهنگ و هنر به ویژه موسیقی تنگ کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: هنرمندان به ویژه در حوزه موسیقی نیازمند حمایت مسئولان هستند حمایتی که به صورت گسترده و عمیق صورت گیرد.

رئیس انجمن موسیقی گیلان با اشاره به حضور مفاخر موسیقی استان در این انجمن و اقدامات صورت گرفته طی دو سال ‌اخیر، تصریح‌کرد: برنامه ریزی به گونه‌ای بوده تا زمینه را برای صدور موسیقی‌های اندیشمندانه به ویژه استان گیلان به جهان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز افسردگی بین موسیقیدانانی که به صورت علمی و هنری به این رشته می پردازند وجود دارد، ادامه داد: انجمن موسیقی استان گیلان تلاش کرده تا به این افراد برای نمایش هنر خود بیش از گذشته فضا دهد.

چاپ جلد نخست فرهنگ لغت موسیقی در گیلان 

احمدی‌فر با بیان اینکه خوشبختانه‌ شاهد بازتاب‌های بسیار خوب از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در استان گیلان در روزهای گذشته بوده‌ایم، تأکید کرد: البته گلایه‌هایی در زمینه عدم فراخوان برای این جشنواره در میان هنرمندان موسیقی استان گیلان وجود دارد که قابل قبول بوده اما برای انجام این فراخوان نیازمند فرصت چند ماهه بودیم که متاسفانه این فرصت نبود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره نخستین گام برای حضور هنرمندان موسیقی استان گیلان بوده است، افزود: متاسفانه به دلیل کمبود وقت و محدودیت در تعداد گروه ها نتوانستیم از همه ظرفیت‌های استان در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس انجمن موسیقی گیلان در ادامه همچنین به تهیه و چاپ جلد اول فرهنگ لغت‌نامه در حوزه موسیقی توسط این انجمن اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد ورود بسیاری از آسیب‌ها به حوزه موسیقی به دلیل نبود همین فرهنگ لغت هستیم که سبب بروز مشکل در حوزه ارتباط با دنیای موسیقی جهان شده است.

ایجاد نشاط اجتماعی بدون حضور جوانان تداوم ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه در دو ماه اخیر شاهد برگزاری جشنواره‌های متعدد با موضوعات مختلف در این استان بوده‌ایم، اظهارکرد: باید از جوانان خوش فکر که برگزارکننده این جشنواره‌ها بوده‌اند تشکر و قدردانی کرد.

فیروز فاضلی با بیان اینکه بعضی هنرها همانند سرودن شعر در ذات انسانها نهفته شده است که این نیز یک حسن محسوب می‌شود، افزود: ایرانیان به ویژه گیلانیان با اجرای تعزیه و یا کارنواهای زنان با موسیقی عجین بوده اند.

وی با اشاره به اینکه دانایی همیشه در موسیقی و فرهنگ و هنر گیلانی وجود داشته و روز به روز نیز ارتقا یافته است، گفت: موسیقی زمانی که درونی شود به منش تبدیل می‌شود.

فاضلی در ادامه به برگزاری جشنواره‌های متعدد در استان گیلان اشاره و بیان‌کرد: این جشنواره‌ها در راستای ایجاد نشاط اجتماعی برگزار شده و در ماه‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید برای نشاط اجتماعی تلاش مضاعفی انجام شود، گفت: نشاط با جوانگرایی همراه است اگر جوانان در اجرای برنامه‌ها حضور نداشته باشند این نشاط اجتماعی تداوم نخواهد داشت.

توجه به حوزه بومی و محلی موسیقی در جشنوار موسیقی فجر 

معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان در ادامه با اشاره به اینکه این جشنواره دربخش‌های مختلف برگزار شده است، اظهارکرد: در این جشنواره بیشتر به بخش‌های از موسیقی پرداخته شده که در طول سال کمتر به آن توجه می شود. 

سید امیر مصباح با بیان اینکه در ایام سال بیشتر به بخش تجاری موسیقی توجه می شود، افزود: تلاش شد در جشنواره موسیقی فجر به حوزه نواحی و سنتی که دربرگیرنده گذشته گیلانیان بوده توجه شود تا برای شنونده نیز خاطره‌ انگیزه باشد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم هنردوست گیلان در چهار شب اجرای گروه‌های موسیقی، تأکیدکرد: این استقبال وظیفه را ما به عنوان مسئولان در این حوزه سخت‌تر می‌کند و نیازمند توجه و تلاش  بیشتر هستیم.

کد خبر 4555738
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads