کد خبر: 181640 - تاریخ: سه‌شنبه، 22 ژانویه 2019 - 08:20

رییس سازمان جهاد کشاروزی گیلان:

شخم زمستانه شالیزارهای گیلان شتاب گرفت

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون چهار هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بیشتر از سال گذشته شخم زده شده‌‌اند.

به گزارش خوبان، گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون در ۳۲هزار هکتار از این شالیزارها شخم زمستانه انجام شده است.

وی افزود: کاهش هزینه تمام‌شده قیمت برنج یکی از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی است و شخم زمستانه یکی از راهکارهای مهم صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه تمام شده قیمت برنج است.

درجانی ادامه داد: در حال حاضر شخم زمستانه در همه شهرستانهای گیلان در حال انجام است و بیشترین شخم زمستانه در شهرستانهای لاهیجان و لنگرود انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش آفات گیاهی به خصوص کرم ساقه خوار برنج یکی دیگر از مزایای انجام شخم زمستانه است و با انجام این کار در سال زراعی پیش رو برای تولید برنج از سم کمتری استفاده خواهد شد و محصول بهتری از برنج گیلان روانه بازار خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاروزی گیلان گفت: سرعت انجام شخم زمستانه امسال سریع‌تر از سال گذشته در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری درصد قابل توجهی از شالیزارهای گیلان شخم زمستانه زده شود.

درجانی، افزود: با توجه به توصیه‌های جهاد کشاورزی و مشارکت فعال کشاورزان گیلانی تاکنون چهار هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بیشتر از سال گذشته شخم زده شده‌‌اند.

وی گفت: از آنجاییکه که فقط دو استان گیلان و مازندران متولی تولید برنج کشور هستند، برنامه‌ریزی داریم به عنوان یکی از استانهای مهم تولید کننده این برنج در کشور محصولی با کیفیت و سالم تولید کنیم.

درجانی، تصریح کرد: افزایش تولید برنج سفید در هر هکتار را یکی دیگر از برنامه های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: در این خصوص آموزشها و توصیه‌های لازم به کشاورزان داده می شود تا بتوانند در شالیزارهای خود محصول بیشتری برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزایش نفوذ‌پذیری آب در خاک، از بین‌بردن آفات، ذخیره رطوبت خاک، از بین رفتن بقایای علف‌های هرز‌ و ایجاد مواد آلی در اراضی کشاورزی از مهم‌ترین این مزایای انجام شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان عنوان کرد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads