کد خبر: 180297 - تاریخ: دوشنبه، 24 دسامبر 2018 - 09:25

پدافند کالبدی مهم ترین شریان حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی استان گیلان است

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان طرح جامع را یک سند راهبردی برای استان دانست و گفت: طرح جامع سندی راهبردی با چشم اندازی بلند مدت پس از شناخت همه جانبه وضعیت استان و سطوح تهدیدات آسیب پذیری متصور برای آن‌هاست.

 جلسه کارگروه کالبدی و زیربنایی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، ماکان پدرام مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان، غلامرضا کریم آقایی مدیرکل فرودگاه استان گیلان، اعضای کارگروه کالبدی و زیربنایی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان گیلان در محل اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به نقش مدیران حوزه راه و شهرسازی در پدافند غیر عامل بیان کرد: اقدامات دانش محور، آینده پژوهی و مدل سازی، سه ضلع مثلث اقدامات در عرصه پدافند غیرعامل است و هیچ اقدامی در سطح شهرها و روستاها نباید بدون توجه به این سه اصل مهم اجرایی شود.

محمدپور اجرای برخی پروژه‌ها بدون توجه به اصول پدافند غیر عامل خطرناک دانست و گفت: موضوع پدافند غیر عامل همیشگی و جاری است که ربطی به شرایط جاری کشور و شدت و ضعف تهدیدات دشمنان ندارد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان افزود: شهرداران و شهرداری‌ها به دلیل این که وظیفه اداره شهر و صیانت از مردم در برابر تهدیدات را بر عهده دارندو طبیعتاً وظایفی را به صورت جاری و همیشگی بر عهده دارند.

محمدپور با تاکید بر اهمیت مطالعه، آینده پژوهی و دانش محوری در مدیریت شهری تصریح کرد: همه کلمات عمرانی و پژوهش باید با آینده نگری و بر اساس اصول علمی انجام شود، در انجام همه پروژه‌ها باید افق‌های ده یا بیست ساله مدنظر قرار گرفته شود و براساس آن عمل کرد، همچنین در بسیاری از کشورها برنامه‌ها افق بالای ۵۰ سال دارند اما متاسفانه در برخی شهرهای ما افق و برنامه پنج ساله نیز وجود ندارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان افزود: در مسائل و پروژه‌ها باید سناریوهای مختلف طراحی و عواقب آن دیده و مدل سازی گردد، داشتن طرح و برنامه و آینده پژوهی نقش مدیریت را در شهرها و دهیاری‌ها مشخص می‌کند و هیچ اقدامی را نباید بدون آینده نگری انجام داد.

 محمدپور اظهار داشت: در چند جنگ اخیر همه تلفات معطوف به شهرها شده است البته مسئله داعش به دلیل اینکه آنها یک گروه تروریستی و وحشی هستند که از هیچ استراتژی پیروی نمی‌کنند متفاوت است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با بیان اینکه باید شهرها را به شهرهای ایمن و قابل دفاع برای مردم تبدیل کنیم گفت: در تاریخ کشور ما در همه شهرها عناصر اصلی امنیت شهری وجود داشته و قلعه‌ها امنیت شهر را بر عهده داشتند.

وی افزود: مسئله بسیار مهمی که در این حوادث و تهدیدات مشاهده می‌شود عدم آمادگی شهرها و آسیب پذیری آنها در مقابل تهدیدات است پس آمادگی شهرها برای دفاع از مردم به عنوان اصلی‌ترین سرمایه هر کشور در برابر تهدیدات امر بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

محمدپور نهادینه سازی مفاهیم پدافند غیر عامل در ذات طرح‌های شهری را از نکات مهم در مبحث شهر سازی و پدافند غیرعامل دانست و گفت: هر طرحی که در شهرها ساخته می‌شود باید اصول پدافند غیر عامل به بهترین شکل در آن اجرا شود همچنین باید طرح‌هایی برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شود تا بتوانیم از مردم محافظت کنیم. از سوی دیگر باید به مقوله آموزش و افزایش آمادگی مردم توجه ویژه‌ای شود. ما در طرح‌های شهری بر سه مساله شهر سازی، زیر ساخت‌های شهری و مدیریت شهری متمرکز شدیم تا بتوانیم بیشترین خدمت را به مردم ارائه دهیم.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان اذعان داشت: مطالعه، بررسی و دسته بندی و طبقه بندی دارایی استان‌ها یکی دیگر از اصولی ست که در پدافند استان گیلان به آن می‌پردازیم از سویی دیگر باید تهدیداتی که می‌توان متوجه استان ما بشود را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم آسیب‌های این حوزه را کاهش دهیم همچنین باید به مراکز پرخطر و همجواری آن با جمعیت توجه داشت تا بتوان پیامدهای احتمالی را کنترل کرد، همچنین فرمانداران بعنوان روسای شورای پدافند غیرعامل هر شهرستان باید یک لیستی از برنامه‌ها اقدامات و اولویت‌های پدافندی تهیه کنند تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشند و در این لیست باید قابلیت‌ها و اولویت‌های هر شهرستان مشخص شود همچنین باید محیط‌های باز برای انتقال جمعیت در شرایط ضروری تعیین شود تا بتوان در شرایط خاص از آن استفاده کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هر شهرستان را از اولین اصول پدافند کالبدی دانست و گفت: ما باید دارایی‌ها هر شهرستان را بخوبی بشناسیم و بدانیم نقش، اهمیت و کارکرد دارایی‌های ما چیست.

وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد هوشمند سازی و قابلیت شبکه‌ای است ما باید نقش دارائی‌هایمان در شبکه و سیستم را بدانیم و توجه داشته باشیم که دارایی‌های با هم در ارتباط هستند. شناسایی وابستگی‌های متقابل زیرساخت‌ها بهم و سپس کاهش این وابستگی ما از اهمیت بالا برخوردار است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به طرح جامع پدافند غیرعامل اظهار داشت: مصون سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌های اصلی استان در راستای افزایش امنیت و حفاظت از مردم در برابر انواع تهدیدات از مهمترین رویکردهای پدافند غیرعامل به شمار می‌رود، لذا تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل امری ضروری برای استان به شمار می‌رود.

محمدپور با اشاره به اهمیت طرح جامع پدافند غیرعامل افزود: هدف از این طرح پایدار نمودن استان در مقابل تهدیدات و اقدامات خصمانه دشمن از طریق پایش دائمی تهدید، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، تأمین نیازهای اصلی می‌باشد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان طرح جامع را یک سند راهبردی برای استان دانست و گفت: طرح جامع سندی راهبردی با چشم اندازی بلند مدت پس از شناخت همه جانبه وضعیت استان و سطوح تهدیدات آسیب پذیری متصور برای آن‌هاست.

محمدپور افزود: چشم انداز طرح بهبود شرایط موجود، توسعه پایدار استان، ایجاد خوداتکایی در زمان بحران ناشی از جنگ یا درونی سازی مؤلفه‌های اصلی قدرت است.

محمدپور به تشریح برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل در حوزه پدافند شهری پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل طرح مطالعات پدافند شهری برای شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر است تا در قالب آن بتوانیم دارایی‌های شهری را شناسایی کنیم و بعد از آن بدانیم تهدیداتی که متوجه شهر است که اقدامات مورد نیاز در زمان بحران انجام دهیم.

محمدپور یادآور شد: توسعه بدون توجه به اصول ومبانی پدافند غیر عامل می‌تواند تبعاتی را برای کشور به همراه داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در رابطه با اضطرار ایجاد یک رویکرد مهندسی جدید گفت: در گذشته عنصر و اثر تهدید در محاسبات ساختمانی نادیده گرفته شده ولی امروزه پدافند کالبدی یک رویکرد مهندسی تهدید شناسی به ساختمان و مهندسی عمران پیدا کرده است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال گذشته اصلی‌ترین عنصر تهدید زیرساخت‌ها هستند، زیر ساخت‌هایی که به واسطه آن مردم اداره می‌شوند در نتیجه تهدیدات سعی می‌کنند با حذف عملکرد زیر ساخت، اداره مردم را در دست گیرند. هرچقدر که زیر ساخت‌ها در اداره مردم نقش بیشتری دارند، از اهمیت بالاتری برخوردار هستند که در نتیجه یک نیاز جدی در پدافند غیرعامل ایجاد می‌شود که با توجه به ساختمان‌ها، زیر ساخت‌ها و شریان‌های حیاتی و حساس، نسبت به استحکام و تداوم کارکرد زیرساخت‌ها رویکرد جدی داشته باشیم.

به سمتی برویم تا شهرهای استان گیلان به توسعه پایدار برسند

در ادامه این جلسه ماکان پدرام مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به اقدامات پدافند غیرعامل بیان کرد: کشور ما نسبت به هر کشور دیگری نیازمند اقدامات امنیتی، ایمنی و اقدامات پدافند غیر عامل است.

رئیس کارگروه کالبدی و زیربنایی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جامعه ما ایمن باشد باید امنیت را تأمین کنیم و تأمین امنیت با یک سری اقداماتی هست که بخش مهندسی در حوزه شهرسازی و معماری می‌تواند انجام بدهد.

پدرام با بیان این که زیرساخت‌ها در حوزه اداره کشورها دارای اهمیت بسیار زیادی است و می‌تواند اداره امور مردم را در شرایط عادی و تهدید ساماندهی کند، گفت: مثلث زیر ساخت، مدیریت و مردم سه عنصر اصلی در بحث مدیریت یک کشور است و هر سه رابطه جدی و اساسی با یکدیگر دارند به طوری که خدشه به هریک از این عناصر می‌تواند به امور یک کشور را صدمه وارد کرده و آن را تحت تأثیر قرار دهد.

پدرام نهادینه سازی مفاهیم پدافند غیر عامل در ذات طرح‌های شهری را از نکات مهم در مبحث شهر سازی و پدافند غیرعامل دانست و گفت: هر طرحی که در شهرها ساخته می‌شود باید اصول پدافند غیر عامل به بهترین شکل در آن اجرا شود همچنین باید طرح‌هایی برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شود تا بتوانیم از مردم محافظت کنیم و از سوی دیگر باید به مقوله آموزش و افزایش آمادگی مردم توجه ویژه‌ای شود. ما در طرح‌های شهری بر سه مساله شهر سازی، زیر ساخت‌های شهری و مدیریت شهری متمرکز شدیم تا بتوانیم بیشترین خدمت را به مردم ارائه دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم تا شهرهای ما پایدار شوند چرا که پایداری لازمه پیشرفت است.

در ادامه این جلسه غلامرضا کریم آقایی مدیرکل فرودگاه استان گیلان بیان کرد: بر اساس قانون بالادستی و اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور که مورد تاکید و تصویب شده مقام معظم رهبری است، توسط رئیس پدافند غیرعامل کشور ابلاغ شده و تمامی پروژه‌هایی که دارای زیرساخت حیاتی حساس و مهم در سطح کشور به ویژه استان گیلان می‌بایست قبل از بکارگیری و احداث پروژه‌ها حتماً الزامات پدافند غیرعامل را رعایت کنند و ما نهایت تلاش خود را در این زمینه می‌کنیم که به این اهداف خود دست یابیم.

کریم آقایی افزود: شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور در رعایت الزمات پدافند غیرعامل همراه یک دستگاه پیشرو شناخته می‌شود.

مدیرکل فرودگاه گیلان خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین طرح جامع برای توسعه پدافند غیر عامل و ایمن سازی امکانات، منابع و نیروی انسانی در مقابل تهدیدات احتمالی یک نیاز اساسی است.

شایان ذکر است؛ در ابتدای این جلسه مشاورین طرح جامع پدافند غیرعامل به گزارشات پیرامون تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان گیلان پرداختند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads