کد خبر: 181261 - تاریخ: شنبه، 12 ژانویه 2019 - 18:35

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان مطرح کرد

خداحافظی با معضل پسماند با اعتبار پیشنهادی جدید| انقلاب در ساماندهی پسماند

محمدپور یادآور شد: رقم اعتبار اختصاص پیدا کرده برای شروع ساماندهی پسماند در کشور مناسب بوده و تداوم این اعتبار در سنوات بعدی به نوعی یک انقلاب برای ساماندهی پسماند در سطح کشور محسوب می شود.

به گزارظ خوبان خبر ؛ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ جهت ساماندهی پسماند کشور اختصاص داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام اینکه هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ جهت ساماندهی پسماند کشور اختصاص داده شده، گفت: این اعتبار در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای انتقال به صندوق ملی محیط زیست تصویب شده و اختصاص این اعتبار به صندوق ملی محیط زیست؛ باعث هزینه کرد هدفمند اعتبارات در حوزه پسماند کشور می‌شود و مهمتر از همه نظارت کامل محیط زیست بر روند هزینه کرد آن در حوزه پسماند است.
قربانعلی محمدپور اضافه کرد: با توجه به مشکلات جدی که در حوزه پسماند کشور، علی الخصوص در استانهای شمالی کشور وجود دارد، از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق و صحن علنی تقاضا داریم که با تصویب این بودجه گامی مهم در جهت ساماندهی پسماند کشور برداشته شود.
وی یادآور شد: رقم اعتبار اختصاص پیدا کرده برای شروع ساماندهی پسماند در کشور مناسب بوده و تداوم این اعتبار در سنوات بعدی به نوعی یک انقلاب برای ساماندهی پسماند در سطح کشور محسوب می شود.

 محمدپور درخصوص تصویب این موضوع که در استان چه اتفاق خاصی در حوزه پسماند خواهد افتاد، افزود: مطالعات طرح جامع پسماند استان گیلان به هفت پهنه بندی درجهت ایجاد تاسیسات پردازش مکانیکی و بیولوژیکی و ایجاد محل های دفن بهداشتی و همچنین ایجاد و راه اندازی نیروگاه زباله سوز جهت ساماندهی و مدیریت پسماند استان تقسیم  شده، جهت ساماندهی پسماندهای شهرستان رشت، صومعه سرا، فومن، شفت و شهرهای اقماری در منطقه لاکان؛ ایجاد و راه اندازی نیروگاه زباله سوز به ظرفیت  ۵۰۰تن درنظر گرفته شده، درمنطقه تالش نیز  ساخت کارخانه زباله سوز از تکنولوژی روز اروپایی که زباله های شهرستان تالش، ماسال و رضوانشهر حتی شهرستان آستارا که در آن منطقه نیز مدیریت نهایی صورت خواهد گرفت، دیده شده است و برای منطقه شرق گیلان اعم از شهرهای لنگرود، رودسر، املش، آستانه، لاهیجان و سیاهکل همه زباله های شهرستانی به مرکزیت لاهیجان درنظر گرفته شده که اخیرا” یک شرکت سرمایه گذار خارجی؛ آمادگی خودرا به منظور سرمایه گذاری پروژه زباله سوز منطقه شرق گیلان اعلام نموده است.

وی ادامه داد: درصورت تصویب رقم پیشنهادی و در اختیار قرار گرفتن سهم مناسبی ازآن برای حل معضل پسماند استان؛ قطع به یقین برای همیشه مشکل پسماند استان گیلان مرتفع خواهد شد و در هر صورت این لایحه پیشنهادی فرصتی مغتنم جهت حل معضل مدیریت اصولی پسماند در استانهای شمالی کشور است.

محمدپور گفت: از نمایندگان محترم مجلس تقاضای عاجزانه دارم که بطور قاطع از متن اصلاحی بند << ی >> تبصره ۶ از لایحه بودجه ۱۳۹۸ حمایت نمایند.

وی در خصوص وضعیت ساماندهی پسماند رودسر نیز گفت: از آنجا که شهرستان رودسر دارای کارخانه کمپوست با ظرفیت ۲۵۰تن بوده که متاسفانه با ظرفیت کمتراز ۲۵ تا ۳۰ تن درحال فعالیت است در نظر داریم این ظرفیت به روز رسانی شده و احیا گردد یا مجددا” به ظرفیت رسمی خود برسد. ساخت کارخانه  کمپوست شهرستان لنگرود نیز که باظرفیت ۲۵۰تن درحال احداث می باشد درحال حاضر ۳۰ تا ۳۵% پیشرفت فیزیکی داشته است. اقداماتی نیز برای ساماندهی مراکز دفن انجام شده ولی به هیچ عنوان کافی نمی باشد.

محمدپور با بیان اینکه  هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاصی دولت به صندوق ملی محیط زیست اقدام بسیار بزرگی  است گفت: مشکل پسماند کشور با شیوه ‌نامه‌ جدید اعتباری اگرچه به صورت کوتاه مدت و در طی یکسال حل نمی‌شود اما در مسیر اصلی برای رفع مشکل قرار می‌گیرد و طی چند سال آینده می‌توانیم امیدوار باشیم که این معضل رفع شود.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اعلام اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه پسماند استان انجام شده است، افزود: با این حال اما نیاز به تامین اعتبار ویژه است و باید در این بخش تلاش بیشتری انجام شود.

وی همچنین از دریافت مالیات توسط واحدهایی که تولیداتشان منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود خبر داد و گفت: پیرو جلسه کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  و  به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندها، سازمان امور مالیاتی کشور موظف شد نیم درصد  از فروش فهرست کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می گردد؛ در ابتدای زنجیره  تولید یا واردات دریافت نماید.

محمدپور اظهار کرد: به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندها، سازمان امور مالیاتی کشور موظف شد نیم درصد از فروش فهرست کالاهای ذیل را که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می گردد در ابتدای زنجیره  تولید یا واردات دریافت نموده  و به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۸۹ واریز نماید.

وی  گفت: منابع وصولی تا سقف ده هزار میلیارد ریال از محل ردیف ۳۵۰۰۰۰-۴۵ جدول شماره (۹) این قانون در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست  (صندوق ملی محیط زیست) قرار میگیرد تا پس از مبادله موافقنامه با سازمان برنامه ریزی  کشور برای مدیریت پسماند از طریق ارائه  تسهیلات (وام کم بهره،کمک ،سرمایه گذاری ،یارانه تسهیلات) به بخش دولتی و غیر دولتی (با اولویت مشارکت بخش خصوصی) بابت حمایت از صنایع  بازیافت و امحاء، توسعه و بهسازی  مراکز دفع و دفن و تجهیزات حمل و نقل، بومی سازی تجهیزات تفکیک، جمع آوری، حمل، حمایت پژوهشهای کاربردی و شرکتهای دانش بنیان و ایجاد سامانه یکپارچه مبادلات پسماند هزینه گردد.

این گزارش می افزاید عناوین این فهرست عبارتند از ۱-مواد پلیمری ۲-کالاهای شیشه ای و کریستال ۳-اشیای ساخته شده از فلز ۴-اشیای ساخته شده از چوب و نئوپان ۵-کالاهای ساخته شده از لاستیک و پلاستیک ۶- کالاهای ساخته شده از کاغذ و مقوا ۷-کالاهایی که حداقل از دو جزء شیشه و فلز و پلیمر و سلولز تشکیل میشود ۸-باطری ها و لوازم برقی و الکترونیکی ۹- انواع مصالح ساختمانی ۱۰- انواع  رنگها و روغنهای روانکار

 

 

انتهای پیام

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads