کد خبر: 181054 - تاریخ: چهارشنبه، 9 ژانویه 2019 - 17:56

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان

وجود ۲۶۰۰ شرکت تعاونی فعال در گیلان/ ۳۴ هزار نفر شاغل هستند۹

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه از هشت هزار تعاونی استان دو هزار و ۶۰۰ تعاونی فعال هستند، گفت: این تعاونی‌ها برای ۳۴ هزار و ۵۰۰نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خوبان،  عباس علیزاده پیش از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در رشت با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون دلار صادارت از سوی شرکت‌های تعاونی استان گیلان انجام شده است، اظهارکرد: این صادرات بیشتر در زمینه چای، محصولات کشاورزی و مصنوعات پلاستیکی و خاویار بوده است.

صادرات ۲۷ میلیون دلاری تعاونی‌های گیلان به خارج از کشور

علیزاده با بیان اینکه این کالاها به کشورهای سوئد، ترکیه، عراق، آلمان، دانمارک صادر شد، افزود: براساس هدفگذاری صورت گرفته برای امسال شاهد صادرات ۲۷ میلیون دلاری شرکت‌های تعاونی گیلان به خارج از کشور بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸ هزار شرکت تعاونی در استان گیلان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ شرکت تعاونی فعال بوده که ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این تعاونی‌ها شاغل هستند.

۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این تعاونی‌های عضو تعاونی های گیلان هستندمدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در ادامه با بیان اینکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این تعاونی‌های عضویت دارند، بیان‌کرد: از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جز تعاونی سهام عدالت هستند.

وی با اشاره به روند توسعه تعاونی ها بعداز پیروزی انقلاب اسلامی در استان گیلان، ادامه داد: تا سال ۵۷ تنها ۱۱۸ شرکت تعاونی در سطح استان گیلان وجود داشت که عمده این تعاونی‌ها در حوزه مسکن، اعتبار و مصرف و بیشتر در مورد دستگاه‌های اجرایی بوده است.

راه‌اندازی ۲۳ شرکت روستا تعاون در گیلان

علیزاده با بیان اینکه ۷۰ درصد حمل و نقل درون و برون شهری استان گیلان توسط تعاونی‌ها انجام می شود، افزود: بیش از ۴۰ درصد تولید گوشت سفید استان نیز توسط تعاون‌گران گیلانی و ۱۰۰در صد صید دریا در گیلان نیز توسط تعاونی‌های صید پره انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه براساس سند توسعه تعاونی کشور مقرر شده که دولت ۵۰ درصد از اراضی قابل کشت و احیا را به تعاونی‌ها واگذار کند، گفت: متاسفانه در این حوزه فعالیت‌ها و اقدامات ضعیف بوده است. نبود زمین در اختیار دولت در استان گیلان یکی از دلایل است.  در حال حاضر با محدودیت واگذاری زمین مواجه هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان یکی از سیاست‌های این وزارتخانه را احیای شرکت‌های تعاونی در قالب روستا تعاون است، افزود: هدف از اجرای این طرح ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستاها است. در این زمینه اداره کل تعاون و جهاد کشاورزی فعالیت های مشارکتی خوبی انجام داده اند.

وی ادامه داد: ۲۳ روستا تعاون در سطح روستاهای استان گیلان براساس مزیت‌های موجود در این روستاها تشکیل و راه اندازی شده است.

علیزاده به بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره و تصریح کرد: در زمینه راه اندازی تعاونی شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر در ابتدای راه هستیم. در این راستا براساس تفاهم نامه‌ با دانشگاه گیلان به دنبال راه اندازی کرسی تعاون و همچنین اتاق تعاون و کارآفرینی در این دانشگاه هستیم.

کد خبر 4508231
 
انتهای پیام/۵

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads